سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

ارور دوربین کانن

دوربین‌ها امروزه یکی از پرکاربردترین ابزارها محسوب می‌شوند و دوربین کانن توانسته با توجه به کیفیت و خدماتی که ارائه می‌کند، طرفداران زیادی را مجذوب خود کند. همانطور که می‌دانید دوربین کانن دارای ارورهای متفاوتی است که دانستن این ارورها به شما کمک شایانی می‌کند. به طور کلی خطا و ارور دوربین کانن نسبت به ارورهای دوربین نیکون بیشتر است. با ما همراه باشید تا با ارورهای دوربین کانن آشنا شوید.

انواع ارور دوربین کانن

همانطور که پیشتر گفته شد، کدهای خطا و ارور در دوربین کانن بسیار بیشتر از نیکون است و به همین دلیل وقتی کاربر با یک خطا مواجه می‌شود با استفاده از کد آن تقریباً می‌تواند متوجه شود که کدام بخش از دوربینش دچار اشکال شده است. در ادامه به برخی از متداول‌ترین ارورها در دوربین‌های کانن پرداخته‌ایم و در هر کدام نیز تا جایی که امکان داشته بود، راهکاری در خصوص رفع این مشکل بیان کرده‌ایم. در صورتی که هر نوع اروری در دوربین کانن خود مشاهده نمودید که در لیست زیر از آن نامی برده نشده بود، می‌توانید به راحتی با شماره ۶۲۹۹۹۵۹۶ (نمایندگی دوربین کانن در ایران) تماس گرفته و از کارشناسان این مرکز کمک بگیرید.

 

ارور 01 دوربین کانن (Err 01)

 

ارور 01 در لنزهای ترکیبی Canon به وجود می‌آید مانند لنز 18135 ISو 24105L و 24105IS II، 2470 IS، 70200 IS II و لنز 1635Lو 1635IS IIو لنزهای ترکیبی دیگر کانن نیز این ارور را دارند. ارور 01 روی صفحه دوربین نمایش داده می‌شود. برای اینکه مطمئن شویم این ارور وجود دارد و نیاز است که از لحاظ فنی رفع شود، باید روی اپرچر بسته این کد را تست کنیم؛ در دیاف‌های f4 یا f5 و f6 و در اپرچر های باز این ارور نشان داده نمی‌شود. در 99 درصد لنزهای فوکال دار، این مشکل خرابی ارتباط بین شاتر و انتهای لنز یا کانکتور لنز می‌تواند باشد که معمولا در اثر استهلاک و به مرور زمان بوجود می‌آید، یعنی با عملکرد زیاد فوکال (تله و واید) این اتفاق رخ می‌دهد و در واقع خرابی شاتر یونیت و قطع شدن کابل را به ما اخطار می‌دهد. دلیل بروز ارور 01 دوربین کانن، وجود اشکال در کانکتورها و اتصالات لنز به بدنه دوربین است. همانطور که می‌دانید دوربین‌های DSLR کانن دارای اتصالات فلزی است که وقتی یک لنز بر روی آن بسته می‌شود، این پایه‌های فلزی با پایه‌هایی که در روی لنز قرار دارد ارتباط برقرار کرده و از طریق آن‌ها دستورات بدنه دوربین مثل دستورات اتوفوکوس و زیرمجموعه‌های آن به لنز انتقال داده می‌شود و یا اطلاعات لنز مثل اندازه دیافراگم و یا سرعت شاتر و... به بدنه دوربین منتقل می‌شود.

 زمانیکه روی نمایشگر خود خطای Err 01 نمایش داده می‌شود که همان قطع شدن ارتباط اصلی لنز به دوربین است. این امکان وجود دارد که  به دلیل وجود برخی کثیفی‌ها یا گرد و غبار به روی پایه‌های ارتباطی لنز (یا بدنه) باشد.

در بخش فنی سازمان خدماتی ایده ال کلیه دستگاه‌ها توسط کارشناسان مجرب عیب یابی می‌شود و با تشخیص صحیح در جهت رفع خرابی، تعمیر و تعویض قطعات دوربین و لنزهای شما در کمترین زمان (24ساعت) و به صورت استاندارد انجام می‌شود.

 

روش برطرف کردن خطا 01 دوربین کانن: از آنجایی که این ارور در بیشتر مواقع مشکل فنی بوده و علت اصلی آن قطع شدن ارتباط لنز با بدنه دوربین است، حتما برای سرویس کردن و تعمیر آن به بخش فنی ایده آل دوربین مراجعه کنید.

نکته مهم: زمان خرید دوربین و لنزهای دست دوم، اگر دسترسی به شرکت ایده آل دوربین ندارید، لنزها را در دیاف بسته تست کنید تا مطمئن شوید این ارور روی دستگاهتان نباشد.

اگر هم مشکل از گرد و غبار و کثیفی روی پایه لنز بود، پایه‌های اتصال در بدنه و در لنز را با یک پارچه تمیز، نرم و خشک تمیز کنید. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که حتماً قبل از تمیز کردن، پارچه را به یک رسانا تماس دهید تا الکتریسته‌های ساکن احتمالی آن خالی شود.

 

خطای 02 دوربین کانن (ERR 02)

خطای 02 دوربین کانن در بین تعمیرکاران دوربین کانن به نام خطای کارتخوان نیز معروف است. دلیل نمایش ارور یا خطای 02 دوربین کانن وجود یک اشکال در کارت حافظه‌ دوربین Canon و یا کارتخوان بدنه دوربین است. دلایل زیادی برای بروز Err02 وجود دارد؛ مانند استفاده از کارت حافظه معیوب، استفاده از خشاب تبدیل کننده کارت‌های mini SD بجای استفاده از یک کارت حافظه‌ SD، عدم اتصال درست بین کانکتورهای کارت حافظه و کارتخوان دوربین، خرابی کارتخوان دوربین و ....

راهکار رفع خطا 02 دوربین کانن: ابتدا دوربین را خاموش کنید و سپس کارت حافظه را از داخل پورت آن خارج کرده و دوباره جا بزنید. اگر مشکل برطرف نشد، یک کارت حافظه دیگر که از سلامت آن مطمئن هستید را امتحان کنید. اگر همچنان ارور 02 برطرف نشد، ایراد قطعاً از کارتخوان است و برای تعمیر کارتخوان لازم است که دوربین خود را به نمایندگی تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران بفرستید.

 

خطای cf دوربین کانن (ERR CF)

خطای cf دوربین کانن مشخصاً به خرابی خود کارت اشاره دارد. به عبارت دیگر دوربین به شما اعلام می‌کند که کارت حافظه‌ CF شما معیوب است یا کارت حافظه درست فرمت نشده است، کارت حافظه در پورت خود به درستی قرار نگرفته است، کارت حافظه برعکس و یا به زور جا خورده است.

راهکار رفع خطای cf دوربین کانن (Err cf): ابتدا کارت حافظه را فرمت کنید و دوباره در کارت‌خوان قرار دهید. در صورتی که مشکل رفع نشد، یک کارت حافظه جدید که از سلامت آن اطمینان دارید در دوربین بگذارید. اگر باز هم ارور cf را دیدید، به احتمال بسیار زیاد کارتخوان دچار اشکال شده است و باید برای تعمیر به نمایندگی تعمیر دوربین کانن در ایران ارسال گردد.

 

خطای 04 دوربین کانن (ERR 04)

خطای 04 دوربین کانن به کاربر اعلام می‌کند که ظرفیت کارت حافظه شما پر شده است و بر روی این کارت، دیگر جایی برای ذخیره عکس جدید وجود ندارد. البته گاهی اوقات نیز دیده شده است که وقتی دوربین قادر به شناسایی کارت حافظه نباشد چنین خطایی را نشان می‌دهد. اما عمدتاً دلیل نمایش ERR 04 همان پر شدن ظرفیت کارت حافظه است و به همین دلیل عموم عکاسان چنین خطایی را بارها دیده‌اند.

روش رفع ارور یا خطای 04 دوربین Canon: فقط کافیست اطلاعات کارت حافظه را به یک دستگاه دیگر مثل گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ تاپ و یا PC منتقل کرده و کارت حافظه خالی را دوباره درون دوربین قرار دهید. البته عکاسان حرفه‌ای در این خصوص چندین کارت حافظه خالی را به صورت آماده در پروژه‌های خود به همراه دارند تا پس از رویت ارور 04، بلافاصله و بدون فوت وقت کارت خالی بعدی را جایگزین کارت پر شده نمایند.

 

ارور 05 دوربین کانن (ERR 05) 

ارور 05 دوربین کانن مخصوص فلاش‌های بیرون جهنده است که اصلاحاً به آن‌ها فلاش‌های پاپ‌آپ می‌گویند. اگر به دلیل نوع عکسبرداری نیاز به استفاده از فلاش باشد و فلاش دوربین به هر دلیلی نتواند جهت انجام وظیفه از بدنه بیرون بیاید، به روی نمایشگر دوربین 05 Err نمایش داده می‌شود. این ایراد می‌تواند به واسطه وجود یک مانع باشد که این مانع جلوی بیرون آمدن فلاش را می‌گیرد وقتی فلاش نتواند از بدنه بیرون بیاید، کل دوربین دچار نقصان شده و هیچ عمل دیگری را نمی‌تواند انجام دهد. پس شما با دیدن Err 05 بر روی دوربین کانن بایستی فلاش دوربین را چک کنید و اگر دیدید فلاش درست عمل نمی‌کند از صحت خطا مطمئن شوید.

راهکار رفع ارور 05 دوربین کانن: بهترین راهکار برای این ارور دست نزدن به فلاش و خاموش کردن دوربین است؛ چرا که اگر کاربر بخواهد با فشاری غیر متعارف فلاش را به بیرون از بدنه هدایت کند، ممکن است موجب شود آسیب بیشتری به آن برسد. پس بدون کوچکترین دستکاری، فقط دوربین را خاموش کرده و بدنه دوربین کانن خود را جهت تعمیر به نمایندگی تعمیر Canon ارسال کنید. بهتر است قبل از ارسال یا مراجعه به تعمیرگاه مرکزی دوربین ابتدا با شماره ۶۲۹۹۹۵۹۶ تماس بگیرید.

 

خطای 06 دوربین کانن (ERR 06)

خطای 06 دوربین کانن به دلیل وجود یک اختلال و یا ایراد در عملکرد Clean Image Sensor یا   بخش تمیز کننده سنسور تصویر نمایش داده می‌شود. این سیستم جهت تمیز کردن حسگر دوربین کانن تعبیه شده است که کاربر با فعال کردن آن می‌تواند تا حد زیادی از آلودگی‌ها و گرد و غبار نفوذ کرده به سنسور را بکاهد. اما اگر به هر دلیلی این بخش از کار بیفتد، در روی نمایشگر ERR 06 نمایش داده می‌شود که به این وسیله بروز اشکال به کاربر اعلام گردد.

راهکار رفع خطای 06 دوربین Canon: باز هم بهترین راهکار در این مورد، عدم دستکاری دوربین است. سیستم Clean Image Sensor یک سیستم بسیار پیچیده است که تعمیر آن نیازمند تخصص و مهارت یک تعمیرکار حرفه‌ای دوربین کانن است، پس بهتر است بدون هیچ گونه دستکاری، دوربین به تعمیرگاه مرکزی دوربین (تنها نمایندگی تعمیر دوربین) ارسال گردد تا متخصصان این مرکز اقدام به رفع اشکال ارور 06 آن نمایند.

 

خطای 10 دوربین کانن (ERR 10)

 

خطای 10 دوربین کانن در واقع یکی از مجموعه خطاهایی است که تنها در دوربین‌های نسبتاً پیشرفته‌تر نمایش داده می‌شود. این گونه خطاها دامنه اعلام خرابی را کوچکتر کرده و به دلیل بروز ایراد Err 10 ، به صورت تخصصی‌تری اقدام می‌کنند. این مجموعه‌ خطاها از سال 2007 میلادی به بعد بیشتر رایج شد و اتفاقاً بسیار هم کارآمد ظاهر شدند. ERR 10 اختصاصاً به مشکل عدم امکان ثبت اطلاعات بر روی کارت حافظه اشاره دارد و این به کاربر بیان می‌کند که دوربین قادر به نوشتن و انتقال هیچ فایلی به روی کارت حافظه نیست.

روش رفع خطای 10 دوربین کانن: در صورت بروز خطای 10  دوربین کانن بدیهی است که باید از یک کارت حافظه جدید استفاده کرد و اگر باز هم همین پیغام نمایش داده شد، دوربین را بایستی به تعمیرگاه مرکزی دوربین و نزد کارشناسان تعمیر دوربین Canon سپرد.

 

ارور 20 دوربین کانن (ERR 20)

ارور 20 در دوربین کانن بیانگر خرابی دوربین در یکی از قسمت‌های مکانیکی دوربین Canon است. در این نوع خطا نمی‌توان به درستی محل بخش مورد اشکال را دقیق دانست؛ ممکن است ایراد در بخش آینه، شاتر، دیافراگم و یا هر بخش مکانیکی دیگری باشد. اما دانستن آن نیز کمک زیادی برای رفع این اشکال به ما نخواهد کرد؛ چرا که در هر حال یک کاربر معمولی قادر به رفع ارور 20 دوربین کانن نیست و بایستی یک تیم متخصص اقدام به بررسی و کشف ایراد Err 20 نمایند.

راهکار رفع ارور 20 در دوربین کانن: در صورت رویت خطای 20، بدون کوچک‌ترین تأملی دوربین را به نمایندگی تعمیر دوربین و لنز کانن در ایران (تعمیرگاه مرکزی دوربین) ارسال کنید تا متخصصان این مجموعه مشکل پیش آمده را برطرف کنند.

 

خطای 30 در دوربین کانن (ERR 30)

ارور 30 در دوربین کانن در میان عکاسان با تجربه به خطای شاتر معروف است. خطای 30 دوربین Canon اعلام می‌کند که شاتر دوربین درست عمل نمی‌کند. بروز این ایراد می‌تواند به دلیل خرابی در بخش مکانیکی شاتر یا وجود اشکال در بخش الکترونیکی، مدار و برد اصلی دوربین باشد.

راهکار رفع خطای 30 در دوربین کانن: در مورد Err 30 هم راهکاری بجز تماس با ۶۲۹۹۹۵۹۶ و ارسال آن به تعمیرگاه مرکزی دوربین (ایده آل دوربین) نمی‌توان پیشنهاد نمود.

 

خطای 40 دوربین کانن (ERR 40)

خطای 40 در دوربین کانن مربوط به وجود اشکال در بخش تأمین انرژی دوربین می‌باشد. این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که باتری دوربین معیوب باشد و توانایی انتقال درست انرژی را نداشته باشد. البته باید در نظر داشت که ضعیف بودن باتری موجب نمایش خطا 40 در دوربین کانن نمی‌شود و فقط خرابی باتری است که باعث نمایش Err 40 می‌باشد.

راهکار رفع خطای 40 در دوربین Canon: در مورد خطای شماره 40 دوربین کانن می‌توان با تعویض یک باتری نو و البته اورجینال این مشکل را برطرف کرد. البته تعمیر باتری نیز باعث رفع ارور 40 می‌شود. نمایندگی تعمیر دوربین کانن در هر دو زمینه می‌تواند به شما کمک کند. شما می‌توانید از فروشگاه ایده آل دوربین، باتری اورجینال دوربین خود را خریداری کنید و یا در تعمیرگاه مرکزی دوربین اقدام به تعمیر باتری خود نمایید.

 

ارور 50 دوربین کانن (Err 50)

خطای 50 در دوربین‌های کانن نشان دهنده وجود یک اختلال در بخش الکترونیکی دوربین می‌باشد. به عبارت دیگر اگر در مدارهای الکترونیکی تداخل یا ارتباطی نادرست به وجود بیاید این پیغام نمایش داده می‌شود، اما محل دقیق تداخل یا خرابی در این پیام اصلاً مشخص نخواهد بود. 

راهکار رفع Err 50: ارسال به تعمیرگاه مرکزی دوربین (نمایندگی تعمیر دوربین کانن در تهران - ایران)

 

ارور 80 در دوربین کانن (Err 80)

 

خطای 80 در دوربین‌های کانن نشان دهنده این است که یک اختلال در مدار الکترونیکی و یا مدار تصویر وجود دارد. این اختلال گاهی به دلیل نارسایی باتری یا گریپ و گاهی نیز به دلیل خرابی مدار می‌باشد. دیده شده است که نفوذ رطوبت نیز گاهی چنین خطایی را در دوربین نمایان می‌سازد.

راهکار رفع Err 80: این ایراد ممکن است ناشی از یک علت ساده و موقتی باشد که در روند عملکرد دوربین بروز کرده است. در این صورت کافیست فقط یک بار باتری را از دوربین خارج کرده و پس از چند ثانیه دوباره به درون بدنه دوربین کانن وارد کنید. معمولاً با راه اندازی دوباره دوربین این مشکل برطرف خواهد شد.

در صورتی که با این روش مشکل برطرف نشد، دیگر قطعات دوربین را نیز یکبار از بدنه جدا کرده و دوباره به آن وصل کنید؛ قطعاتی مثل لنز، کارت حافظه، فلاش یا ... و حتی در صورت امکان، قطعات مشابه کاننی دیگر را برای امتحان به جای آن‌ها جایگزین کنید. برای مثال اگر برند لنز مورد استفاده سیگما بود، به جای آن از خود برند کانن استفاده کنید. قبل از جایگزینی نیز کنتاکتورها را با یک پارچه نرم و خشک تمیز کنید.

در مورد ارور 80 کانن به طور کلی می‌توان گفت که دلیل بروز آن اتصال دستگاه‌های جانبی. اتصالات USB، تریگرهای رادیویی، اتصال سیم سنکرونیز فلاش و ... نیز جزء این اتصالات است و ممکن است موجب بروز Err 80 گردد. اگر هیچکدام از روش‌های بالا نتوانستند مشکل را برطرف کنند پس مطمئناً ایراد از برد اصلی دوربین است که بایستی آن را جهت تعمیر به نمایندگی تعمیر دوربین کانن ارسال نمود.

 

ارور 99 در دوربین کانن (Err 99)

ارور 99 در دوربین کانن مربوط به قسمت خاصی نیست و بیشتر نشانگر این است که دوربین دارای یک نقص شده است. این نقص می‌تواند در هر بخشی از دوربین وجود داشته باشد؛ چه در برد اصلی دوربین و چه در مکانیک دوربین، پس طبیعتاً اگر دو دوربین هر دو این خطا را نشان دادند، الزاماً هر دو یک ایراد ندارند و ممکن است یکی مشکل دیافراگم داشته باشد و دیگری مشکل مدار فلاش.

راهکار رفع ارور 99 در دوربین کانن: اگر با Err 99 مواجه شدید به هیچ عنوان دوربین را دستکاری نکنید و در اولین فرصت آن را به نمایندگی تعمیر دوربین کانن در تهران (ایده آل دوربین) ارسال کنید.

۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده