سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

ارور دوربین نیکون

مشاهده خطا بر روی نمایشگر دوربین می‌تواند برای صاحبان دوربین نیکون اتفاقی تلخ باشد. 

خرابی در دوربین‌های عکاسی، نشانه‌ عدم کارکرد یک بخش از سیستم مکانیکی یا الکترونیکی دوربین است که قطعاً برای رفع این ایراد هر چقدر اطلاعات بیشتری از علت خرابی داشته باشیم، سهولت در امر تعمیر دوربین نیز بیشتر می‌‌شود و تعمیرکار دوربین نیکون، راحت‌تر به قطعه‌ معیوب رسیده و آن را تعمیر یا تعویض می‌کند. شما می‌توانید برای تعمیر دوربین خود و بر طرف کردن این ارورها به بخش فنی ایده آل دوربین مراجعه کنید. 

علت ارور دادن دوربین نیکون 

در دوربین‌های نیکون، کاملا برعکس دوربین‌های کانن، هر مشکلی که برای دوربین پیش می‌آید ارور (ERROR) نامیده می‌شود.

در واقع ارور در دوربین‌های نیکون یک خطای جامع و کلی است؛ به این شکل که در دوربین‌های نیکون هر نوع  ایراد به صورت ERR (ارور - Error) نمایش داده می‌شود. مانند مشکل شاتر، اتو دیاف، برد و… 

بنابراین در صورت برخورد با ارور در دوربین خود حتما آن را به بخش فنی (ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین) نشان دهید تا در صورت نیاز توسط تیم فنی باز شود و تمامی قسمت‌های دوربین چک شود.

کدهای خطای دوربین نیکون

در این مقوله، به وضوح می‌توان گفت که تعمیر ارور دوربین کانن بسیار ساده‌تر از تعمیر دوربین نیکون است، چراکه در زمان خرابی و تعمیر دوربین نیکون، ما فقط با سه نوع خطا مواجه هستیم که عبارتند از: ارور –  ERROR – ERR

 

ارور کارت حافظه دوربین نیکون 

خطای اول به نام ارور سی‌ اچ اِی (CHA ERR) به معنی وجود یک ایراد در ارتباط گیری با کارت حافظه است.

این ایراد بیشتر در دوربین D80/D90/D70 نیکون زیاد دیده می‌شود. ایراد‌هایی که مشمول خطای CHA می‌شوند عبارتند از: پر بودن کارت حافظه، خراب بودن کارت حافظه، عدم فرمت درست در کارت حافظه، قفل بودن کلید لاک کارت حافظه و خرابی کارت خوان دوربین.

بنابراین اگر شما دوربین نیکون دارید و این خطا را بر روی دوربین خود مشاهده کرده‌اید مطمئن باشید که به احتمال زیاد کارت حافظه‌ شما ایراد دارد؛ اما اگر با تعویض کارت حافظه این ایراد همچنان باقی بود مشکل از کارت خوان است و باید دوربین را به نمایندگی تعمیر دوربین کانن (ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین) ارسال نمایید.

ارور FEE در دوربین نیکون

یکی دیگر از ارورها، ارور FEE در دوربین‌های نیکون است. این ارور، فقط در صورتی که از لنز قدیمی استفاده کنید ممکن است که بروز نماید.

اگر با دوربین نیکون عکاسی می‌کنید، ممکن است گاهی با ارورهایی به نام ارور FEE مواجه شوید که در این حالت امکان عکاسی نخواهید داشت.  

همانطور که می‌دانید بر روی لنزهای قدیمی علاوه بر رینگ فوکوس و رینگ زوم (در صورتی که لنز زوم باشد) رینگ دیگری نیز وجود دارد که به آن رینگ دیافراگم (Apertur RING)  می‌گویند. وظیفه‌ این رینگ همان‌ طور که از نامش پیداست تنظیم دیافراگم به صورت دستی است. وجود این رینگ در لنز‌های قدیمی بسیار مفید بود چرا که در بسیاری از دوربین‌های آن دوره، بدنه‌ دوربین قدرت تعیین دیافراگم را نداشتند و رینگ دیافراگم روی لنز این دوربین‌ها راه حل خوبی محسوب می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفته شدن بدنه‌ دوربین‌ها، نه تنها دیگر این رینگ کارایی سابق خود را ندارد، که استفاده از این لنزها برای دوربین‌های جدید نیز موجب بروز خطای FEE می‌شود. دلیل بروز این خطا نیز درست است، چرا که دوربین قصد دارد دیافراگم را از داخل بدنه تنظیم کند و اگر کاربر آن را دستی تغییر دهد، دوربین با این خطا جلوی کاربر را خواهد گرفت.

راهکار: اگر تمایل به استفاده از لنزهای قدیمی را دارید، ولی در عین حال می‌خواهید از شر خطای FEE نیز خلاص شوید چاره کار به صورت زیر است.

  • عدد دیافراگم را روی بالاترین عدد موجود در بدنه‌ لنز قرار دهید. (کوچک‌ترین روزنه‌ دیافراگم)
  • در روی لنز یک کلید جهت قفل دیافراگم تعبیه شده است، آن را فعال کنید.
  • دیگر دست به رینگ دیافراگم لنز نزنید و جهت تغییر دیافراگم فقط از بدنه‌ دوربین استفاده کنید. در این صورت دیگر خطای FEE را نخواهید دید.

 

ارور دوربین نیکون D90

همانطور که قبل‌تر گفتیم در دوربین‌های نیکون معمولا ارورها کد ندارند و بیشتر با خود همان کلمه ارور بر روی دوربین و یا گاها بر روی دیسپلی دوربین‌های حرفه‌ای نشان داده می‌شود. 

ارور D90 که یکی از شایع‌ترین ارورها است و در بیشتر مواقع به دلیل استهلاک اتفاق می‌افتد، موجب ارور اپرچر APERTURE می‌شود که در نتیجه آن، اپرچر باید تعویض شود. 

ارور D90 معمولا بر روی LCD دوربین نمایش داده می‌شود. در آخر هم این ارور موجب می‌شود تا آینه در بالا قرار گیرد و در نتیجه دوربین شات نمی‌زند و به این معنا است که عمر مفید شاتر این مدل دوربین‌ها به پایان رسیده و باید حتما تعویض شود.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده