سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

تعمیر و تعویض CCD دوربین ( رفع خرابی CCD دوربین )‌

CCD مخفف "Charge-Coupled Device"  یک حسگر تصویر نیمه هادی است که در دوربین های دیجیتال برای تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی استفاده می شود.

 در دوربین‌های دیجیتال به جای فیلمی که در دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌شود، از یک قطعه الکترونیکی به نام سنسور تصویر استفاده می‌کنند. اکثر دوربین های دیجیتال مجهز به حسگر تصویری هستند که یک نوع از این سنسور ها به سنسور CCD معروف هستند. سنسور CCD  یک حسگر نیمه هادی  است که نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند.

هر یک از سنسورهای CCD از عناصر کوچکی ساخته شده اند که پیکسل نامیده می شوند. عباراتی مانند "2 مگاپیکسل" و "4 مگاپیکسل" به تعداد پیکسل های تشکیل دهنده حسگرهای CCD موجود در درون بدنه یک دوربین دیجیتال  اشاره دارد. هر پیکسل در واقع یک فتودیود کوچک است که به نور حساس است و متناسب با قدرت نوری که به آن برخورد می کند، بارهای الکتریکی  را به وجود می آورد. این بارهای الکتریکی در یک خط رله می شوند تا در نهایت به سیگنال های الکتریکی تبدیل شوند.

نور به جریان الکتریکی تبدیل می شود

سطح سنسورهای CCD مملو از فتودیودهایی است که هر کدام نور را حس می کنند و بار الکتریکی را مطابق با قدرت نوری که به آن برخورد می کند، جمع می کنند. بیایید نگاهی به آنچه در هر فتودیود می افتد بیندازیم. فتودیودها در واقع حسگرهای نیمه هادی هستند که اساسی ترین آنها یک جفت pn است که از یک نیمه هادی نوع p و یک نیمه هادی نوع n تشکیل شده است. اگر یک الکترود مثبت (آند) به سمت نوع p و یک الکترود منفی (کاتد) به سمت نوع n جفت وصل شود وpn به وجود آمده و  جریان الکتریکی از این مدار عبور میکند.

سنسورهای CCD شامل فتودیودها و مکانیسم‌هایی متشکل از دروازه‌های پلی سیلیکونی برای انتقال بارهای انباشته شده درون آنها به لبه CCD است. خود بارها نمی توانند به عنوان سیگنال های الکتریکی خوانده شوند و باید از طریق حسگرهای CCD به قسمت لبه منتقل شوند، و این درست جایی است که این سیگنال ها  به ولتاژ تبدیل می شوند. با اعمال مجموعه ای از پالس ها، بارهای انباشته شده در هر فتودیود به صورت متوالی رله می شوند. CCD مخفف "Charge-Coupled Device" است و "Charge-Coupled" به معنای روشی است که بارها از طریق گیت ها از یک فتودیود به دیود دیگر منتقل می شوند.

 

CCD در دوربین ها به چه معناست؟

CCD مخفف "Charge-Coupled Device" یک حسگر تصویر نیمه هادی است که در دوربین های دیجیتال برای تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی استفاده می شود. به جای فیلمی که در دوربین‌های فیلم معمولی استفاده می‌شود، دوربین‌های دیجیتال از یک قطعه الکترونیکی به نام حسگر تصویر استفاده می‌کنند.

آیا دوربین ها هنوز از CCD استفاده می کنند؟

اگر منصف باشیم، به نظر می‌رسد که تنوع همچنان حاکم است. همچنان مجموعه عظیمی از دوربین های فیلمبرداری مبتنی بر CCD مانند XH-A1/G1 کانن، AG-HVX200 پاناسونیک و GY-HD250 JVC را  در بازار خواهید یافت.

CCD یا CMOS کدام بهتر است؟

سنسورهای CMOS سریعتر از همتایان CCD خود هستند که امکان نرخ فریم ویدیویی بالاتر را فراهم می کند. تصویرگرهای CMOS محدوده دینامیکی بالاتری را ارائه می دهند و برای کار به جریان و ولتاژ کمتری نیاز دارند.

مزیت استفاده از دوربین با سنسور CCD نسبت به امولسیون عکاسی چیست؟

چندین مزیت برای استفاده از سنسورهای CCD در مقابل فیلم استاندارد وجود دارد: این سنسور به نور بسیار حساس است و با فیلم استاندارد با 1600 ISOمحدوده روشنایی بیشتر نسبت به فیلم که معمولاً به عنوان مقیاس خاکستری شناخته می‌شود، به وجود می آورد . پاسخ خطی - دو برابر نوردهی برابر با دو برابر ظرفیت جمع آوری نور است.

آیا سنسورهای CCD هنوز ساخته می شوند؟

سنسور  های CCD زمانی به عنوان یک استاندارد طلایی در تولید دوربین های دیجیتال مطرح می بودند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی سنسورهای CMOS در تولید دوربین های دیجیتال به مقدار بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

معایب CCD چیست؟

نقطه ضعف اصلی CCD ها این است که از نظر فیزیکی کوچک هستند و در نتیجه می توانند تنها یک منطقه کوچک از کادر  را به تصویر تبدیل کنند. اندازه های معمولی آنها  1.0 تا 7.5 سانتی متر است که بسیار کوچکتر از صفحات عکاسی است. محدودیت عملی برای اندازه CCD ها وجود دارد، زیرا زمان لازم برای خواندن آنها بسیار طولانی است.

یک CCD چند پیکسل است؟

تعداد سطرها و ستون ها اندازه CCD را تعیین می کند، اندازه های معمولی 1024 پیکسل ارتفاع در 1024 پیکسل عرض هستند. وضوح CCD با اندازه پیکسل ها و همچنین با جداسازی آنها (پیچ پیکسل) تعیین می شود.

 

آیا همه دوربین های دیجیتال از CCD استفاده می کنند؟

یک دوربین دیجیتال به جای فیلم، حسگری دارد که نور را به بارهای الکتریکی تبدیل می کند. سنسور تصویری که در اکثر دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شود، یک دستگاه شارژ همراه (CCD) است. برخی از دوربین ها به جای آن از فناوری نیمه هادی اکسید فلزی (CMOS) استفاده می کنند.

CCD چگونه کار می کند؟

بررسی اجمالی. یک دستگاه با سنسور  (CCD) یک مدار مجتمع است که بر روی سطح سیلیکونی حک شده و عناصر حساس به نور به نام پیکسل را تشکیل می دهد. فوتون‌هایی که به این سطح برخورد می‌کنند باری تولید می‌کنند که می‌تواند توسط الکترونیک خوانده شود

تفاوت بین CCD و CMOS چیست؟

سنسور CMOS یک دستگاه دیجیتال است. CMOS مخفف «نیمه هادی اکسید فلزی مکمل» است. حسگر CMOS شارژ را از یک پیکسل حساس به نور به ولتاژ در محل پیکسل تبدیل می کند. سپس سیگنال توسط ردیف و ستون به مبدل های دیجیتال به آنالوگ روی تراشه چندگانه می شود. سنسورهای CMOS دارای سرعت بالا، حساسیت کم و نویز با الگوی ثابت بالا هستند.

 

سنسور CCD درست مانند سنسور CMOS، نور را به الکترون تبدیل می کند و برخلاف سنسور CMOS، یک دستگاه با عملکرد آنالوگ به شمار آورده می شود. این یک تراشه سیلیکونی است که دارای مجموعه ای از مکان های حساس به نور است. به عنوان یک دستگاه آنالوگ، خروجی بلافاصله توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال به سیگنال دیجیتال تبدیل می شود. ولتاژ از هر سایت برای بازسازی یک تصویر خوانده می شود.

 

برای مدت طولانی، سنسور CCD فناوری رایج برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا و کم نویز بود. اما ساخت سنسورهای CCD گران است، بنابراین اغلب با قیمت بالاتری عرضه می شوند. آنها همچنین انرژی بیشتری نسبت به سنسورهای CMOS مصرف می کنند، گاهی اوقات صد برابر بیشتر. خوشبختانه، فناوری حسگر CMOS تا حدی پیشرفت کرده است که به سرعت به کیفیت و قابلیت‌های فناوری CCD نزدیک می‌شود، و با قیمت بسیار پایین‌تر، اندازه کوچک‌تر و مصرف انرژی.

CCD در دوربین DSLR چیست؟

برای تجزیه ساده آن، CCD مخفف Charged Coupled Device است. تعریف طولانی تر CCD این است که یک وسیله الکترونیکی است که در پردازش تصویر برای ذخیره اطلاعات به روشی کنترل شده استفاده می شود. این معادل دیجیتالی فیلم است و می توانید از آن در دستگاه های مختلف استفاده کنید

آیا سنسورهای CCD  قابل تعمیر هستند؟

در بیشتر موارد، تمیز کردن و استفاده مجدد کمی وجود دارد، زیرا زمانی که سنسور در اثر سایش یا آسیب مکانیکی از کالیبراسیون خارج می‌شود، یا به دلیل آسیب حرارتی از کار می‌افتد، تنها تعمیر آن تعویض آن است.

آیا CCD  دوربین قابل تعمیر است؟

بله، سنسورCCD  دوربین قابل تعویض است. با توجه به فنی و ظریف بودن سنسور CCD دوربین، تنها باید توسط تکنسین حرفه ای ماهر تعویض شود و از اقدام به تعویض CCD دوربین خود  خودداری کنید.

چگونه بفهمم سنسورCCD دوربینم آسیب دیده است؟

نشانه اصلی آسیب دیده بودن سنسورCCD  دوربین شما، دیدن یک نوار رنگارنگ در سراسر صفحه در منظره یاب است. ممکن است لکه‌های قرمز را در ویدیو ببینید، یا اگر سنسور CCD کثیف است، می‌توانید نقاط سیاه یا خاکستری را ببینید. اگر تصاویر شما دارای هر نوع خط یا نقطه ای روی آنها هستند، احتمالاً یک سنسور CCD  دوربین آسیب دیده دارید

قیمت تعویض سنسور CCD تصویر چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت CCD وهزینه تعویض CCD دوربین خود با بخش فنی تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده‌آل دوربین تماس حاصل نمایید.

آیا سنسور CCD  کثیف می تواند بر فوکوس خودکار تأثیر بگذارد؟

گاهی اوقات سنسور فوکوس خودکار دوربین شما ممکن است کثیف شود و باید تمیز شود. گرد و غبار روی حسگر فوکوس خودکار می تواند بر عملکرد فوکوس دوربین شما تأثیر منفی بگذارد.

آیا نور زیاد به CCD  دوربین آسیب می رساند؟

آشکارسازهای نور در دوربین با نور فرسوده نمی شود. نور بسیار روشن در اثر گرما می تواند باعث آسیب دائمی به CCD و سلول های موجود بر سطح آن شود. به همین دلیل است که گرفتن دوربین به سمت خورشید بد است. تصویر خورشید که بر روی یک نقطه کوچک متمرکز شده است، چگالی انرژی کافی دارد تا باعث گرما و آسیب موضعی قابل توجهی شود

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین و لنز در ایران

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده