سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

​​تعمیر لنز نیکون

تعمیر لنز نیکون بیش از سه دهه است که در انحصار تعمیرگاه مرکزی ایده آل دوربین به عنوان نمایندگی نیکون در ایران قرار گرفته است. چنین انحصاری با اتکا به اجازه‌نامه رسمی از کمپانی نیکون صورت گرفته است. نمایندگی اصلی نیکون در ژاپن جهت تعمیر لنز نیکون با اعطای نمایندگی به شرکت ایده آل دوربین، (به مدیریت جناب آقای عمران قاسمی می‌باشد)  رسماً انحصار تعمیر دوربین عکاسی را به این شرکت سپرد.

تعمیر لنز نیکون به دلیل پیچیدگی و تنوع آن، کاری بسیار دشوار است که برای این که یک تعمیرکار لنز عمومی بتواند تعمیر لنز نیکون را به عهده بگیرد،‌ مستلزم این است که دوره‌های طولانی را در کلاس‌های تعمیرات لنز نیکون در آموزشگاه‌هایی که به این منظور فعالیت دارند، بگذرانند و از آن مراکز تأییده‌ تجاری بگیرند، این آموزشگاه‌ها در دفتر اصلی نمایندگی رسمی نیکون در کشورهای ژاپن، هند و سنگاپور قرار دارد.
تعمیر لنز نیکون به آن جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که خودِ برند نیکون، یکی از برندهای بزرگ و پرطرفدار در ایران می‌باشد. به دلیل فروش زیاد دوربین و لنز نیکون، احتمال ریسک پذیری و آسیب به آن نیز نسبت به دیگر برندها بیشتر می‌شود و به همین دلیل این رده‌ کاری تعمیر لنز نیکون نیز جزء یکی از رده‌های کاری پر مراجعه کننده در نمایندگی نیکون در ایران می‌باشد.

تعمیر لنز نیکون در تعمیرگاه مرکزی ایده آل دوربین، از دو جهت برای کاربرانی که دوربین و لنز نیکون دارند مهم است:

دلیل اول اهمیت تأسیس مرکز تعمیر لنز نیکون در ایران

در دسترس بودن قطعات تعمیری برای تعمیرات لنز نیکون: وقتی که نمایندگی اصلی تعمیرات دوربین و لنز در ژاپن، به یک شرکت در ایران مجوز تأسیس نمایندگی رسمی برای تعمیر دوربین و لنز نیکون را بدهد، نتیجه‌‌اش این می‌شود که که تمامی قطعات در اسرع وقت و به سرعت در دسترس خواهد بود و تعمیرکار لنز دیگر به دلیل نبود قطعات، لنز تعمیری نیکون را در انتظار قطعه‌ یدکی نمی‌گذارد و به محض اعلام نیاز قطعه برای تعمیر لنز نیکون، قطعه‌ مذکور بلافاصله از انبار تأمین می‌شود و تعمیرکار سریعاً دوربین را تعمیر کرده و به صاحبش تحویل خواهد داد.
این سرعت عمل در تعمیر دوربین نیکون سبب می‌شود تا کاربرانی که از دوربین یا لنز نیکون استفاده می‌کنند،‌ با خاطری آسوده‌تر به عکاسی بپردازند و مطمئن باشند که در صورت آسیب دیدن لنز نیکون، به راحتی می‌توانند به تعمیرگاه مرکزی ایده‌آل دوربین مراجعه کنند و در کوتاه‌ترین زمان، اقدام به تعمیر لنز نیکون خود نمایند.
 
دلیل دوم اهمیت وجود مرکز تعمیر لنز نیکون در ایران
وقتی تعمیر لنز کانن در یک مرکز مورد تأیید نیکون در ایران انجام شود،‌ خود نمایندگی اصلی نیکون در ژاپن، اقدام به ارسال قطعات مورد نیاز تعمیرگاه مرکزی ایده آل دوربین می‌نماید. در نتیجه تمام قطعات تعمیر لنز نیکون مستقیماً از کارخانه‌ی سازنده به ایران رسیده و کاملاً اورجینال می‌باشند که این قطعات اورجینال جهت تعمیر لنزِ نیکون و یا تعمیرِ دوربین نیکون در ایران استفاده می‌شوند پس باز هم کاربرانی که از لنز نیکون استفاده می‌کنند، می‌توانند با آسودگی خاطر، آن لنز نیکون خود را برای تعمیر به این مرکز آورده و از اورجینال بودن قطعات آن مطمئن باشند.
تعمیر لنز نیکون
تعمیر لنز نیکون، دریافت تا تحویل در تعمیرگاه مرکزی دوربین
تعمیر لنز نیکون در تعمیرگاه مرکزی دوربین طی یک روند کاملاً تعریف شده اعمال می‌گردد. این روند هم در سایت‌های رسمی این مرکز نمایش داده شده است و هم در اصول چارت سازمانی به توجیه کل پرسنل رسیده است. لازم به ذکر است که همین روند تعمیر لنز نیکون در ایران یکی از مواردی بود که این شرکت را به سمت دریافت ایزوهای مکتوب خود از سازمان استاندارد سوق داد. روند دریافت و تعمیر لنز نیکون و تحویل آن به صاحب لنز به ترتیب و به صورت زیر می‌باشد.
 
مرحله‌ی نخست، اعلام نیاز برای تعمیر از طرف کاربر: تعمیرگاه مرکزی ایده آل دوربین راه‌های مختلفی را جهت معرفی سازمان خود و دریافت درخواست جهت تعمیر دوربین و لنز نیکون ارائه نموده است به طوری که یک کاربر محصولات نیکون به راحتی قادر به یافتن اطلاعات جامعی از این مرکز شده و می‌تواند در خصوص این محصولات با کارشناسان تعمیر لنز نیکون یا کارشناسان تعمیر دوربین نیکون صحبت نموده و دریافت مشاوره نماید.
 
راه‌‌هایی که می‌توان نمایندگی تعمیر لنز نیکون را یافت به صورت زیر است:

1- خط خدماتی
62999596 که با شماره‌گیری این خط بدون کد شهر (حتی اگر با موبایل شماره گیری شده باشد) به راحتی می‌توان به بخش تعمیر لنز نیکون مرتبط شد و از مشاوران درخصوص تعمیر این لنز راهنمایی خواست.

2- سایت‌های مربوط به تعمیرگاه مرکزی ایده آل دوربین، که این سایت‌ها هر کدام مختص یک محصول یا یک بخش خاص از کل سازمان است و شما کافی است عبارت تعمیر لنز نیکون در ایده آل دوربین را در مرورگر جستجو کنید تا به راحتی به یکی از این سایت‌ها دسترسی داشته باشید.

3- اینستاگرام مربوط به شرکت ایده آل دوربین،‌ کاربران محصولات نیکون با سرچ گزینه‌ی Idealcameraa در اینستاگرام می‌توانند به صفحه‌ نمایندگی نیکون در ایران دسترسی یافته و از طریق چت در دایرکت این صفحه با ادمین این صفحه در خصوص تعمیر لنز نیکون خود صحبت کرده و از وی مشاوره بخواهند.
 
مرحله‌ی دوم، پذیرش لنز نیکون تعمیری:
پذیرش دوربین اگر در تهران باشد برای راحتی کاربر به محل درخواست پیک رایگان تعمیر ارسال می‌گردد، کارشناسی که همراه پیک به محل اعزام می‌شود پس از بررسی لنز و تعیین ایرادات، طی یک فقره رسید شرکتی، لنز را تحویل گرفته و برای ثبت به پذیرش می‌آورد؛ اما اگر کاربر لنز نیکون خود را به صورت حضوری برای تعمیر آورده باشد،‌ همان لحظه یک کارشناس آن را بررسی کرده و لنز جهت تعمیر در سیستم اتوماسیون اداری شرکت ثبت می‌گردد.

پذیرش شهرستان یکی دیگر از بخش‌های دریافت دوربین است که در تعمیرگاه مرکزی دوربین مشغول خدمت رسانی است، در این بخش وقتی کاربری به یکی از طرق اعلام شده،‌ درخواست تعمیر لنز نیکون خود را نماید، از طرف بخش پذیرش شهرستان، جهت تعمیر لنز نیکون وی تماس گرفته می‌شود و هماهنگی‌های اولیه و مشاوره جهت ارسال دوربین نیکون صورت می‌گیرد.
 
مرحله‌ی سوم، بررسی لنز نیکون تعمیری توسط کارشناس اول:
بخش پذیرش، در صبح کاری روز بعد دوربین‌ها و لنزهای نیکون را که جهت تعمیر، در اتوماسیون اداری ثبت شده بودند را به  بخش تعمیرگاه شرکت می‌فرستد.
در تعمیرگاه شرکت، کارشناس اول، لنزهای نیکونی را که جهت تعمیر آمده است با چندین دوربین مختلف نیکون تست می‌کند و ایراد لنز را به همراه قطعات مورد نیاز جهت تعمیر آن لیست می‌کند. برای مثال وی در گزارش تعمیری خود می‌نویسد:
تعمیر لنز نیکون زیر با قطعات رینگ فوکوس و مدار لرزشگیر باید صورت پذیرد زیرا بخش استابلیزر برق رسانی ندارد و رینگ فوکوس سفت‌تر از حد معمول است.
کارشناس اول را معمولاً از بین باتجربه‌ترین تعمیرکاران انتخاب می‌کنند. زیرا مثلاً کارشناس لنز نیکون، باید به محض اینکه لنزی را بررسی می‌کند به سرعت ایراد آن را متوجه شود و بداند که برای تعمیر لنز نیکون مذکور چه قطعه‌هایی مورد نیاز است.
 
مرحله‌ی چهارم،‌ تأمین قطعات لنز تعمیری نیکون، از انبار:
گزارش کارشناس اول در دو نسخه یکی برای انبار و یکی برای تعمیرکار ارسال می‌گردد، نسخه‌ انبار به دست انباردار قطعات تعمیری لنزهای نیکون ارسال می‌شود و وی از بین قطعات لنز نیکون، قطعه‌ یا قطعه‌هایی که کارشناس اول تعیین کرده است را به همراه همان گزارش به تعمیرگاه می‌فرستد.
انبار قطعات تعمیر لنز نیکون،‌ به دلیل گستردگی محصولات و بخصوص خود لنز نیکون، یکی از بزرگ‌ترین انبارهای نمایندگی تعمیر دوربین و لنز، در ایران است. در این انبار همیشه بیش از 30 هزار قطعه وجود دارد که دلیل کثرت این قطعات، گستردگی طیف لنزهای تولید شده نیکون است. تعمیر لنز نیکون برای بقا به تک تک این قطعات نیازمند است.
 
 مرحله‌ی پنجم، تعمیر لنز نیکون:
تعمیرکار که طی یک گزارش از کارشناس اول، هم ایراد لنز را می‌داند و هم قطعات مورد نیاز را به صورت آماده دارد، اقدام به تعمیر لنز نیکون می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان این تعمیر صورت می‌گیرد.
تعمیرکاران لنز نیکون هر ساله یک دوره بیست روزه‌ آموزش برای لنزهای جدید نیکون دارد و با توجه به این که تصمیم نمایندگی اصلی نیکون در ژاپن جایگزینی کامل دوربین‌های بدون آینه با دوربین‌های DSLR است، لذا لنزهای سری Z هر روز با شتاب بیشتر درحال تولید هستند و مدل‌های جدید آن هر ساله به مدل‌های پیشین افزوده می‌شوند پس قاعدتاً باید برای تعمیر لنز نیکون سری Z همیشه به روز و آپدیت بود.
 
مرحله‌ی ششم، تحویل لنز تعمیر شده نیکون:
پس از تعمیر لنز نیکون، کارشناس دوم که به کارشناس تحویل نیز معروف است،‌ لنز تعمیر شده‌ نیکون را ازتعمیرکار لنز نیکون تحویل گرفته و صحت نهایی لنز را بررسی می‌کند کنترل پیچ‌ها، کیفیت تصویر از نظر اعوجاج و فوکوس، سرعت فوکوس خودکار، نرم رینگ فوکوس و بسیاری موارد دیگر توسط کارشناس دوم بررسی و گزارش می‌شود. کارشناس تحویل در لنزهای نیکون در واقع به نوعی چک نهایی و کنترل کیفیت تعمیر لنز را انجام می‌دهد که پس از تأیید، لنز تعمیر شده‌ نیکون آن را به بخش پذیرش تحویل می‌دهد.
پذیرش پس از تماس و هماهنگی‌های اولیه، به صاحب لنز تماس گرفته و اعلام می‌کند که تعمیر لنز نیکون شما انجام شده است و این لنز برای تحویل آماده است که بسته به تصمیم صاحب لنز، نحوه‌ ارسال برای مشتری مشخص می‌شود.
تعمیر لنز نیکون
سخن آخر:
تعمیر لنز نیکون خود را به افراد غیر متخصصی که خود را با عبارات دروغ و جالب توجه بزرگ نشان می‌دهند نسپرید. تعمیر لنز نیکون، یک حرفه‌ کاملاً تخصصی است که نیاز به آپدیت اطلاعات دارد، یعنی حتی اگر به فرض شخصی در گذشته تعمیر لنز نیکون انجام می‌داد دلیل بر این نیست که بتواند لنزهای جدید را هم تعمیر کند.
تعمیر لنز نیکون