سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

تکنیک ضد نور در عکاسی

 

به طور معمول هنگام عکس گرفتن ، می خواهید سوژه تا حد ممکن واضح و واضح باشد. با این حال ، امروز ، ما در مورد یک تکنیک  خاص صحبت خواهیم کرد که تقریبا همه چیز را از دید بیننده پنهان نموده ، و همه چیز را به تخیل واگذار می کند و همه این موارد در حالی اتفاق می افتند که یک اثر خیره کننده ارائه می دهد.

 

از تصاویر سیلوئیت ( ضد نور شده )  برای انتقال  حالت های درام و احساسات به روشی ساده و در عین حال چشمگیر ، توسط هنرمندان و متخصصان استفاده می شود. در این مطلب به طور خلاصه روش ایجاد سایه های جادویی ضد نور شده  با استفاده از دوربین در حالت های خودکار یا نیمه اتوماتیک آورده شده است.

تعمیر دوربین - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

1. به منبع نور خود نگاه کنید

به طور معمول ، هنگام عکاسی ، دو منبع نور وجود دارد: نور طبیعی ، محیط و نور فلاش شما.

اولین کاری که برای به دست آوردن یک تصویر ضد نور ( سیلوئت ) باید انجام دهید خاموش کردن فلاش دوربین است. به این ترتیب ، کنتراست سوژه را افزایش داده  و اطمینان حاصل می کنید که سوژه تا حد ممکن تاریک باشد.

تعمیر دوربین - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

دومین کاری که باید انجام شود شناسایی منابع نور موجود در محیط است. بهترین حالت در این تکنیک زمانی به دست می آید که  تنها یک منبع نور (به عنوان مثال نور خورشید) در محیط وجود داشته و می توانید سوژه خود را در مقابل آن قرار دهید. اگر چندین منبع نوردر محیط شما وجود دارد ، سعی کنید برخی از آنها را خاموش کنید یا برای به دست آوردن  حداکثر تأثیر روشن ترین منبع نور را انتخاب کنید.

تعمیر دوربین - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

2. ترکیب بندی را انجام دهید

از آنچه می خواهید عکس بگیرید یک تصویر ذهنی ایجاد کنید. تصاویر جادویی ضد نور شده با استفاده از شکل ها به دست می آیند ، بنابراین سوژه خود را به دقت مورد بررسی قرار داده و آنرا در موقعیتی قرار دهید که تمامی شکل ها و خطوط آن در یک تصویر ضد نور شده قابل دستیابی باشند.  این البته تا حدودی به موضوع شما نیز بستگی دارد.

پس از به دست آوردن یک تصویر ذهنی  ، سوژه خود را مقابل منبع نور قرار داده و شکل مورد نظر خود از سایه های آنرا بدست آورید. اگر از آنچه می خواهید مطمئن نیستید ، فقط  برخی از فرمهای موجود را امتحان کنید و ببینید چه چیزی را دوست دارید. اگر از سایه شخصی استفاده می کنید ، سعی کنید موقعیت دست ها یا ویژگی های صورت او را نیز تجربه کنید. به یاد داشته باشید ، این تصویر یک شبح است بنابراین باید حالتهای آن را با مرز جسم بیان کنید.

تعمیر دوربین - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

3. دوربین خود را فریب دهید

اکنون به قسمت مشکلتر ماجرا وارد می شویم . امروزه اکثر دوربین ها بسیار هوشمند هستند و به اندازه ای هوشمند عمل می کنند که بعنوان عکاس باید بعضی اوقات آنها را گول بزنیم تا به آنچه نیاز داریم برسیم. برای درک این بیت ، باید به اندازه گیری عکس بپردازیم.

 

دوربین با استفاده از ابزارهای نورسنجی داخلی خود ؛ روش نوردهی به تصویر را مشخص می نماید. به یاد داشته باشید ، یک دوربین نمی تواند رنگ ها را ببیند و فقط  قادر است تا شدت نور را احساس کند. بنابراین وقتی آن صحنه ای را در برابر آن قرار می دهید ؛ سایه های موجود در آن را به صورت خاکستری می بیند ، ازاین روی سایه های  میانی را در صحنه پیدا می کند و نوردهی را متناسب با آن تنظیم می کند.

تعمیر دوربین - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

اینحالت بدین معنا است که اگر از سوژه تاریکی عکس می گیرید ، دوربین تاریکی موجود در آن را تشخیص  داده و برای جبران نوردهی را افزایش می دهد. حالا این چیزی نیست که ما می خواستیم ، این نیست؟ راه نجات این است که دوربین را به سمت درخشانترین نقطه موجود در صحنه بکشید و دکمه شاتر را نیمه فشار دهید (این زمانی است که دوربین نورسنجی خود را انجام می دهد  ، بنابراین ما به دوربین نشان می دهیم که صحنه کاملاً روشن است) و سپس همزمان با نیمه فشردن دکمه شاتر ؛ دوربین را به سمت قسمت دلخواه خود حرکت می دهیم.زمانی که ترکیب  بندی دلخواه به دست آمد ، برای گرفتن عکس دکمه شاتر را کاملاً فشار دهید. تا بدین جا تقریبا می توان مطمئن بود که یک تصویر سیلوئت ( ضد نور شده ) را به دست آورده اید .

تعمیر دوربین - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

سیلوئیت با مود تنظیمات دستی دوربین :

در مود تنظیمات دستی ؛ اختیار کلیه تنظیمات در دست شما قرار دارد

ایزو دوربین را در محدوده 100 تا 200 قرار دهید و از مود نورسنجی Spot برای سنجش نور از روشن ترین بخش صحنه ( آسمان ) استفاده کنید تا دقیقترین حالت نوردهی را به دست بیاورید .سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت صحیح تنظیم کنید .در صورت متحرک بودن سوژه از سرعت شاتر تا 1.250 ثانیه استفاده نمایید .

 

بر روی سوژه فوکوس کنید و عکس بگیرید

به طور معمول ساعت های طلایی ( لحظات نزدیک به غروب آفتاب ) بهترین زمان برای ثبت عکس های ضد نور می باشد زیرا در این زمان ها خورشید در سطح خط افق قرار دارد و نور دارای حالتی نرم تر و تنالیته رنگ گرمتری می باشد .

برای ثبت یک عکس ضد نور ؛ پس زمینه مورد انتخاب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد . در انتخاب پس زمینه مناسب ؛ هر گونه عامل برهم زننده تعادل محیط و سوژه باید حذف شود ؛ پس زمینه در مقایسه با سوژه باید سطح کمتری را اشغال کند تا سوژه در عکس به نحو مطلوب تری دیده شود .

تعمیر دوربین - تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون

مود های نورسنجی برای عکاسی سیلوئت

نورسنجی یکی از امکانات دوربین است که به شما امکان می دهد تا مقدار نور موجود در صحنه را مورد ارزیابی قرار دهید و با استفاده از این سنجش ؛ شما می توانید تنظیمات صحیح برای دوربین خود را به دست بیاورید . آگاهی از موارد استفاده هر یک از مود  ها نورسنجی به میزان زیادی می تواند سبک عکاسی شما را متحول نماید و از این روی مود های نورسنجی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند .

 

Spot Metering  : روشنایی نقاط خاصی از صحنه را مورد ارزیابی قرار می دهد که شما انتخاب نموده اید . در این حالت معمولا 2 تا 4 درصد از کل صحنه مورد بررسی دوربین قرار میگیرد .

 

Partial Metering : درصد از مرکز کادر تصویر مورد ارزیابی قرار می گیرد .

 

Centre-weighted metering : اطراف مرکز کادر تصویر مورد ارزیابی قرار می گیرد و معمولا 60 تا 80 درصد از کل کادر را در بر میگیرد .

 

 Matrix metering (Nikon) ؛  evaluative metering (Canon): روشنایی کل کادر تصویر مورد ارزیابی قرار میگیرد .

 

لینک های مفید :

 

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن
آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون
آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده