سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

بررسی عملکرد لنز جدید فوجی فیلم : XF 150–600mm F5.6–8 R LM OIS WR

 

لنز جدید کمپانی فوجی فیلم با نام XF 150–600mm F5.6–8 R LM OIS WR یک لنز زوم سوپر تله فتو است که بنا بر اعلام کمپانی بلندترین فصله کانونی در بین تمامی لنز  های تولید شده از سوی این شرکت تا به امروز را ارایه می دهد . دراین مطلب برخی از ویژگی های حرفه ای این لنز جدید را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم .

این لنز برای چه کسانی ساخته شده است؟

این لنز با توجه به محدوده فاصله کانونی آن، به وضوح برای استفاده در سبک عکاسی از حیات وحش طراحی شده است. عکاسی از ورزش های داخل سالن و یا استفاده از آن در محیط های  کم نور به دلیل حداقل دامنه دیافراگم نسبتاً آهسته ممکن است مشکل ساز باشد، اما برای عکاسی از ورزش های فضای باز  در طول روز مانند فوتبال (از هر دو نوع)، موتوراسپورت، ورزش های زمستانی و موارد مشابه نیز برای این لنز مشکلی ندارند. . حیات وحش از همه نوع، با توجه به فواصل کانونی طولانی آن برای این لنز بسیار مناسب است.

فوجی فیلم همچنین حالت‌های فوکوس خودکار ویژه تشخیص سوژه جدیدی را به دوربین جدید X-H2S خود اضافه کرده است که می‌تواند عملکرد این لنز را هنگام عکاسی از سوژه‌هایی که این لنز برای آنها مناسب‌تر است، بهبود بخشد. به طور خاص، حالت‌های جدید Animal، Bird، Automobile، Motorcycle & Bike، Airplane و Train AF در مقایسه با دوربین پرچم‌دار جدید فوجی‌فیلم، باید بهترین استفاده را از قابلیت‌های این لنز ببرند. احتمالاً می‌توان حدس زد که حداقل برخی از این حالت‌های فوکوس خودکار جدید به دوربین‌های جدیدتر سری X نیز راه پیدا کنند .

ساختار اپتیکال

 لنز جدید فوجی فیلم Fujifilm XF 150–600mm F5.6–8 R LM OIS WR از 24 عنصر در 17 گروه، شامل سه عنصر با پراکندگی بسیار کم (ED) و چهار عنصر Super ED ساخته شده است.

با در نظر گرفتن ضریب کراپ موجود در دوربین  های سیستم X-mount Fujifilm، این لنز محدوده فاصله کانونی معادل 229-914 میلی متر در دوربین های فول فریم را با توانایی افزایش حداکثر فاصله کانونی به معادل 1350 میلی متر ارائه می دهد. و همچنین فاصله کانونی  معادل 1828 میلی متر به ترتیب با مبدل های XF 1.4X TC WR یا XF 2X TC WR فوجی فیلم را به وجود می آورد . شایان ذکر است که حداقل دیافراگم در انتهای بلند برای مبدل تله 1.4x و 2x به ترتیب F11 و F16 خواهد بود.

این لنز همچنین دارای طراحی زوم و فوکوس داخلی است که برای زوم سوپر تله فوتو با این محدوده بسیار غیرمعمول است. این شرایط ،  علاوه بر اینکه لنز را کمتر مستعد آسیب ناشی از فشار  نیروهای خارجی بر روی بدنه نسبتا طولانی آن  می‌کند،  همچنین حتی زمانی که برای زوم کردن روی سوژه تغییرات فاحش فاصله کانونی ایجاد می‌کند باعث می شود که بتوانید لنز را به خوبی در دست نمایید،. این لنز با برخورداری از حداقل فاصله فوکوس  دهی نسبتاً قابل احترام 2.40 متر (94.49 اینچ) در 150 میلی متر است که باید عمق میدان نسبتاً کم را حتی در F5.6 ارائه دهد.

رنگ بدنه لنز

رنگ لنز به طور معمول تاثیری بر عملکرد آن به وجود نمی آورد. اما در اینجا نیز مانند کانن و دیگران که از رنگ روشن‌تر در قسمت بیرونی لنزهای تله فوتو (پرایم یا زوم) استفاده می‌کنند، فوجی‌فیلم ترجیح داده است از رنگ نقره‌ای مات در بالای بدنه آلیاژ منیزیم برای حفظ آن استفاده کند. با استفاده از این روش دمای داخلی لنز در حین کار پایین است.

در تئوری، این باید هرگونه تغییر در عملکرد نوری لنز را به حداقل برساند و همچنین الکترونیک داخلی و موتورها را تحت بارهای کاری سنگین (مانند استفاده گسترده از OIS و AF) خنک نگه دارد. و البته  به لطف Canon و لنزهای تله فوتو مایل به سفید آن، ظاهر "لنز سفید" چیزی است که معمولاً با لنزهای زوم بالاتر مرتبط است.

دکمه ها و سوئیچ ها

همانطور که از طراحی های موجود برای لنزهای تله فوتو با فوکوس خودکار و سیستم OIS انتظار می‌رود، این لنز مجموعه‌ای از کلیدها و دکمه‌های روی  استوانه لنز را برای کنترل حالت‌های مختلف فوکوس خودکار و سایر تنظیمات قابل تنظیم ارائه می‌دهد.

 

در جلوی بدنه لنز، چهار دکمه قابل تنظیم، درست در جلوی حلقه فوکوس وجود دارد. در پشت بدنه لنز، بین حلقه فوکوس و محل اتصال با سه پایه، یک دکمه SET برای تعیین فاصله از پیش تعیین شده عملکرد فوکوس به صورت از پیش تنظیم شده، و همچنین سه کلید وجود دارد: یکی برای محدود کننده فوکوس.  یکی دیگربرای تغییر کنترل دیافراگم بین حلقه بدون علامت روی لنز و دوربین و یکی برای Focus Select که عملکرد چهار دکمه فوق الذکر در جلوی لنز را کنترل می کند.

آب بندی و حالت مهر و موم

این محصول حرفه ای ساخت کمپانی فوجی فیلم  در 19 مکان در اطراف بدنه خود ، عناصر جلو و پاز ناحیه مانت در برابر آب و هوا آب‌بندی می‌شود. این لنز ، هنگامی که با بدنه دوربین سری X مهر و موم شده جفت می شود، باید تنظیماتی قوی ایجاد کند که بیشتر از آن که بتواند عناصر ناهمواری را که این لنز برای عکسبرداری طراحی شده است، ایجاد کند. به گفته فوجی فیلم، لنز و تمام عملکردهای AF/OIS آن تا -10 درجه سانتیگراد (14 درجه فارنهایت) می توانند کار کنند..

اندازه بدنه و قابلیت حمل

عبارات "زوم سوپر تله فوتو" و "قابل حمل بودن" به ندرت با یکدیگر ترکیب می شوند، اما  فوجی فیلم این لنز جدید را به گونه ای طراحی نموده است که دشواری بسیار کمی را در زمان حمل و نقل آن داشته باشید . در مقایسه با سایر لنز های زوم‌ استفاده از تک پایه برای کنترل کردن و یا عکاسی با این لنز چندان ضروری نیست و این چیزی نیست که در رابطه با سایر لنز های سوپر تله بتوان به آن اشاره نمود .  

لنز فوجی فیلم XF 150–600mm F5.6–8 R LM OIS WR دارای  وزن 1605 گرم (3.5 پوند) و قطر 99 میلی متر (3.9 اینچ) و طول 314.5 میلی متر (12.4 اینچ) می باشد اما با وجود تمام این ابعاد هرگز این یک لنز دست و پا گیر نیست و با دوربین بزرگتر سری X فوجی فیلم که به آن متصل شده است تعادل خوبی برقرار می کند.

با این اوصاف، اگر قصد دارید از این لنز برای مدت زمان طولانی در عکاسی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای راحتی طولانی‌مدت، یک مونوپاد نیز با خود همراه داشته باشید.

 

خلاصه

در مجموع، جدیدترین زوم سوپر تله‌فوتوی فوجی‌فیلم، اپتیکی چشم‌گیر است که قلمرو جدیدی از امکانات عکس‌برداری را برای کاربران سری X فوجی‌فیلم باز می‌کند. حداقل دیافراگم‌های آهسته برخی از مواردی را که ممکن است بتوانید در نور کم عکاسی کنید روی میز باقی می‌گذارد، اما در هر صورت این یک  لنز بسیار سبک‌تری است که می‌توان آن را برای مدت زمان معقولی در دست نگه داشت. این لنز روی دوربین های سری X بزرگتر فوجی فیلم تعادل خوبی دارد و در کل لنز لذت بخشی برای عکاسی است.

انتظار می‌رود XF 150–600mm F5.6–8 R LM OIS WR در اوایل ژوئیه ۲۰۲۲ با قیمت ۱۹۹۹ دلار در فروشگاه آنلاین فوجی‌فیلم و از طریق خرده‌فروشان مجاز در دسترس باشد.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین و لنز در ایران

 

 

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده