سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

نقد و بررسی دقیق دوربین کانن Canon EOS R7

به تازگی کمپانی کانن از دو محصول جدید خود با نام‌های EOS R10 و EOS R7 رونمایی کرده است. برای نخستین بار کانن تلاش نموده است تا محصولات رده RF با سنسور APS-C را روانه بازار نماید و در این بررسی تلاش نموده‌ایم تا دوربین جدید کانن EOS R7 را مورد بررسی و ارزیابی دقیق‌تری قرار دهیم.

سنسور :

در درون بدنه دوربین کانن EOS R7 از یک سنسور 32.5MP CMOS استفاده شده است. بنا بر اعلام نمایندگی کمپانی کانن،‌ این نوع خاص از سنسور به تازگی تولید شده است و پیش از این در هیچ یک از محصولات کانن استفاده نشده است اما با توجه به اینکه پیش از این در دوربین‌های کانن EOS 90D و EOS M6 Mark II از سنسور 32.5MP CMOS استفاده شده بود، این نکته ممکن است وجود داشته باشد که فناوری این سنسور چندان هم جدید نبوده باشد.

اطلاعات به دست آمده از سطح این سنسور به وسیله یک پردازشگر Digic X مورد بررسی و ارزیابی قرار داده می‌شوند. این پردازشگر پیش از این در دوربین‌های پیشرفته کانن همچون 1D X Mark III, R5, R6 و R3 نیز استفاده شده است و از این رو می‌توان کاملا مطمئن بود این سنسور به طور کامل قادر به ارائه تصاویری با رزولوشن 32.5MP می‌باشد.

اتوفوکوس

در سیستم اتوفوکوس دوربین کانن EOS R7 از حالت‌های مجزا برای تعقیب حرکت سوژه و تعقیب چهره استفاده شده است و در مقایسه با دوربین‌های قدیمی‌تر، در این دوربین مودهای متفاوتی برای نقاط و نواحی اتوفوکوس دوربین در نظر گرفته شده‌اند. اکنون در زمان کار با این دوربین شما قادر خواهید بود تا اندازه و شکل ناحیه مورد نظر برای تعقیب سوژه را انتخاب نمایید و با انتخاب هر یک از این حالت‌ها، دوربین در ناحیه تعیین شده چشم/ چهره سوژه را مورد تعقیب قرار می‌دهد.

همچنین دوربین کانن EOS R7 قادر به استفاده از مودهای متفاوتی برای تشخیص سوژه است که بسیاری از این مودها همانند حالت‌های موجود در دوربین پرچمدار EOS R3 بوده و دوربین را نسبت به تشخیص سوژه‌های انسان / حیوان / وسایل نقلیه توانمند می‌سازد. البته با توجه به کوچک‌تر بودن سنسور در این دوربین نسبت به دوربین R3، حالت تعقیب سوژه از چسبندگی کمتری برخوردار است.

دکمه‌ها، دایل‌ها، کلیدهای کنترل:

اگر بخواهید طراحی این محصول را با دوربین‌های قبلی کانن مقایسه کنید، EOS R7 کمی غیر عادی به نظر می‌رسد. در نگاه اول، این دوربین شبیه یک EOS R6 کوچک‌تر به نظر می‌رسد، اما هنگامی که شروع به نگاه کردن به رابط کاربری آن کنید، متوجه چند ویژگی جدید و بهینه سازی شده در قسمت‌های مختلف بدنه آن خواهید شد.

از بالا، آرایه معمولی از دکمه‌ها و دایل‌ها را خواهید دید. روی دستگیره دکمه شاتر با کلید فرمان عمودی، دکمه ضبط فیلم و دکمه ISO در پشت آن قرار دارد. عقب تر به سمت چپ، دایل مود معمولی PSAM با دکمه قفل درست در سمت راست آن قرار دارد. در سمت راست آن یک سوئیچ پاور قرار دارد که به طرز جالبی به عنوان راهی برای وارد کردن دوربین به حالت فیلمبرداری نیز عمل می‌کند. ما این سوئیچ را کمی بی ثبات دیدیم و گاهی اوقات متوجه شدیم که به طور تصادفی حالت "ON" را دور می‌زنیم و به طور تصادفی ممکن است در زمان روشن کردن ابتدایی، دوربین را به حالت ویدئو روشن می‌کنیم.

قسمت پشتی دوربین جایی است که کمی جالب‌تر می‌شود. در حالی که R7 دارای جوی استیک AF معمولی است که ما به دیدن آن عادت کرده‌ایم، اما جوی استیک این یکی کمی متفاوت است. اکنون، جوی استیک AF توسط یک صفحه چرخان احاطه شده است.

جدا از آرایش غیر معمول جوی استیک فوکوس خودکار، دکمه‌های پشتی تا آنجا که به دوربین‌های کانن مربوط می‌شود، نسبتاً استاندارد هستند. در زیر قسمت جوی استیک یک کنترلر چهار طرفه بدون برچسب و آرایه معمولی از دکمه‌ها برای کنترل اطلاعات نمایش داده شده، بررسی تصاویر و حذف تصاویر قرار دارند.

در قسمت جلوی بدنه دوربین یک اهرم تکی در داخل دستگیره برای جابجایی بین حالت فوکوس دستی و فوکوس خودکار وجود دارد.

ویزور و صفحه نمایش

در دوربین کانن R7 قسمت منظره یاب متشکل از یک پنل OLED 2.36 میلیون نقطه‌ای است. در دوربین ارزانتر R10 نیز از همین پنل استفاده شده است و برای استفاده با آن کافی به نظر می‌رسد، اما زمانی که در داخل R7 با قیمت گران‌تر استفاده می‌شود، این ویزور کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد.

با این حال، نمایشگر پشتی دوربین ویژگی‌های پیشرفته نسبتا متناسبی را ارائه می‌دهد. این صفحه نمایش 3 اینچی 1.62 میلیون نقطه‌ای با قابلیت بازشوندگی کامل با وضوح 900 در 600 پیکسل است. این همان مشخصات صفحه‌نمایش پشتی X-T4 است و نسبت به نمایشگر 3 اینچی 0.92M نقطه‌ای (640 x 480 پیکسل) که در Sony a6600 یافت می‌شود، پیشرفت قابل‌توجهی (به طور دقیق 25 درصد رزولوشن خطی) دارد.

هیچ یک از سخت‌افزارهای موجود در این  نمایشگر ما را غافلگیر نمی‌کنند، اما با توجه به هم‌ عصرانش، قیمت آن چیزی است که ما انتظار داریم.

پورت‌ها و اتصالات صوتی

در بخش ورودی/خروجی، EOS R7 دارای آرایه‌های قابل احترامی برای انتخاب است. این دوربین دارای پورت میکروفون و هدفون (هر دو 3.5 میلی متری TRS Stereo) و همچنین یک پورت ریموت در سمت مقابل دسته است. در کنار آن‌ها یک Micro HDMI و همچنین یک ورودی/خروجی USB-C (USB 3.2 Gen 2 10Gbps) قرار دارد که در صورت استفاده از منبع USB PD به اندازه کافی قدرتمند، می‌تواند برای شارژ و تامین برق مداوم نیز استفاده شود.

در سمت دیگر بدنه این دوربین، یک جفت اسلات کارت SD UHS-II وجود دارد که پشت درب اختصاصی پنهان شده است. این دوربین دارای یک اسلات کارت اضافی در مقایسه با R10 است و در مکان مناسب‌تری نسبت به قرار گرفتن در محفظه باتری قرار دارد.

حالت‌های عکاسی

در حالی که کانن به رقابت با سایر کمپانی‌ها برای استفاده از سنسورهای انباشته یا BSI ادامه می‌دهد، اما این کمپانی ترجیح داده است که از طراحی FSI خود برای R7 استفاده کند. این طراحی به معنای سرعت خواندن پایین‌تر از سنسور است، اما آنچه در قابلیت‌های شاتر الکترونیکی کم است، با سرعت شاتر مکانیکی آن جبران می‌شود.

شاتر مکانیکی موجود در داخل R7 برای عکاسی پیاپی تا سرعت 15 فریم بر ثانیه با قابلیت فوکوس خودکار کامل مناسب است. با توجه به سرعت مکانیکی شاتر دوربین پرچمدار آن زمان کانن 1D X Mark II در سال 2016، دیدن عکسبرداری پیاپی با این سرعت در یک دوربین APS-C زیر 1500 دلار نکته‌ای قابل توجه است. در زمان استفاده از شاتر الکترونیکی، سرعت عکاسی متوالی این دوربین برابر با 30 فریم بر ثانیه می‌باشد.

فیلمبرداری

EOS R7 می‌تواند ویدیوهای 4K تا 30p را با استفاده از ناحیه 7K کامل سنسور و همچنین 4K UHD نمونه‌برداری شده تا حداکثر 60p با استفاده از عرض کامل سنسور ضبط کند. همچنین گزینه‌ای برای گرفتن 4K/60p با استفاده از برش بومی x 3840 2160 پیکسلی سنسور وجود دارد، به این معنی که ضریب کراپ 1.81x را بیشتر از ضریب کراپ 1.6 x موجود (نسبت به فول فریم) اعمال می‌کند. این به این معنی است که شما به لنزهای خود دسترسی بیشتری خواهید داشت، اما به قیمت عملکرد، به ویژه در شرایط کم نور تمام می‌شود.

کانن همچنین ضبط 10 بیتی C-Log 3 را در نظر گرفته است که می‌تواند به بهترین استفاده از فیلم از طریق درجه‌بندی رنگ در پس از تولید کمک کند. همچنین یک حالت عکسبرداری HDR PQ برای ضبط واقعی HDR و پخش بر روی نمایشگرهای HDR نیز موجود است.

وقتی همه این حالت‌های عکاسی را با فوکوس خودکار ویدیویی قابل‌اعتماد، تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه و سوکت میکروفون/هدفون ترکیب می‌کنید، یک دستگاه کوچک مناسب برای فیلم‌برداری خواهید داشت. اگر حداقل یک پورت Mini HDMI را می‌دیدیم خیلی خوب بود، اما کانن پورت Micro HDMI را برای این دوربین انتخاب کرده است.

خلاصه

EOS R7 یک پیشنهاد منحصر به فرد است. به راحتی می‌توان R7 را به‌عنوان جانشین Canon 7D Mark II  دید، به‌ویژه با توجه به اینکه R5 و R6 کانن، کمابیش، جانشین‌های بدون آینه پیشینیان 5D Mark IV و 6D Mark II خود بودند.

علی رغم ارائه مشخصات مشابه با 7D Mark II از بسیاری جهات، قیمت، رابط کاربری و مجموعه لوازم جانبی آن در زمان عرضه بیشتر با دوربین‌های سری X0D کانن مطابقت دارد. همانطور که پیش می‌آید، این یک دوربین نیمه حرفه‌ای مناسب با ویژگی‌ها و مشخصاتی است که باید نیازهای اکثر علاقه‌مندان را برآورده کند، خواه برای عکس‌برداری، ویدیو یا ترکیبی از این دو باشد.

در مورد رقابت فعلی، آن را از نظر ویژگی‌ها، قیمت و مشخصات، جایی بین a6600 سونی و X-T4 فوجی فیلم قرار می‌دهد.

درست مانند a6600 که خیلی‌ها آن را جانشین NEX-7 می‌نامیدند، R7 هم جانشین 7D Mark II نیست که خیلی‌ها انتظار داشتند. همچنین شباهتی به a6600 دارد زیرا در حال حاضر در صدر محصولات APS-C شرکت خود قرار دارد و چیزی بالاتر از آن نیست. این می‌تواند روزی تغییر کند زیرا خط تولید RF کانن همچنان به بلوغ می‌رسد، اما فعلاً اینجاست.

روی کاغذ، R7 از نظر ویژگی‌ها و مشخصات شبیه به X-T4 به نظر می‌رسد، اما به اندازه سیستم دوربین دو ساله فوجی فیلم جاه طلبانه به نظر نمی‌رسد. کانن همچنان از حسگر FSI CMOS در مقایسه با سنسور BSI CMOS فوجی‌فیلم استفاده می‌کند و R7 فاقد لوازم جانبی حرفه‌ای است.

در مجموع، R7 یک دوربین قابل احترام برای عکاسی و فیلمبرداری است. این واقعیت که Canon از همان پردازنده Digic X موجود در دوربین‌های RF فول فریم با قابلیت‌های پیشرفته ‌تر خود استفاده می‌کند - و از دو اسلات کارت UHS-II استفاده می‌کند - نشان می‌دهد که Canon می‌خواهد آن را به عنوان یک سیستم APS-C با قابلیت پیشرفته‌تر قرار دهد. اما در مقایسه با دوربین‌های X0D کانن در روزهای DSLR، تقریباً به اندازه خط تولید 7D توانایی ندارد.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین کانن در ایران

 

 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
درخواست تعمیر دوربین در محل