سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

دکمه‌های دوربین نیکون

 

همانطور که می‌دانید دکمه‌های دوربین از مهم‌ترین بخش‌های هر دوربینی است و اگر شما دوربینی تهیه می‌کنید باید با تمامی دکمه‌های آن آشنا باشید. نوع دوربین نیز مهم است چرا که دکمه‌های دوربین کانن با دکمه‌های دوربین نیکون متفاوت است.

 

معرفی دکمه‌های دوربین نیکون

پس از خرید دوربین نیکون، بهترین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که با مکان و کاربرد دکمه‌های دوربین نیکون خود آشنا شوید. برای این امر لازم است بخش‌های زیر، کنترل‌ دکمه‌ها، اهرم‌ها و سوئیچ‌های واقع در قسمت بیرونی دوربین را شناسایی کرده و با کار کردن با این دکمه‌ها به دوربین نیکون خود مسلط شوید. ما برای شما دکمه‌های دوربین نیکون D3500 و دکمه‌های دوربین نیکون D7500 شرح داده‌ایم. اگر نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید به نمایندگی دوربین نیکون (ایده آل دوربین) مراجعه کنید.

 

آموزش دکمه‌های دوربین Nikon D3500 

از آنجایی که تعداد دکمه‌های دوربین نیکون D3500 تقریبا زیاد است، لازم است با کاربرد این دکمه‌ها آشنا شوید تا هنگام کار با این دوربین به مشکل نخورید.

 

تاپ کاور (Top Cover) یا قاب بالای دوربین 

قسمت بالایی Nikon D3500 دو مورد از مهم‌ترین کنترل‌های دوربین را در خود جای داده است که شامل کلید حالت (دایل مود) و دکمه شاتر می‌شود. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده، بالای دوربین نیز جایی است که کلید روشن و خاموش و دکمه اختصاصی ضبط فیلم در آن قرار دارد.

تصویر تاپ کاور (Top Cover)

دکمه‌های D3500 به شرح زیر است:

حلقه فوکوس (Focus ring): حلقه فوکوس روی لنز به شما این امکان را می‌دهد که با چرخاندن لنز به چپ یا راست، هنگامی که دوربین روی حالت فوکوس دستی (manual focus eps) تنظیم شده است، فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید.

 

حلقه زوم (Zoom ring): این حلقه روی لنز به شما امکان می‌دهد فاصله کانونی لنزهای زوم را مانند لنز کیت تغییر دهید. شما فقط حلقه را به چپ یا راست بچرخانید تا بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کنید.

 

نشانگر فاصله کانونی (Focal length indicator): این علامت گذاری‌ها نشان می‌دهد که لنز روی چه فاصله کانونی تنظیم شده است. به عنوان مثال، در عکس بالا فاصله کانونی 24 میلی متر تعیین شده است.

 

کلید روشن/خاموش (On/Off switch): همانطور که از اسم این دکمه مشخص است، وظیفه این کلید خاموش و روشن کردن دوربین است. برای روشن کردن دوربین باید سوئیچ را به سمت راست بچرخانید و برای خاموش کردن آن را به سمت چپ بچرخانید.

 

دکمه شاتر (Shutter-release button): با فشردن این دکمه عکس شما گرفته می‌شود. دکمه شاتر دو کاربرد دارد: در صورتی که دکمه شاتر را به صورت نیمه (نیم پرس) فشار دهیم، اگر لنز روی حالت AF باشد دیافراگم شروع به تنظیم شدن می‌کند و فوکوس انجام می‌شود و اگر دوباره دکمه را فشار دهیم، دوربین از سوژه عکس می‌گیرد.

 

دکمه ضبط فیلم (movie-record button): همانطور که از اسم این دکمه مشخص است، برای ضبط فیلم باید این دکمه را فشار دهید.

 

 دکمه دیافراگم / جبران نوردهی فلاش (Aperture): دیافراگم یک دریچه درون لنز دوربین است که مقدار نور را تنظیم می‌کند و در واقع کار مردمک چشم انسان را انجام می‌دهد.

 

بند چشمی (strap eyelet): بند دوربین یکی از تجهیزات جانبی دوربین محسوب می‌شود که مانند باتری، شارژر و کابل داخل جعبه می‌باشد و قسمت Strap eyelet برای بستن بند اورجینال دوربین است که حمل آن در زمان عکاسی برای عکاس راحت‌تر باشد.

 

دکمه اطلاعات (info button): از این دکمه می‌توان برای نمایش تنظیمات دوربین در LCD یا دسترسی به اطلاعات اضافی و راهنمای برخی دوربین‌ها استفاده کرد. زمانی که عکس ثبت شده را Play می‌کنید، با کلید info می‌توانید تنظیمات (سرعت شاتر، ISO، دیافراگم و…) مربوط به عکس گرفته شده را در مانیتور خود ببینید.

 

دکمه تغییر حالت (mode dial): دکمه تغییر حالت یا دایل مود صفحه‌ای است که در دوربین‌های دیجیتال برای تغییر حالت‌های مختلف در عکاسی استفاده می‌شود که با توجه به شرایط محیطی می‌توانید تنظیمات دوربین خود را در حالت AUTO قرار دهید و یا در حالت M که تنظیمات به صورت دستی توسط کاربر انجام می‌پذیرد و مودهای دیگر که بسته به شرایط قابل استفاده و تنظیم هستند.

نکته: در زمان خرید دقت کنید حتما با گارانتی ایده آل، دوربین خود را خریداری کنید تا بتوانید در دو جلسه آموزش رایگان شرکت کنید و در آموزشگاه ایده آل دوربین کار با دوربین و آشنایی با Menu و Modeهای مختلف دوربین را یاد بگیرید.

 

روکش کفشک فلاش (hot shoe cover): این بخش می‌تواند کفشک فلاش را از خراشیدگی محافظت کند، آن را تمیز نگه دارد و از رطوبت جلوگیری کند.

کفشک فلاش (hot shoe): هات شو یا همان کفشک گرم براکتی است که در بالای دوربین نصب شده و فلاش بر روی آن قرار می‌گیرد. کار این دکمه این است که سیگنال را به صورت مستقیم از دوربین می‌گیرد و به فلاش می‌رساند و می‌تواند اطلاعات را بین دوربین و فلاش جابه‌جا کند.

 

نشانگر سطح کانونی (focal plane indicator): در یک SLR فیلم، نشانگر سطح کانونی محل قرارگیری فیلم در داخل دوربین و در یک دوربین دیجیتال، مکان تراشه تصویربرداری شما را نشان می‌دهد.

 

بلندگو (speaker): صدای صوتی فیلم از این قسمت پخش می‌شود. در صورتی که در زمان فیلمبرداری دوربین در کنار یک میدان مغناطیسی (آهن‌ربای قوی) قرار بگیرید آسیب دیده و باعث می‌شود اسپیکر دوربین شما کار نکند؛ همچنین یکی دیگر از علت‌های خرابی اسپیکر دوربین نیز وارد کردن اجسام خارجی داخل سوراخ‌های اسپیکر روی دوربین جهت تمیز کردن توسط کاربر است. نباید فراموش کرد که این قطعه در دوربین استهلاک پذیر است و امکان خرابی speaker به مرور زمان وجود دارد. با مراجعه به بخش فنی تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده آل دوربین می‌توانید برای رفع این مشکل اقدام نمایید.

جهت اطلاع از هزینه‌های تعویض اسپیکر دوربین‌های کانن، نیکون و سونی با شماره 62999596 تماس بگیرید.

تصویر دوربین نیکون

آموزش دکمه‌های دوربین Nikon D7500

دکمه‌های یکی دیگر از دوربین‌های نیکون که به شما معرفی خواهیم کرد، دوربین Nikon D7500 است. با ما همراه باشید تا با کاربرد دکمه‌های دوربین عکاسی نیکون D7500 آشنا شوید. این یک دوربین DSLR میان رده کراپ سنسور(APS-C) است و در واقع با خرید این دوربین ممکن است چیزی شبیه به 80D کانن داشته باشید. دکمه‌های سری D7000 نیکون نسبتاً یکسان هستند. دوربین D7500 با رسیدن به عکاسی پیاپی هشت فریم بر ثانیه در واقع دو فریم بر ثانیه نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت کرده و همچنین قابلیت 4K به این دوربین اضافه شده است، در کل نسبت به مدل‌های قبلی خود تغییر چندانی نداشته. 

 

دکمه‌های دوربین نیکون D7500 شامل موارد زیر است:

 

1. نقطه قرمز (Lens Mount and Lens Mount Index): هر لنز یک نقطه قرمز مشابه دارد که با نقطه قرمز روی بدنه دوربین شما مطابقت دارد. این کلید به شما امکان می‌دهد لنز را در جای خود تراز، بچرخانید و سپس کلیک کنید. پس از شنیدن کلیک، متوجه خواهید شد که لنز شما ایمن شده است.

 

2. دکمه فلش (Flash Button): این دکمه را فشار دهید تا فلاش پاپ آپ شما فعال شود. وقتی در حالت تمام خودکار هستید، دوربین شما تصمیم می‌گیرد که از فلاش استفاده کند یا نه. با این حال، اگر می‌خواهید به صورت دستی تصمیم بگیرید که از فلاش روی برد خود استفاده کنید (مثلاً فلش پر کردن)، این دکمه می‌تواند مفید باشد.

 

3. کلید قفل لنز (Lens Release): این دکمه را فشار دهید تا لنز خود را از موقعیت ایمن رها کنید. هنگام تعویض لنز، دوربین خود را خاموش کنید و از قرار دادن آن در مناطق پر گرد و غبار خودداری کنید.

 

4. دکمه پیش نمایش عمق میدان (Depth of Field Preview Button): عمق میدان تعیین می‌کند که چه مقدار از یک تصویر در فوکوس است. به عنوان مثال، اگر از فردی با رشته کوه در پس‌زمینه عکس گرفته‌اید و هم سوژه و هم رشته کوه در فوکوس هستند، عمق میدان عمیق یا زیاد دارید. اگر سوژه در فوکوس است اما کوه‌ها تار هستند، یعنی عمق میدان کم دارید. در واقع این دکمه دیافراگم را می‌بندد تا ایده‌ای (از طریق منظره یاب) از آنچه در فوکوس خواهد بود به شما بدهد.

 

5. نقاط اتصال لنز (Lens Contacts): این نقاط با تماس‌های لنزهای سازگار هماهنگ می‌شوند که به فوکوس خودکار دوربین شما و سایر تنظیمات اجازه می‌دهد تا یکپارچه کار کنند. در صورتی که نقاط اتصال لنز مشکل داشته باشد، باعث قطعی ارتباط بدنه و لنز می‌شود و ارور - -F که از رایج‌ترین ارورهای دوربین نیکون است، می‌دهد. با مراجعه به نمایندگی تعمیر دوربین ایده آل وبا کارشناسی بخش فنی تعمیرگاه جهت رفع این ایراد اقدام نمایید.

 

6. آینه (Mirror): آینه به شما این امکان را می‌دهد که از طریق منظره یاب خود، تقریباً آنچه را که با انعکاس تصویر به بالا و داخل چشمی عکس می‌گیرید، ببینید. هنگامی که شاتر دوربین را فشار می‌دهید، این دکمه فعال می‌شود و پس از گرفتن عکس به محل اصلی خود باز می‌گردد. آینه را با انگشتان خود لمس نکنید. همچنین برای تمیز کردن آن فقط باید از محلول‌ها و تجهیزات تمیز کننده مخصوص استفاده کنید. اگر گرد و غباری روی آینه خود مشاهده کردید، به نمایندگی نیکون بخش تعمیرات دوربین مراجعه کنید تا کارشناسان به صورت رایگان آینه دوربین شما را سرویس کنند. هر گونه گرد و غبار روی آینه، روی تصویر شما ظاهر نمی‌شود، پس آن را به حال خود رها کنید. در واقع گرد و غباری که از چشمی دوربین قابل دیدن هست در عکس شما تاثیری ندارد؛ در صورتی که اگر گرد و غبار داخل سنسور CCD شما باشد روی تصاویر ثبتی شما تاثیر دارد و حتما باید سرویس شود. یکی از خدمات رایگان تعمیرگاه مرکزی دوربین، سرویس سنسور به صورت کاملا اصولی و استاندارد در کمترین زمان است وبا مراجعه به مرکز می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

 

7. گریپ باطری (Grip): یکی از لوازم جانبی دوربین عکاسی است. جنس این قسمت معمولاً لاستیکی است و به عنوان دستگیره، نگه داشتن دوربین شما را کمی آسان‌تر می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای گریپ باتری این است که چون از 2 باتری استفاده می‌شود، زمان طولانی تری برای عکاسی و فیلمبرداری استفاده می‌شود و همچنین از مواردی که در عکاسی موثر است دکمه شاتر، کلید دایل سرعت شاتر، دکمه زوم و زوم بک روی گریپ است که به اصطلاح با استفاده از گریپ، دوربین FULL BODY هست؛ یعنی از دو طریق می‌توان تنظیمات شاتر را انجام داد و همچنین شات زد. 

 

8. دکمه شاتر (Shutter Button): با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه، می‌توانید محاسبات فوکوس خودکار و نوردهی را شروع کنید و برای گرفتن عکس باید آن را تا آخر فشار دهید.

 

9. سنسور کنترل از راه دور (Remote Control Sensor): این سنسور به عنوان نشانگر عملکرد تایمر خودکار با فلاش و بوق در زمان تاخیر استفاده می‌شود.

 

10. فلش پاپ آپ (Pop-Up Flash): اکثر دوربین‌های DSLR "prosumer" یک فلاش داخلی دارند که به صورت تمام اتوماتیک فعال می‌شود. سعی کنید از استفاده از فلاش روی برد خودداری کنید.

 

11. دوربین‌های نیکون سری D7000 در قسمت بالای دوربین نمایشگر دارد که تنظیمات را نمایش می‌دهد و در واقع همان DISPLAY نام دارد. این قسمت دوربین معمولا در اثر ضربه یا افتادن داخل آب ازکار میافتد و یا طلق روی مانیتور بالای دوربین آسیب می‌بیند. جهت اطلاع از موجودی قطعه Display و هزینه تعویض مانیتور و طلق آن با شماره 62999596-021 تماس بگیرید.

 

 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده