سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

مقایسه دوربین های نیکون Nikon Z6 II vs Nikon D780

دوربین نیکون Z6II بعد از Z7II یکی از پرچمدارهای جدید کمپانی است که در خط تولید محصولات سری Z قرار گرفته است . این دوربین با برخورداری از یک سنسور 24 مگاپیکسلی و دارای استابیلایزر 5 محور داخل بدنه است و قادر به ارایه فیلمبرداری با کیفیت 4K نیز می باشد . اگر چه بسیاری از ویژگی های این دوربین در مدل قدیمیتر Z6 نیز دیده میشوند اما به هر روی برخورداری از دو پردازشگر نوع Expeed 6 موجب شده است تا این محصول از سرعت پردازش بسیار بالاتری برخوردار شده و اکنون سرعت عکاسی متوالی تا 14 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس را به وجود می آورد. علاوه بر این فیلمبرداری 4K/60p در ناحیه کراپ سنسور از جمله مشخصات بارز این دوربین به شمار آورده می شوند. 

 

در سمت مقابل ، دوربین نیکون Nikon D780 یک دوربین DSLR نیمه حرفه ای است که بسیاری از ویژگی های موجود در مدل های قدیمی تر D5 و D810 در درون آن گنجانده شده اند . در درون بدنه این دوربین یک سنسور 24MP BSI-CMOS قرار دارد که به همراه یک پردازشگر Expeed 6 قادر به ارایه حساسیت ISO  تا 204800 و سرعت عکاسی متوالی تا 7 فریم بر ثانیه می باشد.

 

سیستم اتوفوکوس 51 نقطه ای در زمان عکاسی با ویزور همانند مدل قدیمیتر D750 همچنان وجود دارد اما الگوریتم های اتوفوکوس بهبود یافته آن بر گرفته از سیستم موجود در دوربین D5 می باشند .در زمان عکاسی با صفحه نمایش ، ترکیبی از دو سیستم اتوفوکوس (contrast + phase detection) عملکرد فوکوس دهی بسیار سریعتری را در مقایسه با سایر DSLR های نیکون ارایه می دهند . همچنین این دوربین قادر به ارایه فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K در 30p و فیلمبرداری سرعت بالا Full HD در 120p می باشد .

 

دو محصول دوربین نیکون Nikon Z6 II و Nikon D780 در کنار یکدیگر هیچ شباهتی به هم ندارند زیرا Z6 II یک میرورلس کوچک و کم حجم و در سمت مقابل دوربین نیکون D780 یک DSLR بزرگ جثه است . اما در هر صورت در باطن و ویژگی های داخلی این دو محصول ، ویژگی های مشترک نسبتا زیادی را می توان مشاهده نمود.  در این مقاله دو دوربین نیکون Nikon Z6 II و D780 را در کنار هم قرار داده و مقایسه نموده ایم .

این دو دوربین را در شرایط عکاسی و در شرایط آزمایشگاهی بررسی نموده ایم و اگر شما در انتخاب یکی از این دو مدل تردید دارید ، در این مقاله نکات قابل توجهی را در مورد آنها بیان می کنیم .

 

در تصویر زیر مقایسه شانه به شانه نیکون D780 و دوربین نیکون Z6 II را مشاهده می نمایید. دوربین نیکون Z6 II دارای بدنه کوچکتری است و با وزن 705 گرم در مقایسه با D780  با وزن 840 گرم ، یک دوربین سبک و کم حجم به شمار می آید. در مقایسه دوربین های DSLR و میرورلس همیشه این تفاوت ها به صورت محسوس دیده می شوند اما اگر شما به دنبال یک دوربین مناسب برای عکاسی در سفر هستید ، از این لحاظ Z6 II یک گزینه مناسبتر به شمار می آید .

مقایسه سنسور :

هر دو دوربین نیکون Nikon Z6 II و Nikon D780 دارای سنسور های فول فریم با رزولوشن 25.0 MP می باشند و از این لحاظ تفاوتی می ان این دو دوربین وجود ندارد . در تصویر زیر ، مقایسه سنسور این دوربین ها را می توانم مشاهده نمود .

با توجه به همسان بودن سنسور های این دو دوربین بنابراین باید انتظار داشته باشیم کنترل عمق میدان در فواصل کانونی مشابه نیز به یک اندازه از سوی هر دو آنها باید ارایه شود .

 

لنز های قابل استفاده

در انتخاب هر دوربین ، وجود لنز های سازگار با آن از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و اگر در زمان عکاسی عادت زیادی به تغییر لنز دارید ، بنابراین در زمان خرید هر دوربین ، این نگرانی خود را باید مورد توجه قرار دهید. در رابطه با گزینه لنز های موجود برای هر یک از این دوربین ها ، مدل نیکون D780 نسبت به Z6II برتری خاصی دارد زیرا در حال حاضر تعداد 309 لنز با مانت F برای این دوربین وجود دارند و این در حالی است که از میان محصولات نیکون تنها 18 لنز مانت Z با دوربین نیکون z6II قابل استفاده می باشند .

یکی دیگر از فاکتور  های بسیار مهم و تاثیرگذار ، سیستم تثبیت تصویر ( استابیلایزر ) است و یکی از مزیتهای بسیار بزرگی در دوربین نیکون Z6II وجود دارد ، آن است که سنسور این دوربین دارای استابیلایزر می باشد و از این روی تمامی لنز هایی که با این دوربین استفاده می شوند نیز به سیستم استابیلایزر آن متصل میشوند . از سوی دیگر با عدم وجود استابیلایزر در درون دوربین D780 تنها تعداد 106 لنز مانت F نیکون که دارای استابیلایزر هستند را برای سیستم تثبیت تصویر می توان با آن استفاده نمود .

کدام دوربین را باید انتخاب نمود ؟

اگر سبک کار شما عکاسی از مراسم و یا عکاسی حیات وحش است ، دوربین نیکون D780  را به شما توصیه می کنیم زیرا این دوربین از لحاظ سیستم اتوفوکوس و طول عمر باتری ، برتری قابل ملاحظه ای را ارایه می دهد . برای عکاسی در سفر و یا عکاسی از مناظر طبیعی دوربین نیکون Z6 II گزینه مناسبتری به نظر می رسد.این دوربین به لطف لنز های مانت Z نیکون از قابلیت حمل و نقل بهتری برخوردار است . حتی در سبکهای عکاسی پرتره نیز Z6 II یک گزینه مناسب تر است . اتوفوکوس با قابلیت تشخیص چشم و چهره سوژه ، علاوه بر مزیت های وزن و حجم کم از جمله ویژگی های این دوربین است که مورد توجه عکاسان پرتره قرار می گیرند .

لینک مفید : تعمیر دوربین نیکون

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده