سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

نقد وبررسی دوربین Olympus OM-D E-M10 Mark IV

 

دوربین جدید المپیوس Olympus OM-D E-M10 Mark IV یک دوربین میکرو چهار سوم شبه DSLR است که به تازگی در خط تولید محصولات این کمپانی قرار گرفته است. این دوربین برگرفته از دوربین های سطح مبتدی E-PL بوده و در مقایسه با آنها کلید های کنترل بیشتر و کیفیت بدنه بهتر را می توان مشاهده نمود . سنسور چهار سوم 20 مگاپیکسلی ، استابیلایزر داخلی بدنه و صفحه ال سی دی بازشونده لمسی و قدرت فیلمبرداری با کیفیت 4K از دیگر ویژگی های این دوربین به شمار می آیند.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

ویژگی های اصلی دوربین المپیوس Olympus OM-D E-M10 Mark IV عبارتند از :

سنسور 20 Megapixel Live MOS

پردازشگر TruePic VIII

استابیلایزر 5 محور داخل بدنه

سیستم اتوفوکوس 121 نقطه ای تشخیص کنتراست

صفحه ال سی دی لمسی بازشونده

ویزور الکترونیکی

سرعت عکاسی متوالی 4.5 فریم بر ثانیه

قابلیت شارژ با USB

وای فای + بلوتوث

360 شات با هر مرتبه شارژ کامل باتری

 

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

 

ویژگی  های جدید

در درون بدنه دوربین جدید المپیوس E-M10 IV از همان سنسور 20 مگاپیکسلی مشابه با مدل E-M5 Mark III استفاده شده است و حتی همان پردازنده نوع TruePic VIII را در این محصول نیز میتوان مشاهده نمود. این سنسور در ایزو بالا نویز بسیار ناچیزی را به وجود می آورد و در مقایسه با نسل سنسور های 16 مگاپیکسلی عملکرد های بهتری را از خود ارایه می دهد .

کیفیت تصاویر JPEG به دست آمده با این دوربین در حد مطلوبی قرار دارند و از آن برای عکاسی در موقعیت های مختلفی می توان استفاده نمود .

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

بهبود وضعیت اتوفوکوس متوالی

در این دوربین از الگوریتم های پیشرفته تری برای حالتهای اتوفوکوس متوالی استفاده شده است و در زمان استفاده از آن شاهد هستیم که دوربین به مقدار کمتری قفل فوکوس را در پس زمینه قرار داده  و سوژه مورد نظر شما را به خوبی تعقیب می نماید. 

همواره باید به خاطر داشته باشیم که سیستم اتوفوکوس موجود در دوربین المپیوس E-M10 IV از نوع تشخیص کنتراست است و از این روی ، از دست دادن فوکوس بر سوژه های دارای حرکت در این دوربین یک امر عادی و رایج به شمار می آید .

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

صفحه ال سی دی بازشونده به سمت پایین

صفحه ال سی دی لمسی این دوربین دارای قابلیت بازشونده به سمت پایین است و در بهترین حالت می توان آنرا در یک چرخش 180 درجه به سمت پایین باز نمود . این وضعیت برای تهیه عکس سلفی مطلوب می باشد اما متاسفانه در زمان قرار دادن دوربین بر روی سه پایه ؛ استفاده از آن امکان پذیر نمی باشد.

این صفحه ال سی دی با کیفیت 1.04 میلیون نقطه در زمان باز شدن به سمت پایین ، دوربین را در وضعیت عکاسی سلفی قرار می دهد و در این وضعیت ، کنترل دکمه شاتر ، دکمه ضبط فیلم و حالت جبران نوردهی را از روی صفحه ال سی دی به صورت لمسی می توان در اختیار گرفت .

در این صفحه یک گزینه برای تایمر خودکار 2 ثانیه وجود دارد که در زمان فعال شدن 3 عکس پشت سر هم را ثبت می کند. همچنین در وضعیت AUTO  با استفاده از یک دکمه One-Touch e-Portrait می توان عکس های پرتره با پوست اصلاح شده را به دست آورد .

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

قابلیت شارژ با USB

یکی از ویژگی های بسیار مطلوب این دوربین ، قابلیت آن برای شارژ با استفاده از USB می باشد . کمپانی المپیوس پیش از این برای استفاده از حالت شارژ با USB در دوربین های سطح مبتدی ، تمایلی از خود نشان نمی دادو اگر چه شارژ باتری با استفاده از این گزینه چندین ساعت طول می کشد ؛ اما در هر صورت این فناوری موجب استفاده طولانی تر از دوربین در شرایط اضطراری خواهد شد.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

عملکرد بهتر ویزور

المپیوس در این دوربین یک گزینه موسوم به Live View Boost mode قرار داده است که با استفاده از آن حالت فوکوس دهی و کادر بندی در شرایط کم نور تا حد قابل ملاحظه ای بهبود می یابد. در ویزور این دوربین ،تصویر به نحو قابل ملاحظه ای روشن تر بوده کادر بندی آسان در شرایط کم نور را به راحتی امکان پذیر می نماید.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

بدنه و حمل و نقل

دوربین جدید المپیوس Olympus OM-D E-M10 IV یک دوربین کوچک و کم حجم با بدنه ای خوش دست و زیبا است . بدنه آن شبیه به دوربین های DSLR بوده و تعداد زیادی از کلید های کنترل را بر روی آن می توان مشاهده نمود . این دوربین از قابلیت کاربری آسانی برخوردار است و افراد مبتدی در زمان کار کردن به آن به ندرت دچار مشکل خواهند شد.

در زمان استفاده از یک لنز کیت 14-42mm  به همراه این دوربین ، وزن سبک و قابلیت حمل و نقل آسان آن به طرز چشمگیری قابل ملاحظه می باشد و در حالیکه قسمت جلو و بالای بدنه آن از جنس فلز می باشند اما در هر صورت در بخشهایی از بدنه مواد پلاستیکی نیز به کار رفته اند . برخی از کارشناسان در المپیوس بیان نموده اند که بدنه این دوربین از حالت مهر و موم در برابر شرایط اقلیمی نیز برخوردار است .

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

طراحی خاص گریپ این دوربین موجب شده است که بدنه آن به راحتی در درون دست جای خوش کند و در زمان عکاسی با دوربین بر روی دست ، ثبات و استحکام کافی به وجود خواهد آمد .

در قسمت پشت بدنه ، تعدادی از کلید های کنترل به صورت متعارف وجود دارند اما در قسمت صفحه بالای بدنه نیز تعداد زیادی از دایل ها و کلید های کنترل را می توان مشاهده نمود .

 

کارت حافظه و باتری

یک درپوش پلاستیکی ؛ از محفظه قرار گیری کارت حافظه و باتری این دوربین محافظت می نماید. درگاه کارت حافظه آن قادر به پشتیبانی از کارتهای پر سرعت UHS-II می باشد که برای یک دوربین در این قیمت ، یک خبر خوشحال کننده به شمار می آید.

همچنین برای دوربین OM-D E-M10 IV از یک باتری لیتیومی BLS-50 استفاده می شود که بنا بر اعلام کارشناسان ، در هر مرتبه شارژ کامل قابلیت ثبت 360 شات با استفاده از LCD را فراهم می آورد .

منو تنظیمات

یکی از گزینه هایی که در طول سالیان متمادی در دوربین های المپیوس تغییر یافته است ؛ رابط  منو کاربری دوربین ها می باشد.وجود گزینه Live Control به معنای آن است که در طول زمان کار با دوربین بسیاری از منو ها و تنظیمات را به صورت میانبر می توان در اختیار داشت . در حالت پیش فرض و با فشردن دکمه OK دوربین از منو Live Control برای انجام تنظیمات استفاده می کند اما در هر زمان دلخواه با ورود به منو Super Control Panel تنظیمات اصلی و کامل دوربین را می توان به دست گرفت.

 

تهیه و تنظیم : تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده آل دوربین ( نمایندگی تعمیر دوربین و لنز )

 

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده