سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

8 اشتباه عکاسی در مسافرت که از آنها باید پرهیز نمود .

 

شروع کار در عکاسی ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد. چیزهای زیادی برای یادگیری و تمرین وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است یک کار غیرممکن به نظر برسد. متأسفانه ، هیچ  راه و روش و شیوه میان بری وجود ندارد و اگر می خواهید در عکاسی پیشرفت کنید  ، باید باید بتوانید تا در ساعت های زیادی تمرین کنید و به آموخته های خود بیفزایید.

یک خبر خوب وجود دارد و آن این است  که این روزها منابع آنلاین زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. به عنوان مثال در این مطلب  8 اشتباه ابتدایی در عکاسی در سفر را بیان کرده ایم که باید هنگام شروع عکاسی از آنها پرهیز کنید.

اشتباه شماره 1 – استفاده از تنظیمات خودکار دوربین

همیشه وقتی عکاسان تازه کار را با یکی از جدیدترین و گران ترین دوربین های  DSLR می بینیم که از مود های اتوماتیک دوربین استفاده می کنند  ، بسیار حیرت زده می شویم . دوربین های DSLR پیشرفته امروزی علاوه بر ثبت عکس های با کیفیت بهتر از نظر رزولوشن ، میزان کنترل شما بر روند عکسبرداری را نیز تا حد بسیار زیادی افزایش می دهند .

مسلماً عملکردهای خودکار در دوربین ها این روزها بسیار بهتر شده اند اما غالباً این مود ها در همه شرایط برای عکاسی مناسب نیستند. به عنوان مثال ، اگر دوربین شما ISO خود را در مقداری بسیار بالا تنظیم کند و شما قادر به کنترل آن نباشید ، در عکس خود نویز زیادی دریافت خواهید کرد. حتی ممکن است شما تصمیم داشته باشید که تصویر خود را کمی کم نور تر به ثبت برسانید و در زمان ویرایش آنرا به شکل دلخواه تنظیم کنید . مطمئنا ، مود های خودکار دوربین اجازه انجام چنین کاری را به شما نمی دهند .

اما بزرگترین دلیل که هنگام شروع کار باید از حالت خودکار خودداری کنید این است که مانع یادگیری شما می شود. شما باید یاد بگیرید که بتوانید سرعت شاتر و دیافراگم خود را تنظیم کنید. شما باید یاد بگیرید که چه زمان و چه میزان ISO خود را افزایش دهید زیرا این تنها راهی است که می توانید بر نتیجه و تصویر نهایی خود کنترل کامل داشته باشید.

اشتباه شماره 2 - عکاسی در حالت JPEG

به جز در موارد فوری که نیاز به ارسال سریع تصاویر برای شبکه های اجتماعی نیاز است ؛ استفاده از حالت JPEG  ضرورت دیگری ندارد . تنها دلیلی که ممکن است شما را به استفاده از حالت JPEG در دوربین تشویق کند ؛  صرفه جویی در فضای کارت حافظه  است.

اما همواره این پرسش را نیز مطرح کنید که آیا صرفه جویی در فضای کارت حافظه ، ارزش این را دارد که کیفیت عکسهای خود را به خطر بیاندازید؟

اگر دوربین شما از عکاسی با فرمت RAW پشتیبانی می کند (کاری که این روزها همه دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه و حتی دوربین های کامپکت انجام می دهند) حتما لازم است تا از این فرمت استفاده کنید . فرمت RAW به شما کمک می کند تا در زمان ویرایش تصاویر از امکانات بیشتری برخوردار بوده و قادر خواهید بود تا به راحتی هرگونه حالت دلخواه را در تصویر خود ایجاد نمایید .

حتی اگر قصد دارید فقط از تصاویر خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید ، بهتر است تصاویر را به صورت RAW ثبت کرده ، پس از پردازش به صورت JPEG ذخیره کنید.

اشتباه شماره 3 – استفاده از ISO بالا

بسیاری از عکاسان مبتدی از عملکرد دقیق ISO و تنظیم حساسیت دوربین خود آگاهی ندارند. تنظیمات ISO در هر دو حالت دستی و خودکار و روند تاثیرگذاری آن بر سرعت شاتر دوربین از جمله مهمترین مهارت هایی هستند که هر عکاس باید آنها را فرا بگیرد .

به طور ساده در زمان کار با دوربین های DLSR  هرچه ISO شما بالاتر باشد حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور بیشتر است. نکته منفی این موضوع این است که هرچه ISO شما بالاتر باشد ، نویز بیشتری در تصویر خود مشاهده خواهید نمود .

بنابراین یکی از بزرگترین نکات برای هر عکاس مبتدی و علاقمند به یادگیری بیشتر این است که همیشه ISO خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید و فقط برای افزایش  سرعت شاتر در شرایط خاص ؛ آن را افزایش دهید.

اشتباه شماره 4 - سرعت شاتر خیلی کند

یکی از بزرگترین مشکلات عکاسان تازه کار ؛ از دست دادن جزئیات تصویر به دلایل مختلف است. یک دلیل عدم وضوح تصویر می تواند این باشد که دوربین در قسمت اشتباه تصویر فوکوس کرده است اما دلیل مهم دیگر در اغلب موارد این است که عکاس از سرعت شاتر خیلی کند برای ثبت تصویر خود استفاده کرده است .

به طور معمول در سرعت شاتر کمتر از 60/1 ثانیه ؛ به آسانی جزئیات تصویر خود را از دست خواهید داد .  حتی این عدد نیز برای بسیاری از عکاسان مبتدی ناکافی است و از این روی لازم است تا استفاده از سرعت شاتر صحیح در شرایط مختلف عکاسی را فرا بگیرید .

تکنیک های مختلفی در رابطه با استفاده از سرعت شاتر دوربین وجود دارند که فراگیری آنها لازم و ضروری است . استفاده از سرعت شاتر متناسب با حرکت سوژه  ؛ استفاده از تکنیک های پنینگ ؛ استفاده از سرعت شاتر بالا برای فریز کردن حرکت های سوژه ؛ استفاده از سرعت شاتر مناسب در حالت استفاده از فلاش و بسیاری از موارد دیگر را باید با تمرین زیاد فرا بگیریم .

با تجربه خواهید آموخت که به چه سرعت شاتر نیاز دارید ، بنابراین مطمئن شوید که تمرین عکاسی از اشیا و سوژه های دارای حرکت را به مقدار کافی انجام داده باشید .

 

تعیین تعداد شات دوربین  برای بیشتر عکاسان مورد حائز اهمتی است ، چرا که شاتر یک قطعه‌ی مکانیکی قابل استهلاک است و عمر مفید دارد و با پایان عمر مفید آن باید آن را تعویض نمود.

 

 

 

اشتباه شماره 5 - عکاسی در ساعت های میانی روز

برای هر عکاسی در فضای باز ، نور اغلب مولفه اصلی تبدیل یک تصویر خوب به یک تصویر عالی است. در روز های کاملا آفتابی ؛ عکاسی در ساعت های میانی روز ( ظهر ) موجب می شود تا حجم مفید سایه ها را از دست داده و نو زیاد موجب تخت شدن تصویر شما می شود . همچنین تابش نور بسیار شدید موجب از دست رفتن جزئیات در بسیاری از نقاط سوژه خواهد شد . بنابراین سعی کنید از عکاسی در اواسط ظهر خودداری کنید و درعوض صبح یا اواخر بعد از ظهر / عصر را برای عکاسی انتخاب کنید .

اشتباه شماره 6 - آماده نبودن

یکی از بزرگترین لذتهای موجود در دنیای عکاسی ؛ ثبت لحظات و موقعیت هایی است که امکان تکرار آنها وجود نداشته و یا به ندرت تکرار می شوند . از دست دادن این صحنه ها به دلیل آماده نبودن و یا عدم سرعت عمل کافی نیز یکی از بزرگترین اشتباهات هر عکاس می تواند باشد .

آماده بودن و همراه داشتن دوربین در هر موقعیت یکی از عوامل اصلی موفقیت به شمار می آید . همچنین توانایی انجام تنظیمات سریع به شما کمک می کند تا از یک موقعیت تکرار نشدنی به سرعت عکاسی کنید .

اشتباه شماره 7 – از دست دادن جزئیات در سایه ها و هایلایت ها

هیستوگرام یکی از اصلی ترین ابزار های شما در تنظیمات دوربین است. حتی اگر به طور دقیق با کارکرد و عملکرد هیستوگرام دوربین خود آشنا نشده اید ؛ باید به این نکته آگاه باشید که این ابزار ؛ به شما کمک می کند تا جزئیات دقیق تصویر در نواحی دارای سایه یا هایلایت را به دست آورید .

هایلایت ها مناطق روشن در عکس های شما و سایه ها مناطق تاریک هستند. اگر نقاط برجسته تصویر شما خیلی روشن باشد ، ممکن است در واقع کاملاً سفید و بدون جزئیات شده باشند . به همین ترتیب ، اگر سایه های شما خیلی تیره باشد ، کاملاً سیاه می شوند.

بهترین روش برای بررسی این موضوع در زمان گرفتن عکس یا در مرحله پس از تولید ، استفاده از هیستوگرام است. اگر نمودارهای هیستوگرام شما به سمت چپ تجمع کرده باشند ؛ عکس بسیار تاریک بوده و جزئیات خود در سایه ها را از دست داده است و اگر نمودار های هیستوگرام در سمت راست تجمع کنند ؛ تصویر شما بسیار پر نور بوده و جزئیات آن در هایلایتها از بین رفته اند .

با مشاهده این موضوع در هیستوگرام می توانید تنظیمات خود را به گونه ای انجام دهید تا جزئیات تصویر خود را به صورت صحیح به دست آورده و کنترل کاملتری بر وضعیت نور موجود در تصویر داشته باشید .

اشتباه شماره 8 – کادر بندی اشتباه

چه در زمان عکاسی و چه در زمان ویرایش تصویر در کامپیوتر ؛ همواره باید به این نکته باید توجه داشته باشید که نکات کادر بندی و ترکیب بندی در عکاسی را باید رعایت نموده باشید . اشتباه در کادر بندی به مقدار زیادی از اهمیت سوژه اصلی شما کم می کند و اصلاح کادر بندی موجب  می شود تا بسیاری از اشتباهات دیگر نیز برطرف شوند .

 

نتیجه

بیشتر افرادی که شروع به کار عکاسی می کنند در طول مسیر برخی از این اشتباهات را مرتکب می شوند. مهم این است که از آنها بیاموزید و اشتباهات خود را اصلاح کنید. اما اگر بتوانید این اشتباهات را از همان ابتدا حذف کنید ، در مسیر موفقیت در عکاسی قرار خواهید داشت .

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی تعمیر دوربین کانن ؛ نیکون و سونی

 

 

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده