سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

فایل HEIC چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

HEIC نوعی فایل تصویری است که حاوی داده های فشرده شده، همراه با ابرداده هایی مانند مکان عکس برداری، تاریخ ایجاد آن و غیره است.  این فرمت ذخیره سازی فایل های تصویری ،‌ در حالی که اطلاعات تصویر را کاهش می دهد، معمولاً منجر به نمایش بهتر عکس نسبت به تصویر ذخیره شده در فرمت JPEG می شود.

با ایده آل دوربین (نمایندگی دوبین کانن، نیکون و سونی) همراه باشید تا به صورت کامل با فایل HEIC آشنا شوید.

تعمیر دوربین و لنز

HEIC مخفف چیست؟

HEIC مخفف High-Efficiency Image Coding است و تصاویر ذخیره شده را با استفاده از یک نوع HEIF، فرمت تصویر با کارایی بالا نگهداری می کند. کارایی فرمت تصویر به میزان فضای مورد نیاز برای ذخیره یک فایل با کیفیت و دقت بصری بالا بستگی  دارد. هر فایل HEIC یک تصویر HEIF است، با این حال، هر HEIF یک HEIC نیست. هر دوی آنها وفاداری بسیار بیشتری را در اندازه فایل مشابه با فرمت های تصویر ارائه می دهند، مانند نوع فشرده سازی قدیمی JPEG که برای ارایه تصاویر در  اینترنت اولیه حیاتی بود.

در بسیاری از موارد، HEIF به عنوان جایگزینی برای تصاویر JPEG استفاده می شود. اما مهمتر از همه آن است که ، همه محصولات جدید تلفن هوشمند اپل می توانند تصاویر فشرده شده در HEIF را به عنوان فایل HEIC باز، ویرایش و ذخیره کنند. تلفن هوشمند آیفون به طور پیش فرض عکس ها را به صورت HEIC ذخیره می کند، با این حال، گزینه ای برای استفاده از JPEG نیز در آن وجود دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ تصویربرداری دیجیتال از جمله Canon، Sony، Qualcomm و Samsung از فرمت فایل  HEIF و HEIC پشتیبانی می کنند.

تعمیر دوربین و لنز

چگونه HEIC یک عکس را فشرده می کند؟

HEIC از یک کدک فشرده‌سازی تصویر استفاده می‌کند که برای اولین بار برای تصاویر ویدئو ساخته شد. کدگذاری ویدیویی با راندمان بالا (HEVC) هر فریم از یک ویدیو را با تبدیل‌های کسینوس و سینوسی گسسته (DCT و DST) با اندازه‌های بلوک از ۴×۴ پیکسل تا ۳۲×۳۲ پیکسل فشرده می‌کند. این طیف وسیع‌تر از تکنیک‌های فشرده‌سازی تأثیر چشمگیری بر صحت بصری تصویر دارد و جزئیات بیشتری را در جایی که بیشتر مورد نیاز است ارائه می‌دهد.

وقتی از HEVC برای فشرده‌سازی ویدیو استفاده می‌شود، در این شیوه از فشرده‌سازی بین فریم نیز استفاده می‌کند، زیرا صحنه در اغلب موارد ،‌ تغییرات بسیار کمی در کسری از ثانیه موجود در بین فریم‌ها وجود دارد. این حالت اجازه می دهد تا تصاویر ویدئو  به نسبتی بیشتر از یک عکس در حالت  فشرده قرار بگیرد. با این حال، HEVC در فشرده سازی تصاویر بسیار موثر است و از بسیاری از فرمت های تصویر کارآمدتر است.

تعمیر دوربین و لنز

HEIC چقدر فضا را ذخیره می کند؟

کارایی عملیاتی فرمت HEIC دو برابر JPEG است. این بدان معناست که در این فرمت ضمن حفظ حالت ها و ویژگی های  بصری در سطوح کیفی مختلف مانند JPEG  در عین حال برای ذخیره سازی تصویر  به نیمی از فضای ذخیره سازی نیاز نسبت به روشهای قدیمی تر نیاز می باشد. تصویری که به عنوان یک فایل HEIC 4 مگابایتی ذخیره می شود در صورت ذخیره شدن به صورت JPEG برای حفظ کیفیت خود به 8 مگابایت فضا نیاز خواهند داشت.

در حالی که 4 مگابایت مقدار ناچیزی است، اما در یک گالری متشکل از هزاران عکس، صرفه جویی در گیگابایت با استفاده از این روش کاملا محسوس و چشمگیر می باشد. انتقال فایل با HEIC  بسیار سریعتر است و حتی با استفاده از شبکه تلفن همراه، آپلود این تصاویر بسیار سریعتر خواهد بود.

آیا استفاده از HEIC دارای معایبی است؟

در بیشتر موارد، استفاده از HEIC یک راه خوب برای صرفه جویی در فضا و سرعت بخشیدن به انتقال فایل است. این روش همچنین فرمت چندمنظوره تری است که به انواع متادیتاهای متنوع تری نسبت به JPEG اجازه می دهد تا در درون اطلعات یک فایل قرار بگیرند .

به اشتراک گذاری و ویرایش یک فایل HEIC گاهی اوقات می تواند به یک مرحله تبدیل اضافی نیاز داشته باشد زیرا ویندوز و لینوکس در حال حاضر این فرمت را نمی شناسند. این حالت در شرایطی که به‌عنوان فرمت پیش‌فرض برای آیفون شناخته می شود ، می‌تواند آزاردهنده باشد، اما با این حال، iOS به‌طور خودکار فایل HEIC را هنگام اشتراک‌گذاری مستقیم از آیفون به رایانه ناسازگار به JPEG تبدیل می‌کند. این تضاد زمانی رخ می‌دهد که عکس‌های آیفون قبل از انتقال به یک سیستم ناسازگار به یک درایو خارجی یا در فضای ذخیره‌سازی ابری آپلود می‌شوند.

نگرانی دیگر در دسترس قرار دادن فایل های HEIC به صورت آنلاین است. تعداد کمی از مرورگرهای وب از فایل‌های HEIC پشتیبانی می‌کنند و حتی مرورگر سافاری اپل استفاده از یک فایل HEIC را محدود می‌کند و اجازه می‌دهد این نوع فایل به‌عنوان تصویر پس‌زمینه برای برگه‌های جدید انتخاب شود، اما مستقیماً بارگیری نشود. با این حال، شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی HEIC را به فرمت دیگری تبدیل می‌کنند، بنابراین اگر مستقیماً روی سرور یا شبکه‌ای خصوصی آپلود شود که ممکن است فرمت را تشخیص ندهد، این موضوع نگران‌کننده است.

در صورت لزوم تبدیل HEIC به JPEG آسان است و حتی اگر نتوان آن را در مدیر فایل کامپیوتر پیش‌نمایش کرد بسیاری از برنامه‌های محبوب ویرایش عکس می‌توانند یک فایل HEIC را برای ویرایش بارگذاری کنند. هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس دارای پسوندهای رایگان هستند که فایل های HEIC و HEIF را به اندازه یک JPEG در سیستم عامل قابل دسترسی می کند.

تعمیر دوربین و لنز

جایگزین های HEIC: JPEG، WebP، RAW و ProRAW

اکثر دستگاه‌هایی که می‌توانند با فرمت HEIC یا HEIF عکس بگیرند، دارای گزینه ذخیره‌سازی تصویر با  فرمت رایج‌تر JPEG  نیز هستند. همانطور که در بالا ذکر شد، JPEG سازگاری بهتری را ارائه می دهد اما این حالت به قیمت اندازه فایل های بزرگتر و مصرف فضای بیشتر ارایه می شود.

در بیشتر موارد، امکان ذخیره یک عکس به عنوان یک عکس RAW نیز وجود دارد. اما در هر صورت باید توجه داشته باشیم که فرمت RAW معمولاً پردازش نشده بوده و فشرده نشده است، و به همین دلیل است که بالاترین کیفیت ممکن را ارائه می‌کند اما اندازه فایل‌های بسیار بزرگ‌تر را ارائه می‌دهد، که تقریباً به پنج تا ده برابر فضای JPEG یا HEIC برای ذخیره‌سازی نیاز دارد.

یک آیفون می‌تواند یک فرمت RAW به نام ProRAW را ثبت کند. برنامه دوربین آیفون، تصاویر ذخیره شده به صورت ProRAW را با ویژگی های DeepFusion، Smart HDR و حالت شب مجهز به هوش مصنوعی اپل پردازش می کند و تمام مزایای یک عکس استاندارد را ارائه می دهد و در عین حال این دستگاه ها با استفاده از این روش  یک تصویر فشرده نشده را ذخیره می کنند که بهترین کیفیت را برای ویرایش حفظ می کند.

هنگام ذخیره یک عکس برای به اشتراک گذاری یا بایگانی بدون نیاز به کیفیت غیر فشرده، WebP حتی از HEIC کارآمدتر است و گزینه ای برای فشرده سازی بدون تلفات دارد. WebP توسط اکثر مرورگرهای وب شناخته شده است، بنابراین انتخاب خوبی برای وب سایت ها است و به همین دلیل است که گوگل این قالب را توسعه داده است.

مانند اکثر فرمت های تصویر، چندین پسوند فایل مرتبط با فایل های HEIC و HEIF وجود دارد. اپل فقط از .heic استفاده می کند، در حالی که Canon و Sony . استفاده از پسوند hif را ترجیح می دهند. سایر پسوندهای فایل مرتبط با این فرمت عبارتند از: .heif, .heifs; .heic, .heics; .avci, .avcs; .avif، .avifs.

فایل‌هایی با پسوندهایی که با s ختم می‌شوند، دنباله‌ای از تصویر را نشان می‌دهند که تا حدودی شبیه به فایل‌های GIF متحرک است. ممکن است انتظار داشته باشید که هنگام استفاده از AirDrop برای ارسال یک iPhone Live Photo به رایانه، فایل‌های HEICS را مشاهده کنید، با این حال، تنظیمات پیش‌فرض اپل ارسال یک فایل HEIC است که فقط شامل یک تصویر است، نه انیمیشن کامل.

گزینه ای برای اشتراک گذاری داده های همه عکس ها وجود دارد که منجر به ایجاد یک پوشه حاوی یک فایل HEIC برای تصویر و یک فایل HEVC برای ویدیو می شود. پسوند های مورد استفاده برای تصویر HEIC و HEIF توسط برنامه‌ها استفاده می‌شوند، اما معمولاً برای اشتراک‌گذاری استفاده نمی‌شوند و به ندرت توسط کاربر نهایی دیده می‌شوند.

تعمیر دوربین و لنز

چه کسی HEIC را ساخت و چرا؟

در حالی که اپل در سال 2017 نوع فایل HEIC را پذیرفت، فایل‌های HEIF و HEIC قبل از این زمان نیز وجود داشتند و استاندارد آن توسط گروهی از متخصصین تولید تصاویر متحرک در سال 2015 نهایی شد. این تلاش مشترک همچنین فرمت ویدیویی با همین نام، MPEG را ایجاد کرد.

HEVC یک تکنیک نزدیک به هم است که برای فشرده سازی ویدیو استفاده می شود و مخفف کدگذاری ویدیویی با کارایی بالا است. به همان اندازه که کاهش اندازه فایل یک عکس مهم است، ذخیره یک ویدیو حتی بیشتر از این مهم است، زیرا به طور کلی شامل 30 تا 60 فریم برای هر ثانیه فیلم است.

توسعه دهندگان و اعضای MPEG انگیزه زیادی برای یافتن راهی برای بهبود دسترسی به ویدئوهای دیجیتال و پیشرفت صنعت با کاهش گسترده پهنای باند مورد نیاز و در عین حال حفظ کیفیت پیدا کردند. به طور ویژه، استفاده از فرمت های فشرده تر با حفظ کیفیت اصلی فایل ، ویرایش ویدیو را آسان تر می کند. HEVC با کاهش اندازه فایل به کاربران اجازه می دهد تا کیفیت اصلی آن را نیز حفظ کنند که در کدک ویدیویی بسیار محبوب، H.265 از همین روش استفاده می شود. اتفاقاً HEVC یک تکنیک فشرده‌سازی تصویر بسیار خوب است و بسیار برتر از JPEG است.

تعمیر دوربین و لنز

چرا اپل از HEIC استفاده می کند؟

فایل‌های HEIC یکی از کارآمدترین راه‌ها برای ذخیره‌سازی تصاویر با حفظ کیفیت خوب هستند، اما این تنها دلیلی نیست که اپل این قالب را اجرا کرده است. HEIC همچنین می تواند شامل یک کانال آلفا باشد که به آن اجازه می دهد تصاویر را با شفافیت نسبتا بالایی ذخیره کند. نقشه عمق گنجاندن اسکن های LiDAR و تخمین عمق با یک تصویر را آسان می کند. این تطبیق پذیری، HEIC را تبدیل به یک قالب بسیار مفیدتر برای استفاده به عنوان استاندارد در سراسر اکوسیستم اپل می کند.

تهیه و تنظیم :‌ایده آل دوربین نمایندگی تعمیر دوربین و لنز در ایران

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده