سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

نقد و بررسی دوربین فوجی فیلم Fujifilm GFX 50S II

 

دوربین فوجی فیلم Fujifilm GFX 50S II سومین دوربین 50 مگاپیکسلی میرورلس مدیوم فرمت ساخت این کمپانی است و در نوع خود  اولین محصول آن است که به استابیلایزر داخل بدنه مجهز شده است.

این محصول در تمامی جوانب نسخه رزولوشن پایین محصول GFX 100S به شمار می آید و ویژگی های مشترک بسیار زیادی را میان این دو محصول می توان مشاهده نمود . همچنین این دوربین را یک دوربین مدیوم فرمت نسبتا ارزان قیمت باید به شمار آورد که به کاربران اجازه می دهد تا یک سنسور 44 x 33mm را با قیمت مناسبتری در اختیار داشته باشند .

ویژگی های اصلی دوربین فوجی فیلم Fujifilm GFX 50S II

  • سنسور 51MP 44 x 33mm CMOS
  • استابیلایزر داخل بدنه با قدرت اصلاح 6.5EV
  • صفحه ال سی دی لمسی 3.2 اینچی با قابلیت تیلت در دو محور
  • ویزور OLED با کیفیت 3.69M نقطه و بزرگنمایی معادل با 0.77x
  • صفحه نمایش ال سی دی فوقانی
  • قابلیت پیکسل شیفت رزولوشن بالا با توانایی تولید تصاویری با رزولوشن 205 مگاپیکسل
  • طول عمر باتری برای 440 شات
  • فیلمبرداری فول اچ دی تا 30p و مجهز به سوکت های هدفون و میکروفون

دوربین جدید فوجی فیلم Fujifilm GFX 50S II از اواخر تابستان 2021 با قیمت پایه 4000 دلار در بازار های جهانی در دسترس خواهد بود. به همراه این دوربین یک لنز زوم 35-70mm F4.5-5.6 نیز ارایه خواهد شد .

ویژگی های جدید

استابیلایزر داخل بدنه

بزرگترین چالش این دوربین در مقایسه با مدل قدیمی تر دوربین 50MP GFX افزوده شدن یک استابیلایزر مبتنی بر سنسور داخل بدنه است . به طور خاص در زمان استفاده از حالت های رزولوشن بالا در یک دوربین مدیوم فرمت ، وجود استابیلایزر داخل بدنه اهمیت فوق العاده زیادی به دست می آورد و اکنون این دوربین به شما اجازه می دهد تا در حالت های رزولوشن بالا و  در زمان عکاسی با دوربین روی دست ، جزئیات کاملی را بتوان به دست آورد .

 

ویزور

یکی از نقطه ضعفهای دوربین فوجی فیلم 50S II در مقایسه با مدل های پیشرفته تر از خود ؛‌ مسئله ویزور آن است . در این دوربین نیز از یک ویزور 0.5" type 3.69M dot OLED EVF استفاده شده است اما در مقایسه با مدل های پیشرفته تر فوجی فیلم ، این ویزور دارای رزولوشن اپتیکال پایین تری بوده و تنها بزرگنمایی به میزان 0.77x را ارایه می دهد .

یکی دیگر از نقاظ ضعف مرتبط با ساختار ویزور این دوربین آن است که ویزور دوربین 50S II به صورت داخلی ساخته شده است و قابل جداسازی از دوربین نمی باشد .

بدنه و شکل ظاهری

در طراحی و ساختار بدنه دوربین GFX 50S II از همان ویژگی های موجود در دوربین GFX 100S استفاده شده است و این بدان معنا خواهد بود که این دوربین دارای بدنه ای کوچکتر و کم حجم تر از مدل پیش از آن می باشد. بر روی بدنه این دوربین تنها یک دایل گردان دیده می شود که دایل مود های نوردهی دوربین می باشد. کم شدن دایل مخصوص سرعت شاتر از روی بدنه دوربین فضای کافی را برای بزرگتر شدن پانل فوقانی دوربین فراهم آورده است و از این روی از آن برای مشاهده هیستوگرام و نمایش حالت های سرعت شاتر و دیافراگم می توان استفاده نمود .

در قسمت های جلو و پشت دوربین دو دایل کنترل قرار داده شده اند که این دایل ها نیز به خوبی قابل شخصی سازی می باشند . هر دو این دایل ها قابل فشار دادن به سمت داخل بوده و و در هر یک از حالت های آنها ، عملکرد های متفاوتی را به صورت شخصی می توان تنظیم نمود. جوی استیک تنظیم اتوفوکوس به صورت بزرگتر از دوربین 50s در این مدل قرار داده شده است و استفاده از آن با سهولت بیشتری قابل انجام می باشد .

بدنه این دوربین به مقدار زیادی قابل شخصی سازی است و تعداد هشت دکمه به همراه صفحه ال سی دی لمسی چهار جهته آن همگی را برای اهداف خاص کاربری می توان مجددا تنظیم و شخصی سازی نمود . دکمه منو 'Q' در این دوربین نیز قابل تنظیم مجدد است و هر یک از گزینه های تنظیمات دلخواه موجود در دوربین را در درون این منو می توان قرار داد .

جنس بدنه این دوربین از آلیاژ منیزیم می باشد و ساختار متراکم بدنه ، حالت ثبات و استحکام آن در زمان در دست گرفته شدن را نمایش می دهد .

باتری

یکی دیگر از ویژگی های مشابه میان دوربین های GFX 50S II و 100s استفاده از یک باتری کوچکتر از نوع NP-W235 می باشد. این باتری ، به رغم کوچکتر بودن قادر به ارایه نیرویی برابر با 16Wh می باشد و در مقایسه با مدل باتری های NP-T125 ، انرژی کار بیشتری را برای دوربین فراهم می آورد . این باتری در هر مرتبه از شارژ کامل نیروی کافی برای ثبت 440 عکس را به وجود می آورد . دوربین فوجی فیلم GFX 50S II علاوه بر نیروی باتری و شارژر خارجی با استفاده از USB نیز قابل شارژ می باشد.

اتوفوکوس

سیستم اتوفوکوس این دوربین را نیز به نوعی یک نقطه ضعف باید به شمار آورد و اگر چه بنا بر اعلام فوجی فیلم از یک پردازشگر جدید تر در این دوربین استفاده شده است اما در هر صورت عدم وجود سیستم تشخیص دهنده فاصله سوژه که عملکردی مبتنی بر phase detection را ارایه می دهد ، اتوفوکوس این دوربین کاملا کند و آهسته به شمار می آید . در هر صورت در بازار محصولات مدیوم  فرمت این مسئله متداول است که دستیابی به رزولوشن بسیار بالا ، به قیمت از دست رفتن سرعت اتوفوکوس به دست آورده می شود و دراینجا نیز کند بودن سیستم اتوفوکوس در تشخیص و تعقیب حالت های حرکت سوژه ، کاملا مشهود میباشد .

مسئله دیگر در رابطه با اتوفوکوس این دوربین، ضعف آن در قابلیت تشخیص چهره و چشم سوژه است. اگر چه قابلیت تشخیص چهره و چشم سوژه در این سیستم قرار دارد اما این حالت ها را در شرایط می توان به دست آورد که سوژه شما مستقیما به دوربین نگاه کند و اگر سوژه به مسیری غیر از دوربین نگاه کند ، سیستم اتوفوکوس تشخیص دهنده چشم سوژه از کار می افتد .

فیلمبرداری

استفاده از یک سنسور 50 مگاپیکسلی قدیمی در این دوربین بدان معناست که توانایی فیلمبرداری 4K همانند مدل GFX 100S ، در این محصول وجود ندارد. اما در هر صورت دوربین فوجی فیلم 50S II دارای یک سوئیچ مخصوص تغییر حالت از عکاسی به فیلمبرداری است و سوکت های مخصوص هدفون و  میکروفون نیز برای آن تعبیه شده اند . صفحه ال سی دی لمسی نیز فیلمبرداری با این دوربین را آسان تر نموده است اما در هر صورت ،‌ این یک دوربین ویژه و خاص برای فیلمبرداری محسوب نمی شود . بالاترین کیفیت فیلمبرداری این دوربین 1080/30p است و در صورت تمایل هر دو گزینه 23.98  یا 24p در دسترس شما قرار دارند . سیستم استابیلایزر داخل بدنه این محصول به همراه استابیلایزر لنز های مختلف به کاربران اجازه می دهد تا با دوربین روی دست ، انواع صحنه ها را به خوبی فیلمبرداری نمایند .

 

تهیه و تنظیم : شرکت ایده آل دوربین نمایندگی تعمیر دوربین و تعمیر لنز های عکاسی در ایران

 

لینک های مفید :

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن

آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون

آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده