سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

حل مشکلات دوربین برای عکاسی در هوای بسیار سرد

دوربین های عکاسی برای استفاده از هوای بسیار سرد و یا شرایط محیطی ناپایدار طراحی نشده اند و این دستگاه ها فقط قادرند تا در دمایی نه چندان پایین به فعالیت خود ادامه دهند . به تازگی دوربین جدید نیکون Nikon Z9 توانسته است تا در دمای حدود -10° C نیز به عملکرد خود ادامه دهد . اما همواره این سئوال مطرح می باشد که آیا دوربین های عکاسی را در دمای هوای بسیار سرد نیز می توان استفاده نمود یا خیر ؟

عکاسان منظره و کسانی که در انواع ژانر های عکاسی فضای باز فعالیت میکنند با مشکل استفاده از دوربین در شرایط آب و هوای نا مناسب مواجه هستند. به طور خاص هوای برفی و صحنه های زمستانی موقعیت هایی بسیار عالی برای عکاسی هستند اما اگر با شرایط عکاسی در این محیط  ها آشنا نباشید ، چالش های بسیار زیادی پیش روی شما قرار خواهند داشت .

اما حتی اگر شما در محدوده دمای تعیین شده برای دوربین تان هم عکاسی کنید ، دمای موجود در محیط همچنان می تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد . به طور خاص زمانی که دمای محیط اطراف به پایین تر از عدد صفر سقوط می کند ، مشکلات بیشتری نمایان می شوند. در اینجا برخی از مشکلات و راهکار های مواجهه با دمای هوای بسیار سرد در طول زمان های عکاسی را مورد اشاره قرار داده ایم.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

1- کارکردن با دوربین با دستکش

یکی از بزرگترین مشکلات عکاسی در هوای بسیار سرد ، پوشیدن دستکش و کار کردن با دوربین عکاسی است و در بسیاری از مواقع زمانی که شما دستکش در دست دارید ، عملا قادر به کار کردن با دوربین خود نخواهید بود.

برخی از عکاسان پوشیدن دستکش های بدون پنجه را برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنند . حتی برخی از افراد بریدن سرپنجه دستکش ها برای کار کردن با دوربین در شرایط هوای سرد را توصیه کرده اند . اما این راهکار فقط در زمان عکاسی در دمای هوای نه چندان سرد قابل استفاده می باشد و در دمای هوای بسیار سرد زمستانی ، استفاده از یک دستکش بدون سرپنجه ، ایده چندان مناسبی به شمار نمی آید.

راهکاری که در این شرایط  می توان توصیه کرد این است که از یک دستکش که گرمترین دما برای دستان و راحت ترین حالت برای کار با دوربیت را به وجود می آورد ،‌ استفاده نمایید. دستکش هایی که در ناحیه سر انگشت ها کاملا تنگ و چسبان باشند را توصیه می کنیم . دستکش هایی با سر ژنجه دکمه دار وجود دارند که به شما اجازه می دهند تا در مواقع مورد نیاز انگشت خود را باز کنید و بتوانید از دوربین استفاده نمایید و پس از انجام کار بلافاصله دکمه سر پنجه دستکش را ببندید تا گرمای داخلی آن حفظ شود.

در نواحی آب و هوایی بسیار سرد ،‌این دستکش های مخصوص یکی از بهترین راهکار ها برای عکاسی و کار با دوربین به شمار می آیند. در این شرایط شما مجبور نیستید تا در دمای هوای بسیار سرد دستکش را به طور کامل از دست خود خارج کنید و در عین حال از توانایی کار با دوربین نیز همچنان برخوردار خواهید بود.

در رابطه با عملکرد های دوربین و استفاده از آن در شرایط هوای بسیار سرد، یکی از چیزهایی که  به شما کمک می کند تا بهترین عملکرد ها را به دست بیاورید  ،‌استفاده از چیدمان دکمه های موجود بر روی بدنه آن می باشد .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

 به عنوان مثال، نیم فشار دادن دکمه شاتر برای فوکوس خودکار در زمان استفاده از دستکش دشوار است، بنابراین اکنون زمان خوبی است که به جای آن ازدکمه  فوکوس پشتی دوربین استفاده کنید! به همین ترتیب، اگر دوربین شما جوی استیک دارد، از آن به جای صفحه ال سی دی دوربین استفاده کنید تا نقطه فوکوس خود را تغییر دهید و همچنین با استفاده از جوی استیک دوربین می توانید گزینه های مختلف موجود در منوی دوربین خود را مورد استفاده قرار دهید .

هر یک از دوربین های عکاسی دارای گزینه ها و امکانات متعددی برای استفاده از منو ها و تنظیمات در شرایط مختلف هستند و کافی است تا شما با گزینه های مختلف موجود در درون دوربین خود آشنا شده باشید تا در یک آب و هوای بسیار سرد به راحتی آنها را در دسترس خود قرار دهید .

در نهایت، باید توجه داشته باشم که در حالی که دستکش می‌پوشید، امکان سقوط دوربین از دست به مقدار بسیار زیادی افزایش می یابد .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

2 – اتمام بسیار سریع باتری

در زمان های عکاسی در دمای هوای سرد ، باتری دوربین با سرعت بیشتری به اتمام می رسد و اگر در دمای هوای بسیار بسیار سرد عکاسی می کنید ، حتی این احتمال وجود دارد که باتری دوربین قبل از وارد شدن به محفظه دوربین از کار افتاده باشد.

این مشکل هیچ راهکار خاص و ویژه ای نداردو فقط باید تلاش کنید تا تعداد باتری بیشتری به همراه خود داشته و تلاش کنید تا باتری های خود را تا حد امکان گرم نگه دارید . قرار دادن باتری ها در جیب داخلی لباس برای گرم باقی ماندن یک راهکار مطلوب است و حرارت بدن شما باعث می شود تا باتری در وضعیت مطلوب تری توان کار خود را حفظ کند .

باتری های استفاده شده در هوای بسیار سرد را برای مدت بیشتری بر روی شارژر قرار دهید تا سلول های داخلی آنها به طور کامل شارژ و بازیابی شوند.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

3- تغییرات ناگهانی و نوسانات دما

زمانی که به طور ناگهانی بعد از عکاسی در هوای سرد به یک مکان گرم می روید ، امکان مه گرفتگی بر روی لنز و عدسی ها و ویزور دوربین شما وجود دارد و اگر این شرایط را بر روی لنز و قسمت های شیشه ای مشاهده می کنید ، احتمال به وجود آمدن آن در قسمت های داخلی دوربین نیز بسیار زیاد است . مه گرفتگی اجزا و قسمت های داخلی دوربین و لنز یک پدیده بلقوه آسیب رسان است و اگر به طور مرتب در این شرایط قرار داشته باشید ؛ امکان از کار افتادن دوربین یا لنز شما وجود دارد .

اگر متوجه بروز این شرایط شدید ، به سرعت باتری و سپس کارت حافظه دوربین را خارج کنید و تمامی درپوش های مختلف دوربین و لنز را باز کنید. همه درپوش های روی بدنه ( درپوش کارت حافظه ، باتری و سوکت های مختلف ) را در وضعیت باز نگه دارید. زمانی که حالت مه آلودگی از دوربین بر طرف شد ، می توانید دوربین را به وضعیت اولیه آن بازگردانید.

اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . در یک آب و هوای سرد ، ابتدا دوربین را در درون کیف آن قرار داده و درب کیف را ببندید تا به تدریج از سرمای بدنه دوربین کاسته شود . مقداری از مواد مخصوص رطوبت گیر را همیشه در کیف دوربین خود داشته باشید . دوربین را به همراه کیف به فضای داخلی منتقل نموده و پس از گذشت چند دقیقه دوربین را از کیف بیرون بیاورید .

در آب و هوای بسیار مرطوب ، لنز و دوربین را در درون کیسه های مخصوص ضد رطوبت قرار دهید تا از رسیدن نم و رطوبت به آن جلوگیری شود. دوربین را به همراه کیسه آن به فضای داخلی منتقل کنید و زمانی که دوربین به تدریج گرمتر شد ، آنرا از کیسه خارج کنید.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

4- بخار تنفس انسان در هوای سرد

زمانی که در هوای سرد نفس می کشید بخار ناشی از تنفس شما نیز ممکن است موجب بروز آسیب هایی در دروبین و لنز شود . بخار تنفس انسان دارای مقدار رطوبت است و این رطوبت به محض برخورد با هوای سرد تبدیل به یخ و کریستال می شود.

در یک هوای بسیار سرد برخورد بخار تنفس انسان با سطح لنز یا بدنه دوربین ممکن است موجب تشکیل کریستال های یخی بر روی بدنه آنها شود و این نیز یکی از دیگر عوامل آسیب رسان در شرایط هوای بسیار سرد است .

رایجترین مشکلاتی از که برخورد بخار تنفس انسان با دوربین ایجاد می شود ، در نوحی صفحه ال سی دی دوربین و یا در قسمت ویزور آن ممکن است مشاهده شوند. مه آلود شدن قسمتهای ویزور و ال سی دی به آسانی قابل بر طرف شدن می باشند اما یخ زدن و کریستالی شدن آنها ، یک مشکل بزرگتر است .

بخار گرفتگی و یخ زدن بخار بر سطح عدسی اصلی لنز نیز یک مشکل بزرگ است . در بسیاری از زمان ها ممکن است شما متوجه شکل گیری تدریجی کریستال ها بر روی عدسی اصلی لنز نباشید اما ، در هر صورت باید در زمان های مختلف سطح عدسی های لنز را بررسی کرده و هرگونه علامت مشکوک را از روی آن برطرف کنید .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

5 – جمع شدن یخ بر روی بدنه دوربین

گاهی اوقات، منبع ایجاد یخ و کیستال روی لنز یا دوربین نفس شما نیست، بلکه عاملی در دنیای بیرون است. اگر در باران یخ زده یا باد و هوای یخبندان عکس می گیرید، بسیار مهم است که لنز - و به خصوص هود لنز - را به لحاظ جمع شدن یخ بر روی قسمت های مختلف آن بررسی کنید.

وزش باد بسیار سرد در محیط ممکن است موجب انباشت کریستال ها بر روی قسمت های خارجی بدنه لنز و دوربین شما شود و شما باید به طور مرتب قسمت های خارجی بدنه لنز و دوربین خود را از این لحاظ مورد بررسی قرار دهید .

6- کند شدن و یا عدم حرکت بخش های مکانیکی دوربین و لنز

آخرین مسئله ای که می خواهم به آن توجه کنم این است که دمای هوای سرد حرکت همه چیز، از جمله قسمت های متحرک دوربین را کند می کند. پرده‌های شاتر دوربین شما ممکن است کمی گیر کنند و سرعت عکاسی متوالی دوربین شما را کاهش می دهند. حتی این حالت می تواند منجر به نوردهی‌های کمی ناسازگار در سرعت‌های شاتر سریع‌تر شوند. قفل های پایه سه پایه شما ممکن است به نیروی بیشتری از حد معمول نیاز داشته باشند. یا در بدترین حالت ممکن است چیزی کاملاً بشکند.

به طور معمول در دمای هوای -18 دجه سانتیگراد بسیاری از بخش های مکانیکی دوربین از کار می افتند و اگر بعد از گرمتر شدن دوربین ، این بخش ها همچنان کار نمی کنند ، بدون هرگونه دستکاری اضافه تر در بخش های مختلف لنز و بدنه دوربین ،‌ به تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده‌آل دوربین مراجعه نمایید.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین – نمایندگی تعمیر دوربین و لنز در ایران

 

لینکهای مفید :

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن

آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون

آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده