سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

سنسور دوربین عکاسی

سنسورهای عکاسی، یک پیشرو فناوری اصلی در عکاسی مدرن است.

اصلی‌ترین بخش هر دوربین دیجیتال، سنسور آن است. یک دوربین دیجیتال دارای لنز، دیافراگم، شاتر و… است.  برای آشنایی بیشتر با سنسور دوربین عکاسی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سنسور دوربین عکاسی چیست؟

سنسور دوربین قطعه‌ای از سخت‌افزار درون دوربین است که نور را گرفته و سپس آن را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که منجر به ایجاد تصویر می‌شود. 

حسگرها از میلیون‌ها فتوسیت یا نقاط حساس به نور تشکیل شده‌اند که آنچه را که از طریق عدسی دیده می‌شود ثبت می‌کنند. اندازه سنسور دوربین تعیین می‌کند که چه مقدار از این نور برای ایجاد تصویر استفاده می‌شود.

از آنجایی که یک سنسور چنین اطلاعات ارزشمندی را ذخیره می‌کند، اگر اندازه سنسور دوربین بزرگ  باشد Full Frame، اطلاعات بیشتری می‌تواند جا بگیرد و تصاویر با کیفیت بهتری نسبت به سنسورهای کوچک‌تر تولید کند. اندازه تعیین می کند که چه چیزی از منظره یاب دوربین خود می بینید.

سنسورهای کوچک‌تر Half Frame برش را بر روی لنزها اعمال می‌کنند در حالی که سنسورهای بزرگ‌تر می‌توانند خیلی بیشتر از صحنه را بگیرند. سنسور دوربین و اندازه آن، اندازه تصویر، عمق میدان، وضوح، عملکرد در نور کم، اندازه فیزیکی دوربین و… را تعیین می‌کند.

تصویر سنسور دوربین

عملکرد سنسور دوربین 

اساساً، یک حسگر از فتوسایت‌های منفرد کوچک تشکیل شده است. هر فتوسیت را مانند سطلی در نظر بگیرید که با یک درپوش پوشانده شده است. هنگامی که یک نوردهی شروع می‌شود (فشردن دکمه شاتر)، درپوش برای جمع آوری فوتون‌های نور باز می‌شود. هنگامی که نوردهی متوقف می‌شود، درب دوباره بر روی سطل‌ها قرار می‌گیرد (عکس سایت). 

فوتون‌های جمع‌آوری‌ شده سپس به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شوند و قدرت آن سیگنال با تعداد کل فوتون‌های جمع‌آوری‌ شده تعیین می‌شود.

به عنوان یک لایه اضافی از پیچیدگی، هر سطل یک فیلتر روی خود دارد که فقط نور قرمز، سبز و یا آبی را وارد می‌کند. در اصل، هر سطل فقط می‌تواند 1/3 از کل نوری را که تلاش می‌کند وارد آن شود جمع آوری کند. برای هر سطل، مقدار رنگ‌های دیگر تقریبی است. سپس تمام این اطلاعات به تصویر نهایی که روی صفحه نمایش خود می‌بینید تبدیل می‌شود.

 

چرا اندازه سنسور در دوربین مهم است؟

سنسور دوربین کیفیت تصاویری را که می‌تواند تولید کند دیکته می‌کند و هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، کیفیت تصویر بالاتر است. 

سنسورهای تصویر بزرگ‌تر پیکسل‌های بزرگ‌تری دارند که به معنای عملکرد بهتر در نور کم، کاهش نویز، محدوده دینامیکی خوب و توانایی به دست آوردن اطلاعات بیشتر است.

به عنوان یک عکاس، دانستن تفاوت بین اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است، به خصوص اگر قصد خرید یک دوربین جدید را دارید. اندازه سنسور اولین و مهم‌ترین چیزی است که باید در نظر بگیرید. این ویژگی اصلی دوربین شماست که بیشترین تاثیر را روی تصاویر شما خواهد داشت.

برای خرید دوربین خود می‌توانید به ایده آل دوربین مراجعه کنید و با مشاوره رایگان ما با اطمینان خاطر دوربین خود را خریداری کنید.

 

تاثیر اندازه سنسور بر روی عکس

یک حسگر بزرگتر به یک لنز بزرگ‌تر نیاز دارد تا تصویری بر روی آن بفرستد. لازم به ذکر است که دوربین شما ممکن است برای قرار دادن یک سنسور بزرگ، بزرگ‌تر باشد. هر دوی این ملاحظات می‌تواند دست و پا گیر و گران باشد، به خصوص اگر در سفر هستید.

 

انواع سنسور دوربین 

با توجه به مدل‌های دوربین انواع مختلفی از سنسور دوربین وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

 

سنسور دوربین CCD

یکی از سنسورهای مورد استفاده در سنسور دوربین‌های دیجیتال سنسور CCD است.

سنسور CCD مخفف عبارت Charged Coupled Device است.

کیفیت تصویر CCD از دیگر سنسورهای دوربین بیشتر است؛ چرا که این سنسور به دلیل داشتن نویز کمتر و محدوده دینامیکی بیشتر کیفیت تصویر بالاتری را به شما عرضه می‌کند. همچنین از سنسور CCD بیشتر در دوربین‌های عکاسی Medium Format استفاده می‌شود.

تصویر سنسور

سنسور دوربین CMOS

امروزه تمامی دوربین‌ها دارای حسگر و قابلیت‌های مختلفی هستند. یکی از مهم‌تر ین حسگرهایی که چندین سال است که از آن استفاده می‌شود، سنسور CMOS است.

سنسور CMOS مخفف عبارت Complementary Metal Oxide Semiconductor است.

تراشه سنسور CMOS در هر پیکسل شامل ترانزیستورهایی است که بار الکتریکی را نیز تقویت می‌کند. لازم به ذکر است که برای مدیریت کردن هر پیکسل به سنسور CMOS نیاز است. 

در این سنسور عملیات انجام بار به ولتاژ در هر پیکسل به صورت جداگانه شکل می‌گیرید. به طور کلی سنسور CMOS به معنای جایگزین سنسور CCD است و درواقع از هر دو سنسورها برای کنترل حساسیت قابلیت دوربین به نوراستفاده می‌شود. 

 

چگونه سنسور CCD دوربین خود را سرویس کنیم؟

در دوربین‌هایی که میرور باکس دارند، باید باتری فول شارژ داخل دوربین بگذاریم و دوربین را از قسمت تنظیمات (دایل مود) را بر روی حالت B قرار دهید و یا اینکه از داخل منو گزینه Lock mirror up for cleaning انتخاب کنید.

در دوربین‌های Mirrorless یا همان دوربین‌های بدون آینه نیازی به باطری نیست و می‌توان سنسور یا حسگر را تمیز کرد.

حتما بعد از سرویس حسگر CCD/CMOS انتهای لنز را  قبل از نصب کردن بر روی بدنه سرویس کنید سپس بدنه و لنز را به هم متصل کنید.

نکته: سرویس سنسور باید در فضای ایزوله انجام شود نه در فضای باز. ما دوربین‌های شما را به صورت رایگان و کاملا استاندارد سرویس می‌کنیم.

همچنین برای سرویس حسگر دوربین به کیت تمیز کننده نیاز داریم که شامل پاروو، محلول مخصوص سرویس و پوآر می‌باشد.

برای سرویس حسگر دوربین کیت پاک کننده را به آرامی از سمت چپ سنسور به سمت راست بکشید. سپس از حرکتی منفرد استفاده کنید و حسگر را نخراشید.  بعد از این مرحله، اگر آینه را بر روی دوربین DSLR خود قفل کرده‌اید، خاموش کردن دوربین، آینه را دوباره تنظیم کرده و به جای خودش باز می‌گرداند.

اگر موارد فوق رعایت نشود ممکن است در اثر سرویس سنسور توسط کاربر شاتر دوربین دچار آسیب شود و در دوربین ارور به وجود آید که  یکی از ارورهای شایع در دوربین‌های DSLR کانن  ERROR 20 می‌باشد که این ارور مربوط به شاتر دوربین است.

لازم به ذکر است که حتما جهت سرویس CCD و CMOS از لوازم استاندارد استفاده کنید و یا حتی الامکان به بخش فنی نمایندگی دوربین سونی، کانن و نیکون مراجعه نمایید.

 

روش تشخیص پیکسل سوخته  در سنسور دوربین 

هنگام تست خروجی تصویر ممکن است بر روی عکس خود لک مشاهده کنید که این می‌تواند به دلیل کثیف بودن سنسور، نقطه‌های Dead Pixel و یا گردو غبار روی سنسور باشد. جهت تشخیص حتما به بخش فنی ایده آل دوربین مراجعه کنید.

جهت تشخیص گردوغبار و یا پیکسل سوخته  بر روی سنسور دوربین ، لنز را بر روی دوربین بسته و طبق استانداردهای اعلام شده توسط کمپانی با اپرچر(Aperture) یا اصطلاحا دیاف ۱۳ و دوربین را بر روی حالت منوئل  Manuel تنظیم کنید و بهتره است به سمت آسمان عکس بگیرید؛ حالا با بررسی عکس می‌توانید مشاهده کنید که سنسور نیاز به سرویس دارد یا رفع پیکسل سوخته.

روش دیگر برای تشخیص گرد و غبار بر روی سنسور از پیکسل سوخته و لیزر این است که  لنز را از دوربین جدا کرده و سپس درب بدنه آن را ببندید؛ حال با تنظیم سرعت بر روی 8 - ثانیه، ISO 1600 وکیفیت را بر روی حالت RAW قرار دهید. سپس عکس بگیرید و عکس ذخیره شده را زوم کنید.

اگر نقطه‌های قرمز و آبی مشاهده کردید، پیکسل‌های دوربین شما سوخته است که جهت برطرف کردن آن می‌توانید به شرکت ایده آل دوربین به عنوان نمایندگی سونی، کانن و نیکون که مجهز به  بروزترین نرم افزارها دنیا است مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که اگر  در پس زمینه سفید، نقاط قرمز و آبی  مشاهده می‌کنید؛ به این معناست که سنسور دوربین لیزر خورده و باید CCD دوربین تعویض شود.

جهت اطلاع از هزینه CCD دوربین خود می‌توانید با شماره 62999596 تماس بگیرید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده