سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

معرفی بهترین لنز پرتره کانن RF85mm f/1.2L USM DS

 

از اکتبر سال 2019 ، کمپانی کانن لنز RF85mm f/1.2L USM DS را معرفی نموده است. در حالی که برای تولید این لنز از همان طراحی پایه RF85mm f/1.2L USM, استفاده شده است اما در هر صورت بکارگیری فناوری کاملا جدید کوتینگ (DS) ( نرم کننده فوکوس ) در این لنز موجب می شود تا دستیابی به بوکه های نرم و جذاب در عکاسی پرتره بااین لنز کاملا امکان پذیر باشد.

یک لنز برای دستیابی به بهترین حالت های بوکه

زمانی که کانن برای نخستین بار لنز RF85mm f/1.2L USM را به بازار معرفی نمود ؛ از بین بردن حالت های اعوجاج و دستیابی به رزولوشن اپتیکال و افزایش شارپنس تصویر در نواحی دارای فوکوس را به عنوان اولویت های موجود در طراحی آن معرفی نمود . لازم به ذکر است که عملکرد اپتیکال بسیار عالی این لنز به واسطه قطر بسیار بزرگ دهانه مانت و فاصله کوتاه بک-فوکوس در مانت RF امکان پذیر شده است .

از سوی دیگر ؛ عکاسان حرفه ای در ژانر پرتره همیشه علاقه دارند تا نه تنهااز جزئیات کافی در نواحی دارای فوکوس تصویر برخوردار باشند ؛ بلکه علاوه بر این ؛ بوکه هایی بسیار نرم را نیز در نواحی خارج از فوکوس پس زمینه نیز به دست آورند . لنز جدید کانن RF85mm f/1.2L USM DS یک نسخه به روز رسانی شده از مدل قدیمی تر RF85mm f/1.2L USM که تمامی این ویژگی ها را در اختیار عکاسان پرتره قرار داده بوکه های بسیار نرم و روان و زیبایی را در پس زمینه تصاویر به وجود می آورد.

در زمان استفاده از این لنز ؛ تمامی عناصر موجود در پس زمینه شامل نور ها ؛ چراغ ها ؛ بازتاب های نقاط نورانی به شکل بوکه هایی مدور و نرم در آمده و حالت خامه ای کاملا زیبایی را به وجود می آورند .

بوکه های با کیفیت با استفاده از کوتینگ DS

تفاوت اصلی و اساسی موجود میان لنز RF85mm f/1.2L USM DS و مدل قدیمی تر در به کارگیری کوتینگ مخصوص DS یا پوشش مخصوص نرم کننده نواحی خارج از فوکوس ؛ می باشد . با استفاده از این کوتینگ انتشار نور به سمت لبه های لنز کاهش می یابد و این حالتی است که نرم شدگی لبه های نواحی بوکه را به وجود می آورد . این کوتینگ با استفاده از فناوری منحصر به فرد پاشش بخار کانن بر روی لنز اعمال می شود و ایجاد آن بر روی لنز موجب کاهش حالت های انتشار و پراکنش نور به شکلی کاملا کنترل شده می گردد . در نتیجه این فرایند ؛ لنز همچنان عملکرد اپتیکال عالی خود را حفظ نموده و کنتراست ها و اعوجاج های کروماتیک آن نیز به شکل منحصر به فردی کنترل می شوند .

 

کوتینگ DS در لنز کانن RF85mm f/1.2L USM DS در دو سطح اعمال می شود . در صورت استفاده از کوتینگ در یک سطح , تنها کناره نواحی بوکه دارای حالت نرم شدگی خواهند بود و از این روی استفاده از حالت DS در دو سطح موجب می شود تا نه تنها کناره ها ؛ بلکه لبه های بوکه نیز به شکل موثری دارای حالتی از نرم شدگی باشند .

 

جلوه های تصویری زیبا در زمان فیلمبرداری

تصویر زیر یک نمونه از حالت های منحصر به فرد تاثیر لنز کانن RF85mm f/1.2L USM DS را نمایش می دهد . نورهای بوکه شده در پس زمینه به شکلی کاملا زیبا موجب تقویت ترکیب بندی این تصویر شده اند . در زمان وجود تعداد زیادی از نورهای بوکه شده در تصویر ؛ اگر لبه بوکه ها به شکل کاملا واضح دیده شوند ؛ پس زمینه ای شلوغ و پر از آشفتگی را به شما نمایش می دهند .

با استفاده از کوتینگ DS ؛ این حالت به وجود نمی آیند زیرا حتی اگر نور های پس زمینه در فاصله ای کاملا نزدیک با هم قرار داشته باشند ؛ نرم شدن لبه بوکه ها حالتی کاملا مجزا به وجود آورده و از کشیده شدن چشم انسان به سمت آنها جلوگیری می نماید .

همین تاثیر پذیر و جلوه زیبا را در طول زمان فیلمبرداری نیز می توان به دست آورد . در فیلمبرداری برخلاف زمان عکاسی ، پس زمینه نیز ممکن است دارای حرکت باشد و در این شرایط وجود نورهای متحرک نرم و خامه ای در پس زمینه سوژه ؛ حالتی کاملا زیبا و رمانتیک به وجود می آورد .

تنها بوکه نیست که جذاب است

تنها تفاوت موجود میان دو لنز RF85mm f/1.2L USM DS و RF85mm f/1.2L USM در استفاده از کوتینگ DS است و با توجه به این شرایط ؛ تمامی عملکرد های جذاب اپتیکال را در هر دو این لنز ها می توان مشاهده نمود .

ویژگی های مشترک این دو لنز عبارتند از :

  • دستیابی به کنتراست های عالی از مرکز تا گوشه های تصویر
  • استفاده از المنت های BR و UD برای از بین بردن حالتهای اعوجاج کروماتیک
  • استفاده از کوتینگ ASC برای از بین بردن حالت های روح و فلیر

 

لینک های مفید :

تعمیر دوربین

تعمیر لنز کانن

تعمیر دوربین کانن

تعمیر دوربین نیکون

تعمیر دوربین سونی

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده