سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

بهترین تنظیمات برای عکاسی خیابانی

 

اصلی ترین نکته در عکاسی خیابانی ثبت مستند وقایعی است که هر روزه در جامعه و در سطح خیابان ها اتفاق می افتند و شما به عنوان یک عکاس همواره فرصتهایی را در اختیار دارید که به شما اجازه می دهند تا عکاسی در خیابان و یا هر مکان دیگر را تمرین کنید .

عکاسی خیابانی یکی از ژانر هایی است که به طور معمول بدون اجازه از افراد و یا بدون آگاهی سوژه انجام می شود اما در هر صورت باید توجه داشته باشیم که این سبک از عکاسی ؛ قوانین و اصول مرتبط با خود را دارد این سبک یک شیوه عالی برای نمایش افراد در محیط واقعی و بدون هر گونه آمادگی از پیش تعیین شده می باشد.

یکی از مهمترین نکات برای دستیابی به موفقیت در عکاسی خیابانی آن است که از انجام این سبک باید لذت برد و به آن علاقه زیادی باید داشته باشید و همواره این نکته را به خاطر بسپارید که ثبت عواطف و احساسات و حالت های انسانی , در این سبک اهمیت فوق العاده زیادی دارد .

 انتخاب بهترین لنز

انتخاب لنز ؛ یکی از فاکتور های مهم و تاثیر گذار در عکاسی خیابانی است . ممکن است شما تمایل داشته باشید تا از یک لنز تله فتو برای عکاسی در خیابان استفاده کنید اما این لنز ها برای سبک عکاسی در خیابان ؛ کارایی چندانی ندارند . در دست گرفتن یک لنز غول آسا که آنرا به سمت افراد غریبه هدف گرفته اید ؛ صورت چندان خوشی را نمایش نمی دهد .  از سوی دیگر ؛ نیازی به نزدیک شدن و تداخل با سوژه نیز در این سبک وجود ندارد . توصیه می شود تا برای عکاسی در محیط های پر تراکم از یک لنز واید انگل استفاده کنید . بسیاری از عکاسان خیابانی ؛ دوربین های کامپکت را نسبت به دوربین های DSLR ترجیح می دهند . حجم کم و وزن سبک به همراه قابلیت زوم واید این دوربین ها؛ در عکاسی خیابانی اهمیت زیادی دارد.

 تنظیمات دوربین

آسانترین و سریعترین روش برای تنظیم دوربین در موقعیت های عکاسی در خیابان ؛ استفاده از مود AV  ( اولویت دیافراگم ) است . در این مود ؛ تنظیمات دیافراگم و سرعت ایزو ؛ از سوی شما امکان پذیر است و بر اساس تنظیمات انجام شده ؛ دوربین سرعت شاتر را به صورت خودکار تنظیم می کند . در یک روز کاملا آفتابی ؛ استفاده از دیافراگم F/16 با ایزو در محدوده 200-400 گزینه ای مطلوب به نظر میرسد .

در رابطه با سرعت شاتر دوربین ؛ دقت لازم در تنظیمات را به خاطر داشته باشید . در صورتی که سرعت شاتر دوربین به کمتر از 80/1 ثانیه کاهش یابد ؛ خطر لرزش دست و دوربین و بلور شدن عکس ها وجود خواهد داشت . برای استفاده از سرعت شاتر بالاتر ؛ حساسیت ایزو را ارتقا داده و یا از یک دیافراگم بازتر استفاده نمایید .

در صورتی که نسبت به تنظیمات دوربین خود اطمینان ندارید و یا در صورت عدم آگاهی نسبت به انجام تنظیمات صحیح ؛ دوربین را در مود P قرار دهید. در این مود تمامی تنظیمات به صورت خودکار صورت می پذیرد اما هنوز هم مقدار EV از سوی شما قابل تنظیم می باشد.

تا حد امکان نزدیک شوید .

استفاده از یک لنز واید انگل به شما اجازه می دهد تا به خوبی به سوژه های خود نزدیک شوید . همچنین لنز های واید انگل سوژه را در غالب محیط آن به نمایش می گذارند و از این روی نمایش محیط و سوژه به صورت همزمان امکان پذیر می گردد .

بسیاری از عکاسان با تجربه ؛ ترجیح می دهند تا در فاصله چند متری از سوژه های خود قرار داشته باشند . پیاده روی در خیابان های شلوغ ؛ بازار ها و یا پارک ها به شما اجازه می دهد تا سوژه های مناسب برای عکاسی را به خوبی شناسایی کنید . همچنین نزدیک شدن به سوژه ها به شما اجازه می دهد تا زاویه دید بهتری را برای به تصویر کشیدن آن پیدا کنید .

همه جا دوربین به همراه داشته باشید .

لازمه عکاسی خیابانی آن است که سوژه های خود را به سرعت شناسایی نموده و در لحظه عکس بگیرید . سرعت عمل در این سبک اهمیت فوق العاده زیادی دارد و از این جهت لازم است تا همیشه دوربین را در حالت آماده به کار ؛ همراه خود داشته باشید . اگر در رابطه با عکاسی خیابانی از جدیت لازم برخوردار هستید ؛ بنابراین لازم است تا دوربین را در نزدیک ترین فاصله از خود قرار دهید .

ایده های منفی را کنار بگذارید .

برخی از افراد به طور کلی با ایده عکاسی در خیابان مخالفت می کنند و برخی از عکاسان نسبت به عصبانیت سوژه ها از اینکه بدون اجازه از آنها عکاسی شود ؛ نگران هستند. ترس بی مورد یکی از موانع انجام عکاسی خیابانی است اما با کسب تجربه در زمینه های مختلف عکاسی موجب می شود تا علاوه بر امکان غلبه بر بسیاری از شرایط دشوار ؛ ترس های بی مورد نیز کنار گذارده شوند .

زاویه دید از وسط را انتخاب کنید .

به عنوان یک قاعده کلی در عکاسی خیابانی ؛ در صورتی که بتوان دوربین را در برابر چشم خود قرار داد ؛ بهترین شات ها را می توان به دست آورد. اما اگر امکان استفاده از دوربین در این حالت نیست ؛ بنابراین دوربین را تا سطح میانی بدن خود پایین آورده و با کمک صفحه نمایش ؛ زاویه دید از وسط را امتحان کنید.

عکاسی در شب

عکاسی شبانه از محیط های شهری یک ایده جذاب برای به دست آوردن تصاویر منحصر به فرد است . عکاسی در شب به آسانی عکاسی در روز قابل انجام نیست اما در هر صورت تنظیمات ایزو و دیافراگم خود را به گونه ای انجام دهید که سرعت شاتر مناسب برای عکاسی با دوربین روی دست را در اختیار داشته باشید .

کیفیت تصویر همه چیز نیست

در عکاسی خیابانی ؛ بر خلاف عکاسی پرتره یا عکاسی از طبیعت , کیفیت تصویر اهمیت چندان زیادی ندارد . البته شما همیشه باید کیفیت تصاویر خود را ارتقا دهید اما در هر صورت عکاسی خیابانی سبکی است که به کیفیت تصویر اهمیت چندانی نمی دهد . دراین سبک , ترکیب بندی ؛ نور ؛ حالت دراماتیک صحنه و روایت داستان نکاتی مهمتر نسبت به کیفیت تصویر می باشند .

نتیجه گیری

عکاسی خیابانی سبکی است که به تمرین و تجربه زیادی نیاز دارد و هر اندازه به تجربه بیشتری در آن دست پیدا کنید ؛ از اعتماد به نفس بیشتری نیز برخوردار خواهید شد . دستیابی به تجربه در این سبک نسبت به سایر سبکهای عکاسی آسانتر است و تصاویر به دست آمده در این سبک ؛ به میزان کمتری به ادیت و ویرایش نیاز خواهند داشت .

درک و شهود عوامل بسیار مهمی هستند. ادراک به جزئیات خلاقانه نیاز دارد و تلاشی دقیق لازم دارد. این دو عامل برای ایجاد  یک لحظه سرنوشت ساز  با هم ترکیب شده اند و یک روند شگفت انگیز که تصاویر شما را به سطح بالاتری می رساند.

عکس های قوی خیابانی ناشی از ایده ها و احساسات قدرتمند میباشند که به روشی ساده گرفته شده اند. برای رسیدن به این سطح شما باید دوربین خود را بیرون بکشید تا لحظات سرنوشت سازی را که در مقابل شما قرار دارد ثبت کنید.

 

تعمیر دوربین کانن

 

تعمیر دوربین نیکون

 

تعمیر دوربین فیلمبرداری سونی

 

تعمیر دوربین سونی

 

آموزش عکاسی

 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده