سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

مقایسه دوربین های سونی Sony A7 III vs Sony A7 IV

 

به تازگی کمپانی سونی جدید ترین دوربین خود با نام Sony A7 IV را به بازار ارایه نموده است و با ارایه این محصول بسیاری از کاربران دوربین های سونی این سئوال را مطرح می کنند که دوربین جدید در مقایسه با مدل قدیمی تر A7 III چه ویژگی ها و برتری هایی ممکن است داشته باشد. با وجود معرفی دوربین جدید Sony A7 IV ، کمپانی سونی هنوز هم عرضه دوربین های قدیمی تر A7 III را ادامه داده و این محصول نیز در دسترس همگان قرار دارد.

در این مقاله به بررسی و مقایسه ویژگی های دوربین های سونی Sony A7 III vs Sony A7 IV پرداخته و ویژگی های هر یک از آنها را توضیح داده ایم . نا گفته پیداست که دوربین Sony A7 IV یک دوربین به روز تر و پیشرفته تر با امکاناتی جدید است اما آیا امکانات موجود در این دوربین ، قیمت بالاتر آن را توجیه می کند ؟

 

ساختار بدنه

بیایید با بررسی قسمت جلوی دوربین شروع کنیم. در تصویر زیر  Sony A7 III در سمت چپ و Sony A7 IV در سمت راست قرار دارند:

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

به غیر از محل قرار گیری پلاک نام ("7III" در مقابل "7")، تفاوت های آشکار زیادی در این قسمت وجود ندارد. زاویه صفحه جلویی A7 IV کمی متفاوتتر بوده  و دارای حالتی ارگونومیک تر است، اما این دو دوربین  تا حد زیادی درقسمت جلو یکسان به نظر می رسند.

تصویر زیر نمای پشتی دو دوربین را نشان می دهد و در اینجا نیز  دوباره A7 III در سمت چپ و A7 IV در سمت راست قرار داده ایم :

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

در این قسمت ، چند تفاوت جزئی وجود دارد. دکمه ضبط فیلم در A7 III با دکمه سفارشی C1 در A7 IV جایگزین شده است. همچنین می‌توانیم نگاهی اجمالی به پنل بالایی داشته باشیم، جایی که صفحه PASM در A7 IV دارای یک صفحه ثانویه در قسمت زیر آن است که حالت تصویربرداری شما را کنترل می‌کند (مانند عکس‌برداری در مقابل ویدیو). همچنین متوجه خواهید شد که صفحه نمایش LCD عقب در A7 IV دارای اهرم لازم در سمت چپ است تا صفحه نمایش به طور کامل باز شود.

حالا بیایید به پنل بالایی نگاه کنیم، هنوز هم A7 III در سمت چپ و A7 IV در سمت راست:

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

در اینجا کمپانی سونی دایل مودهای PASM را ساده کرده است، حالت‌های صحنه و فیلم را حذف کرده و سومین تنظیم سفارشی را در طول این مسیر اضافه کرده است. دکمه ضبط فیلم جدید در قسمت بالاتر از دکمه C1 قرار دارد و دایل جبران نوردهی اکنون یک دکمه قفل در مرکزی خود دارد. به طور کلی، تغییرات نسبتا ناچیزی در طراحی دوربین سونی A7 IV اتفاق افتاده اند ، اما این اصلاحات کمی خوشایند به نظر می رسند.

همچنین، چیزی که در اینجا بلافاصله قابل مشاهده نیست این است که A7 IV در مقایسه با A7 III قابلیت برنامه ریزی بیشتری دارد. به عنوان مثال، اکنون می توانید عملکرد دایل جبران نوردهی را به صورت سفارشی  تنظیم نموده و آنرا شخصی سازی کنید.

 و در حالت دستی، می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از دایل های دوربین چه بخشی از تنظیمات را تغییر می‌دهند نه اینکه دایل ها از قبل برنامه ریزی شده و دارای عملکرد مشخصی باشند.

من شک دارم که هر یک از این تغییرات برای اینکه شما را مجبور کند به تنهایی به A7 IV بروید کافی باشد، اما هنوز هم خوب است که می بینیم سونی طرح خود را در طول زمان بهبود می بخشد. این دوربین بدون اینکه آنقدر متفاوت باشد که به کاربران قدیمی سونی زحمت زیادی برای یادگرفتن کار با آن را بدهد ، باید در استفاده روزمره تا حدودی نرم و روان تر باشد.

حال بیایید نگاهی به بزرگ‌ترین چیزهایی که سونی در مشخصات A7 III به A7 IV تغییر داده است بیندازیم.

A7 IV جدید مطمئناً دوربین پیشرفته تری نسبت به مدل قدیمی تر A7 III است. تعداد کمی از این تفاوت ها به خودی خود دیده می شوند، اما تعداد این تفاوت ها نسبتا زیاد بوده و در بخشهای مختلفی از دوربین آنها را می توان مشاهده نمود. برخی از نکات و تفاوت های برجسته این دوربین نسبت به مدل های قبلی عبارتند از :  سنسور با وضوح بالاتر، LCD پشتی کاملاً بازشونده، سیستم منوی بهبود یافته، سیستم فوکوس خودکار جدیدتر و عمق بافر بزرگتر.

در مقایسه، A7 III تنها در چند بخش کوچک بهتر به نظر می رسد. هنگام عکاسی فرمت خام فشرده نشده را ارایه داده و دارای  FPS بیشتری است . همچنین این دوربین عمر باتری کمی بیشتری دارد ، و ضریب کراپ آن تقریباً به طور نامحسوس کمتراست. در غیر این صورت، تنها دلیل بزرگ برای خرید A7 III – و دلیل اینکه سونی همچنان آن را می‌فروشد و به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای توقف آن ندارد – قیمت است.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

اگر برای خرید یک دوربین به صورت کاملا اقدام کنید ؛  تفاوت بین این دو دوربین 500 دلار است. این به خودی خود قابل توجه است، ناگفته نماند که A7 III به اندازه کافی در بازار وجود داشته است که کارکرده و بازسازی شده را با قیمت های نسبتاً پایین به فروش برساند. نسخه های استفاده شده معمولاً کمتر از 1500 دلار قیمت دارند، و من آنها را تا 1200 دلار در شرایط خوب دیده ام.

 

توصیه ها و نتیجه گیری

هر دو این دوربین ها ابزارهای بسیار با کیفیتی در طول زمان های عکاسی و فیلمبرداری هستند و در صورتی که شما به اصول فنی و تکنیکی کار با آنها آگاهی داشته باشید ، با هر یک از آنها به راحتی می توانید عکس و فیلمهای بسیار عالی را به دست بیاورید.

در هر صورت برای انتخاب هر یک از این دوربین ها باید یک تصمیم مهم بگیرید . آیا ویژگی های جدید و رزولوشن بالاتر برای شما مهم است ، یا قیمت ؟

اگر تفاوت قیمت در محل زندگی شما 500 دلار است و قصد خرید دوربین دست دوم یا بازسازی شده را ندارید، من A7 IV را توصیه می کنم. تغییراتی که سونی انجام داده است به اندازه کافی قابل توجه است که افزایش قیمت را تقریباً بدون توجه به اینکه از چه ژانر عکاسی می گیرید توجیه می کند. عکاسان منظره از حسگر وضوح بالاتر قدردانی خواهند کرد. عکاسان ورزشی و حیات وحش از بافر بزرگتر و سیستم فوکوس جدیدتر (که مقداری از  DNA دوربین Sony A1 را به ارث برده است) قدردانی خواهند کرد. فیلمبرداران از LCD کاملاً مفصلی و توانایی ضبط 4K/60p (البته با برش 1.5×) قدردانی خواهند کرد. و من فکر می‌کنم تقریباً همه از چیدمان منوی جدیدتر و گزینه‌های فایل خام فشرده بدون تلفات قدردانی خواهند کرد، که دو مورد از بزرگ‌ترین شکایت‌هایی را که در گذشته با دوربین‌های بدون آینه سونی داشتیم برطرف می‌کنند.

با این حال، اگر تفاوت قیمت بیشتر باشد - به عنوان مثال، اگر در حال خرید یک دوربین دست دوم هستید - توصیه من معکوس می شود. A7 III به راحتی بیش از 1000 دلار ارزانتر از A7 IV در بازار دست دوم یافت می شود، و در آن نقطه، به طور کلی معامله بهتری است. عکاسان با بودجه کم متوجه خواهند شد که بهتر است پولشان برای A7 III کارکرده و یک لنز درجه یک به جای A7 IV با لنزی کم کیفیتتر خرج شود.

بنابراین، این توصیه من است. اگر بودجه کمی دارید A7 III کارکرده را با قیمت کمتر از 1500 دلار بخرید یا اگر پول نقد بیشتری دارید A7 IV جدید را با قیمت 2500 دلار بخرید. تنها چیزی که این روزها به آن توصیه نمی کنم خرید A7 III جدید است، زیرا قیمت فعلی 2000 دلار به نظر من کمی بالا است. (این در واقع همان قیمتی است که در زمان عرضه بود.)

تعمیر دوربین سونی

در نهایت، اگر قبلاً A7 III را خریداری کرده اید و تا کنون از این دوربین استفاده نموده اید، توصیه من این است که به آن پایبند باشید. هر بار که نسل جدیدی از دوربین عرضه می شود، ارتقاء آن گران و پرهزینه است و معمولاً برای عکاسان یا تصویر برداران حرفه ای این یک کارغیر ضروری است. چند سال دیگر صبر کنید یا اگر نمی‌توانید اشکال ارتقا را برطرف کنید، به چیزی مانند A7r IV، A9 II یا A1 جهش بزرگ‌تری داشته باشید.

تعمیر دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین

خبر خوب اگر در تصمیم گیری بین A7 III و A7 IV گیر کرده اید این است که هیچ پاسخ بدی وجود ندارد. شما باید بتوانید بدون توجه به ژانری که عکاسی می کنید با هر دو دوربین عکس های شگفت انگیزی بگیرید - و این داستان تقریباً هر دوربین امروزی است، صادقانه بگویم. زمان خوبی برای عکاس شدن است.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین ( نمایندگی تعمیر دوربین و نمایندگی خدمات دوربین سونی در ایران )

 

 

 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده