سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

5مورد از تنظیمات دوربین که در زمان عکاسی در فضاهای داخلی باید به خاطر داشته باشید .

 

 

عکاسی در محیط ها و فضاهای داخلی ، چالش ها و روش های منحصر به فردی را پیش روی عکاس قرار می دهد و به غیر از نور ، تعدادی از عوامل دیگر نیز وجود دارند که عکاس باید به آنها توجه نماید . به عنوان مثال ، در زمان عکاسی از یک مراسم یا مهمانی ، شما باید مواظب این موضوع باشید که در طول زمان کار ، مزاحمتی را برای مهمانان به وجود نیاورید .همچنین مسئله سوسو زدن نورهای فلورسنت نیز یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه نمایید . دراین مطلب از نمایندگی تعمیر دوربین کانن ، برخی از تنظیمات دوربین را مورد اشاره قرار داده ایم که در زمان عکاسی در محیط های داخلی دارای اهمیت زیادی می باشند.

AF Assist Beam

ممکنم است متوجه شده باشید که در زمان عکاسی در محیط های کم نور داخلی و به خصوص در حالت استفاده از مود اتوفوکوس One Shot AF یک پرتو نور کوچک نارنجی رنگ از قسمت جلو دوربین تابیده میشود . این پرتو ، نور کمک به اتوفوکوس یا AF-assist beam می باشد که دستیابی به اتوفوکوس در شرایط کم نور را آسانتر می نماید . زمانی که شما پشت دوربین قرار دارید ممکن است متوجه تابش این نور نبوده باشید اما در محیط های کم نور ، این پرتو به خوبی قابل ملاحظه خواهد بود .

بسیاری از افراد در مراسم و مهمانی ها نسبت به تابش این نور ممکن است احساس خوبی نداشته و در رابطه با آن واکنش منفی نشان می دهند . برای پرهیز از ایجاد مزاحمت برای دیگران بهتر این نور را غیر فعال نمایید .

نکته : خاموش کردن نور AF-assist beam در صحنه های کم نور عکاسی از حیوانات نیز توصیه می شود . اگر بعد از خاموش کردن این نور به مشکل در فوکوس کردن برخورد کردید ، از حالت فوکوس لمسی با استفاده از صفحه نمایش دوربین ، استفاده نمایید .

شاتر الکترونیک

در برخی از صحنه های داخلی مثل کنسرت ها یا اجراهای زنده ، بی صدا بودن دوربین و عدم ایجاد صدای مزاحم دارای اهمیت زیادی است. استفاده از شاتر الکترونیک یکی از بهترین روشها برای از بین بردن مزاحمت صدای شاتر مکانیکی دوربین می باشد . همچنین شاتر الکترونیک به شما اجازه می دهد تا از یک سرعت عکاسی بسیار بالاتر ( تا 20 فریم بر ثانیه در دوربین های پیشرفته ) برخوردار شوید .

نکته : در برخی از مدل  های دوربین ، شاتر الکترونیکی دوربین را تحت عنوان گزینه “Silent Shutter mode” یا در مود SCN می توان مشاهده نمود .

صدای بیپ

اگر از شما تقاضا شده است تا به صورت کاملا بدون صدا عکاسی کنید ، حتما صدای بیپ دوربین خود را غیر فعال نمایید. صدای بیپ در عملکردهایی همچون تایمر خودکار ، یا استفاده از صفحه نمایش لمسی ؛ به صورت واضح شنیده می شود . صدای بیپ دوربین را در منو تنظیمات SET UP می توان غیر فعال نمود.

نکته : برخی از عکاسان به صورت تجربی از صدای بیپ برای تایید اتوفوکوس دوربین استفاده می کنند . اگر بدون صدای بیپ قادر به دریافت تایید اتوفوکوس نمی باشید ، در دوربین های پیشرفته تر ، گزینه هایی وجود دارند که غیر فعال شدن صدای بیپ را تنها برای عملیات لمسی انجام می دهند .

Anti-flicker

برخی از انواع نور مصنوعی مثل نور فلورسنت یا لامپهای جیوه ای دارای حالت سوسو زدن نور یا فلیکر می باشند . حالت فلیکر شدن نور با چشم انسان قابل مشاهده نیست اما وجود آن موجب از بین رفتن حالت نوردهی همسان در درون کادر تصویر به خصوص در سرعت شاتر بالا خواهد شد .. در زمان استفاده از حالت عکاسی متوالی سرعت بالا ، وجود حالت فلیکر ، باعث از بین رفتن تعادل رنگ و نور در مجموعه عکسهای متوالی خواهد شد .

برای از بین بردن اثر فلیکر نور ، گزینه مود anti-flicker shooting را در وضعیت فعال قرار دهید . با فعال شدن این گزینه ، دوربین حالت سوسو زدن نور را تشخیص داده و زمان بندی سرعت شاتر را به گونه ای انجام می دهد که نور فاقد حالت فلیکر باشد .

نکته : با توجه به شرایط موجود در زمان عکاسی و نوع منبع نور ، استفاده از این گزینه ممکن است نتایج متفاوتی را به وجود آورد .

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در دوربین های DSLR گزینه anti-flicker در زمان استفاده از Live View و mirror lockup و حالت فیلمبرداری ، وجود ندارد .

با توجه به نوع و مدل دوربین ، حالت anti-flicker را در زمان شاتر الکترونیک و یا حالت عکاسی بدون صدا ، ممکن است در اختیار نداشته باشید .

Exposure simulation

در زمان استفاده از یک ویزور الکترونیکی و یا در حالت Live View و همچنین در زمان استفاده از فلاشهایی غیر از برند کانن صفحه نمایش دوربین شما ممکن است تاریک باشد . این حالت را با غیر فعال نمودن گزینه Exposure simulation می توان جبران نمود .

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده