سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

مقایسه لنز های کانن RF50mm f/1.8 STM و EF50mm f/1.8 STM

 

لنز کانن RF50mm f/1.8 STM یک لنز پرایم سریع و با کیفیت است که بسیاری از کاربران سیستم های میرولس کانن در جلسات عکاسی خود از آن استقبال می کنند . اما همواره این سئوال مطرح است که این محصول نسبتا جدید در مقایسه با مدل مشابه خود در سری محصولات لنزهای EF چه ویژگی هایی دارد ؟ در این مطلب از 6 جنبه این دو محصول را مورد ارزیابی و مقایسه قرار داده ایم .

1 – بدنه

در حالیکه هر دو این لنز ها از حجم و وزن نسبتا مشابهی برخوردار می باشند اما در هر صورت برای استفاده از یک لنز EF50mm f/1.8 STM بر روی دوربین های EOS R به یک آداپتور لنز نیاز خواهید داشت که این امر موجب افزایش وزن آن در مقایسه با لنز کانن RF50mm f/1.8 STM خواهد شد . حتی با وجود این افزایش وزن اما بازهم در زمان اتصال با دوربین ، این لنز تعادل خوبی بر روی دوربین EOS R خواهد داشت .

لنز مدل RF از شکل و شمایل مدرنتری برخوردار است اما آن دسته از افرادی که به استفاده از لنز  های EF و آداپتور ها و تجهیزات آنها علاقه دارند ، حالت قرار گرفتن مدل EF بر روی دوربین های EOS R را بیشتر می پسندند . از سوی دیگر تفاوتهای ناچیزی در رنگ و پوشش بدنه این دو لنز وجود دارند و انتخاب  هر یک از آنها بر اساس معیار های ظاهری ؛ یک امر کاملا شخصی و سلیقه ای خواهد بود .

 

مرکز تصویر لنز کانن EF50mm f/1.8 STM
EOS R5/ Aperture-priority AE (f/8, 1/1000 sec, EV -0.7)/

 

2 – قدرت و رزولوشن

مرکز تصویر

از لحاظ به دست آوردن جزئیات مرکز تصویر ؛ هر دو این لنز ها توان نسبتا مشابهی را ارایه می دهند .اما در هر صورت از آنجا که لنز RF به طور خاص برای سیستم های EOS R طراحی شده است ؛ لنز RF50mm f/1.8 STM  از مرکز تصویر شارپتری در زمان عکاسی با این دوربین ها برخوردار است .

RF50mm f/1.8 STM
EF50mm f/1.8 STM

اطراف تصویر

لنز EF در لبه های تصویر جزئیات بهتری را به دست می آورد . و این در حالی است که لنز کانن RF50mm f/1.8 STM   جزئیات نرمتری را در لبه های تصویر خود ایجاد می نماید .

در صورتی که گزینه Digital Lens Optimizer را در دوربین خود فعال نمایید ، هر دو این لنز ها بهترین جزئیات را در f/5.6 و f/8 به وجود می آورند .اما در f/11 و f/22 لبه های تصویر به نحو مشهود تری نرم دیده می شوند .

   

3- بوکه

هر دو تصویر بالا با استفاده از نزدیکترین فاصله فوکوس دهی لنز کانن EF50mm f/1.8 STM و در حداکثر بزرگنمایی 0.21x  به دست آمده اند . در مقایسه با این حالت ، لنز مدل RF دارای فاصله فوکوس دهی نزدیکتری است و از حداقل فاصله فوکوس 30 سانتیمتری خود بیشترین بزرگنمایی به میزان 0.25x را به وجود می آورد .

در صورتی که لنز و دوربین خود را روی سه پایه قرار داده و از فاصله مشابهی برای عکاسی با هر دو لنز استفاده کنید ، لنز مدل RF تصویر نسبتا عریضتری را به وجود می آورد و به همین دلیل بوکه های به دست آمده با لنز 35 میلیمتری مدل EF متراکم تر می باشد.

در مقایسه لنز مدل RF بوکه هایی نرم تر با تدرج رنگ تدریجی از ناحیه دارای فوکوس به سمت نواحی خارج از فوکوس می باشد .

حلقه های بوکه به دست آمده با لنز کانن  EF50mm f/1.8 STM شارپ تر به نظر میرسند و این در حالی است که به دست آوردن بوکه های نرم یکی از ویژگی های مدل RF بیان شده است .

4 – عملکرد در شرایط ضد نور

در زمان استفاده از لنز کانن EF50mm f/1.8 STM نوعی حالت  ghosting در شرایط ضد نور و وجود منبع نور قوی دیده می شود اما به جز این مورد هیچ تفاوت دیگری در عملکرد اپتیکال این دو لنز در شرایط نور موجود در پس زمینه ، دیده نمیشود. اگر چه ممکن است تصاویر به دست آمدئه با لنز مدل RF کمی نرم تر دیده شوند اما در هیچ شرایطی تخریب کنتراست ، سایه ها و یا رزولوشن تصویر را در اثر عملکرد آن نمی توان مشاهده نمود .

5 – استابیلایزر

لنز کانن RF50mm f/1.8 STM در زمان اتصال با دوربین های EOS R5 , EOS R6 و به همراه عملکرد استابیلایزر داخلی این دوربین ها ، تا 7 استاپ سرعت شاتر قادر به کاهش لرزش تصویر خواهد بود. نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که لنز EF50mm f/1.8 STM از 1 استاپ تثبیت تصویر کمتری برخوردار می باشد .

6 – قابلیت کار

لنز مدل RF دارای عملکردی بی صدا بوده و قادر است تا نقطه فوکوس خود را با سرعت بیشتری به دست آورد . همچنین این لنز از درصد خطای پایین تری در تشخیص نقطه فوکوس برخوردار است .

هر دو این لنز ها دارای یک دکمه در قسمت سمت چپ بدنه خود هستند که عملکرد آنها متفاوت است . در نسخه EF ، دکمه روی لنز عمل تغییر وضعیت از فوکوس دستی به فوکوس خودکار را انجام می دهد .

در نسخه لنز RF ، این سئویچ وظیفه تغییر وضعیت میان حالت های control/focusing را بر عهده دارد و برای تغییر وضعیت میان فوکوس خودکار و فوکوس دستی از گزینه ‘Focus mode’ باید استفاده نموده و یا اینکه یک دکمه را برای “Stop AF” باید تعیین نمود.

نتیجه گیری

به طور کلی لنز کانن RF50mm f/1.8 STM از عملکرد بهترین نسبت به مدل EF برخوردار است  .

اما در هر صورت اگر شما اکنون مالک یک لنز کانن EF50mm f/1.8 STM هستید ، تفاوت های میان آن و مدل Rf آنقدر زیاد نیست که شما را به تغییر لنز خود تشویق کند . برای شما بهترین گزینه آن است که یک آداپتور لنز تهیه نموده و از نسخه EF خود به همراه دوربین های EOS R استفاده کنید.

اگر شما مالک یک دوربین EOS R هستید نیز در تهیه یک لنز RF50mm f/1.8 STM هرگز نباید تردید داشته باشید زیرا این یک لنز پرایم کیت پر سرعت است که به طور خاص برای استفاده به همراه دوربین شما طراحی شده است . این لنز یک عملکرد عالی با قیمت منطقی و تویجه پذیر را ارایه می نماید.

 

لینکهای مفید

 

تعمیر دوربین

 

تعمیر دوربین کانن

 

تعمیر لنز کانن

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده