سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

نکات و تکنیک های عکاسی از طبیعت و سوژه های بی جان

 

عکاسی از سوژه های ثابت و بی جان کاربردهای زیادی دارد. شاید بخواهید از سطح یک جسم زیبا عکس بگیرید یا اینکه شاید تمایل داشته باشید تا یک محصول را در فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید و نیاز دارید تا یک عکس جذاب از آن تهیه کنید . از دلایل دیگر برای یادگیری عکاسی از سوژه های بی جان و ثابت ممکن است شامل فروش عکس های ثبت شده از طبیعت بی جان در سایت های دانلود عکس  یا مجلات مواد غذایی باشد. مهم نیست دلیل شما چیست، عکاسی از طبیعت بی جان یک همیشه یک مهارت عالی برای یادگیری است.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

سوژه های عکاسی بی جان شما بی پایان هستند مگر اینکه شما به طور ثابت و مشخص شده  عکاسی از محصولات یا تصاویر خاصی برای یک پروژه کاری را بر عهده گرفته باشید. علیرغم باور رایج، عکاسی از طبیعت بی جان فقط به تصاویر سیب و انگور محدود نمی شود. حتی سوژه هایی مانند قرقره های نخ که در نگاه اول ممکن است بی اهمیت به نظر برسند نیز می تواند جالب و از نظر بصری جذاب باشد. سایت‌های دانلود عکس  مانند Shutterstock و iStock که به کاربران تجاری ارائه می‌شوند، تقاضای زیادی برای انواع عکس های ثبت شده از طبیعت بی‌جان، اغلب از اشیاء بسیار ساده، مانند یک فنجان قهوه یا یک کلید دارند.

مردم اغلب اوقات عکاسی از طبیعت بی جان را بسیار ساده تر از سایر انواع سبک های عکاسی مانند عکاسی ورزشی یا منظره می دانند. در زمان عکاسی از سوژه های ثابت شما  اغلب کنترل کاملی بر ترکیب بندی تصویر خود دارید و می‌توانید اشیای بی‌جان را دقیقاً همانطور که می‌خواهید در درون کادر خود بچینید.

و گاهی اوقات، عکس‌های با کیفیت خوب می‌توانند حتی برای عکاسی چالش‌برانگیزتر باشند زیر زمانی که از یک فاصله بسیار نزدیک و با دقت بالا از یک سوژه ثابت عکاسی می کنید ،  بنابراین به راحتی می توان عیوبی مانند لک روی یک تکه میوه را که معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرد را می توان تشخیص داد.

با وجود چالش‌ها، با استفاده از مهارت‌های اولیه عکاسی و نکات زیر، می‌توانید تصاویر بسیار با کیفیتی را از سوژه های عادی و معمولی موجود در طبیعت و محیط بی جان خلق کنید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

نورپردازی برای عکاسی از طبیعت بی جان

نوردهی و نورپردازی مناسب می تواند چشم مخاطب را به سمت سوژه درون تصویر هدایت کند و دوربین عکاسی شما نیز تمایل دارد تا سوژه هایی که به صورت پر نور تر دیده می شوند را بیشتر مورد تاکید قرار دهد . برای عکاسی از صحنه ها و سوژه های ثابت انواع مختلفی از تکنیک های نوردهی و نورپردازی در عکاسی وجود دارند اما عکاسان حرفه ای معمولا از یک سافت باکس یا جعبه نور برای عکاسی از طبیعت بی جان خود استفاده می کنند. اگرچه سافت باکس ها می توانند کمک زیادی به شما کنند، اما همانطور که به زودی خواهید دید، هنوز برای به دست آوردن نتایج خوب ضروری نیستند. با این حال، اگر می خواهید، می توانید یک سافت باکس را به صورت ساده و ارزان را برای زمان های عکاسی خود تهیه کنید و یا به راحتی می توانید با استفاده از دستورالعمل هایی که در سایت ها و مقالات مختلف بیان شده اند ، یک نمونه خوب و عالی را برای خود بسازید. هدف از به کار گیری این ابزار نورپردازی تامین نور یکنواخت و نرم بر روی سوژه است.

همچنین می توانید با استفاده از تنظیمات صحیح دوربین در شرایط استفده از نور موجود در محیط نیز  کیفیت خوبی را  از نور دریافت کنید و به راحتی نور مناسب را بر روی سوژه های خود ایجاد نمایید . زمانهای ابری بودن آسمان ، موقعیت های بسیار مناسبی هستند برای اینکه شما بتوانید یکی از نرم ترین حالت های نور طبیعی موجود در محیط خود را به دست آورید.

ترکیب بندی عکاسی از سوژه های بی جان

در زمان انجام کادر بندی و ترکیب بندی از سوژه های ثابت ، شما باید اشیا را در ترکیبی دلپذیر بچینید. در عکاسی از طبیعت بی جان و سوژه های ثابت ، به دست آوردن یک چیدمان چشم نواز و دلپذیر یکی از مهمترین اصول موفقیت به شمار آورده می شود . انواع زیادی از تکنیک های مختلف برای کادر بندی و ترکیب بندی در عکاسی وجود دارند و شما باید از تکنیک‌های ترکیب‌بندی کلاسیک مانند «قاعده یک سوم»، «خطوط پیشرو» یا «قاب در یک قاب» برای به دست آوردن  ایده‌هایی در مورد نحوه بهترین حالت  ترکیب کردن تصاویر خود استفاده کنید.

هنرمندانه اشیا را مرتب کنید و برای اینکار شما باید از قوه تخیل خود نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از یک سیب عکس می‌گیرید، سعی کنید آن را گاز بگیرید تا به آن علاقه بیشتری بدهید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

کادر خود را با سوژه مورد عکاسی پر کنید

شما به عنوان یک عکاس مسئولیت دیده شدن سوژه های درون عکس را بر عهده داریدو در واقع هر آن چیزی که در درون کادر تصویر شما دیده می شود ؛ باید با نظر و ایده شما در آنجا قرار داشته باشد .یکی از اولین وظایف شما به عنوان عکاس این است که سوژه های مزاحم را از درون کادر بندی خود حذف نموده و تمامی تلاش خود را به کار بگیرید تا سوژه موجود در کادر عکس ، با اولین نگاه مخاطب به آسانی تشخیص داده شود .  

هنگام گرفتن عکس های طبیعت بی جان، همیشه به یاد داشته باشید که سوژه شما باید تنها چیزی باشد که در منظره یاب یا صفحه LCD دوربین خود می بینید. شما باید هرگونه مزاحمت یا درهم ریختگی را از پس زمینه حذف کنید تا بتوانید تصویری تمیز و از نمای نزدیک در یک کادر بسته داشته باشید.

 

اگر پس زمینه یا پیش زمینه خوبی در اختیار نداریدو کنترل عوامل موجود در محیط برای شما آسان نیست ، نگران آن نباشید زیرا این مسئله به راحتی قابل حل است. جعبه نور یا سافت باکس شما به همراه تکنیک های نورپردازی می تواند به راحتی این مشکل را حل می‌کند، اما اگر در یک فضای بیرونی و در محیطی کنترل نشده  عکس می‌گیرید و پس‌زمینه‌ای دارید که حواس‌تان را پرت می‌کند، به سادگی یک تکه تخته فوم سفید را پشت سوژه خود قرار دهید و کاملا آماده خواهید بود تا هر گونه عامل مزاحم را از درون کادر خود بیرون بگذارید. . اگر می خواهید یک تصویر واضح داشته باشید، مطمئن شوید که از حالت ماکرو استفاده کنید یا اینکه عمق میدان موجود در ترکیب بندی تصویر خود را به طور کامل کنترل کرده اید .

به دنبال یک زاویه دید خوب باشید

به جای عکاسی از یک زاویه دید از بالا ، دوربین را طوری نگه دارید که با سوژه شما همسطح باشد. همچنین باید از زوایای مختلف عکاسی کنید.

همواره توجه داشته باشید که زاویه دید های مختلف معانی و حالت های متفاوتی را می توانند در سوپه شما به وجود آوردند و ترکیب کردن زوایای دید با اندازه نماهای مختلف به شما این قابلیت را می دهد که عکس های متنوع و متعدد را به دست بیاورد .

امیدواریم بتوانید بلافاصله این نکات عکاسی از طبیعت بیجان را به کار ببرید تا بتوانید تفاوتی در کیفیت تصاویر بیجان خود مشاهده کنید.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین نمایندگی تعمیر دوربین و لنز در ایران

لینک های مفید :

تعمیر دوربین کانن

تعمیر دوربین نیکون

تعمیر دوربین سونی

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده