سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

عمر مفید شاتر دوربین کانن و نیکون

در مرحله ای از مراحل خرید دوربین ، شاید از خود پرسیده باشید که دوربین "DSLR من برای چه مدت دوام می آورد". این یک سوال منطقی است و  حتی اگر شما یک دوربین سطح پایین مبتدی را خریداری کرده باشید ، هنوز هم یک کالای نسبتاً گران قیمت است و می خواهید مطمئن باشید که سرمایه گذاری  خوبی را انجام داده اید.

اگرچه می توان ادعا کرد (و احتمالاً به درستی نیز وجود دارد) که عمر بدنه دوربین نسبت به لنز اهمیت کمتری دارد ، اما هنوز هم خوب است که بدانیم دوربین موجود در دست ما برای چه مدت دوام خواهد آورد. این مقاله برخی از مواردی را که می تواند در طول عمر دوربین های DSLR موثر باشد و اینکه آیا شما باید نگران این مسئله باشید یا نه را بررسی خواهیم کرد. همچنین می توانید برای اطمینان کامل در مورد این موضوع به نمایندگی دوربین کانن و یا نیکون و سونی (ایده آل دوربین) مراجعه کنید. 

دوربین DSLR براق و خوش دست جدید به احتمال زیاد سالها در دست شما کار خواهد کرد و حتی این احتمال وجود دارد که شما شاتر ، مکانیسم آینه یا سایر اجزای دوربین را فرسوده نخواهید کرد. محتمل ترین دلیل برای نیاز به تعمیر دوربین یا به روزرسانی، فرو افتادن آن ، خیس شدن آن یا قدیمی بودن دوربین است. به عبارت دیگر ، فقط به عکاسی ادامه دهید ، تمام تلاش خود را برای مراقبت از دوربین انجام دهید و نگران شمارش شاتر نباشید.

 

Camera Model

Shutter Rating

Canon 60D/70D/80D

100,000

Canon T5i/T6i

100,000

Canon 7D

150,000

Canon 7D Mark II

200,000

Canon 5D Mark III

150,000

Canon 5D Mark IV

150,000

Canon 1DX

400,000

Canon 1DX Mark II

500,000

Nikon D5600

100,000

Nikon D7100/7200

150,000

Nikon D600/610

150,000

Nikon D750

150,000

Nikon D800/810

200,000

Nikon D4/D5

400,000

Pentax K-5

100,000

Pentax K-7

100,000

Pentax K-3

200,000

Pentax K-1

300,000

 

تعیین تعداد شات دوربین

هر بار که دکمه شاتر روی دوربین DSLR خود را فشار  می دهید ، شاتر دوربین برای نوردهی به سنسور و ضبط تصویر فعال می شود. تعداد کارکرد شاتر ؛  تعداد کل فشار دکمه شاتر در طول عمر دوربین است. کمپانی های تولید کننده دوربین ؛ آزمایش دقیقی را در رابطه با دوام دوربین های خود انجام می دهند و رتبه بندی شاتر محصولات خود را از این طریق ارائه می دهند.

درجه بندی کارکرد شاتر از نظر تئوری به تعداد دفعاتی گفته می شود که می توان یک شاتر را قبل از خراب شدن آن مورد استفاده قرار داد. بسیاری از دوربین های DSLR سطح پایین دارای 100000 شات برای طول عمر  شاتر هستند و این در حالی است که  دوربین های سطح بالا و حرفه ای ممکن است به 400000 شات برای کارکرد شاتر خود نیز برسند.

 

اگرچه رتبه بندی شاتر برای اکثر دوربین های DSLR  کانن و نیکون منتشر می شود ، اما در هر صورت یافتن این اطلاعات همیشه آسان نیست. جدول زیر رتبه بندی شاتر برخی از DSLR های معروف امروزی را در بازار ارائه می دهد.

آیا کارکرد شاتر مهم است؟

نه و بله !!  درجه شاتر برای دوربین Canon 7D Mark II  در حدود 200 هزار شات بیان شده است و این به این معنی نیست که دوربین به محض رسیدن تعداد شاتر به آن عدد ، خراب شده یا از بین می رود. شاتر موجود در یک دوربین 7D Mark II ممکن است فقط پس از 150،000 شات شروع به خراب شدن کند. اما در یک دوربین مشابه دیگر ؛ این تعداد ممکن است بسیار فراتر رفته باشد و دوربین هنوز هم کار کند. اعداد رتبه بندی شاتر را قطع نکنید. یک سری موارد دیگر وجود دارد که احتمالاً علت خرابی دوربین یا دلایل ارتقا به دوربین جدید است.

تا کنون آمار و اطلاعات دقیقی در رابطه با میزان صحیح کارکرد شاتر دوربین های مختلف ارایه نشده است ؛ اما همیشه این احتمال وجود دارد که بیشتر عکاسان آنقدر از دوربین خود استفاده نمی کنند تا شاتر آن مستهلک شده و از بین برود. اگر هر سال به طور متوسط ​​30 هزار عکس بگیرید ، شاتر در اکثر دوربین های DSLR میان رده حداقل 5 سال دوام می آورد. بیشتر اوقات ، احتمالاً حتی بیشتر از این زمان نیز طول خواهد کشید. در این مدت زمان اتفاقات زیادی می افتد تا به هر حال در تصمیم گیری برای گرفتن دوربین جدید تأثیر بگذارد.

یکی از مواردی که دانستن تعداد شاتر روی دوربین را مفید می نماید ، این است که اگر یک دوربین دست دوم را از بازار خریداری کنید ؛ آگاهی از تعداد شات و کارکرد آن اهمیت می یابد. یک معاینه بصری دقیق که توسط یک فرد کارشناس تعمیر دوربین انجام شود ؛ نکات زیادی در رابطه با میزان کارکرد یک دوربین دست دوم را برای شما نمایان می سازد اما در هر صورت ؛ تعیین دقیق تعداد شات دوربین و تعیین میزان کارکرد شاتر نیز اهمیت خاص خود را دارد .

روش های زیادی وجود دارد که می توانید از تعداد شاتر دوربین خود مطلع شوید. اگر از دوربین های  Nikon یا Pentax  برای عکاسی  استفاده می کنید، احتمالاً تعداد شاتر دوربین خود را  در داده های EXIF ​​تصاویر می توانید مشاهده نمایید.

در دوربین های کانن و سونی ؛ دستیابی به اطلاعات تعداد شات و میزان کارکرد شاتر کمی دشوار تر خواهد بود. تعدادی از سایت ها توانسته اند امکاناتی را برای تعیین تعداد شات دوربین در اختیار کاربران قرار دهند که نسبت به دقیق بودن این اطلاعات نمی توان اظهار نظر نمود. هزاران روش دیگر وجود دارد که می توانید از عملکرد شاتر خود مطلع شوید. Magic Lantern یک نرم افزار رایگان است که می تواند برای باز کردن قفل مجموعه ای از ویژگی های دوربین های  DSLR های کانن مورد استفاده قرار گیرد . این نرم افزار دارای گزینه شمارش شاتر است.

 

 

از چه نگران باشید؟

اگرچه شمارش شاتر نگران کننده نیست ، اما موارد دیگری وجود دارند که در صورت عدم آگاهی از آنها ؛ عملکرد دوربین گران قیمت شما را دچار اشکال خواهد نمود.

 بسیاری از اوقات ، مشکلات و خرابی های مربوط به دوربین های DSLR به دلیل خطای کاربر است. دوربین ها وسایل الکترونیکی هستند که در معرض آسیب رطوبت و ضربه قرار دارند و هیچ چیز کاملاً دلسرد ناگوارتر از فرو افتادن یک دوربین در آب ؛ زمین خوردن دوربین ؛ یا ضربه شدید به دوربین عکاسی شما نمی تواند باشد .

یک سناریوی محتمل استفاده از DSLR در سه پایه در یک روز باد است. وزش باد درست در زمان نامناسب می تواند سه پایه را برعکس کرده و دوربین را به زمین بیندازد. این دوربین ممکن است بدون خراش زنده بماند یا ممکن است برای برخی از تعمیرات پر هزینه به سمت تعمیرگاه مرکزی دوربین روانه شود.

 

دوربین و تجهیزات قدیمی

مانند اکثر دستگاه های الکترونیکی ،دوربین های عکاسی DSLR کانن و نیکون  نیز طی 5 تا 10 سال اخیر بسیار سریع تکامل یافته اند. با این پیشرفت های سریع ، فوکوس سریعتر و دقیق تر ، قابلیت های عکاسی بهتر در شرایط نور کم ، تنظیمات بیشتر و کیفیت تصویر بهتر را حاصل می آورد. اما در هر صورت هرگز این طور نیست که دیگر نمی توان با دوربین "قدیمی" عکس های عالی گرفت. اغلب اوقات سنسور دقیق موجود در دوربین های قدیمی ؛ برای چندین نسل از دوربین های  استفاده می شود. با این حال ، بخشهای بازاریابی اشتیاق ما را برای داشتن جدیدترین و بهترین بدنه دوربین تقویت می کنند. گاهی اوقات دلایل معتبری برای بروزرسانی وجود دارد.

تعویض شاتر دوربین

بگذارید بگوییم شاتر دوربین شما خراب است. همیشه امکان تعویض شاتر معیوب وجود دارد و هزینه تعویض شاتر با توجه به مدل دوربین شما متفاوت خواهد بود . به طول معمول در استاندارد های کمپانی کانن و نیکون ؛  هزینه تعویض شاتر دوربین از 250 تا 400 دلار بیان شده است ، اما بسته به مدل دوربین ممکن است این مبلغ کمی بیشتر یا کمتر باشد. واقعاً به خود شما بستگی دارد که آیا دوربین موجود در دستان شما ارزش تعویض شاتر را دارد یا خیر ؟. مواردی که باید در نظر گرفت این است که دوربین چند ساله است و هزینه تعویض آن با یک مدل قابل مقایسه چقدر است. اگر دوربین 5 ساله یا بیشتر است ، شاید زمان آن رسیده است که به فناوری جدیدتر ارتقا یابیم.

 

تعمیر دوربین
تعمیر دوربین کانن
تعمیر دوربین نیکون
تعمیر دوربین سونی

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده