سازمان خدماتی
​​​​​​​ایده آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین 

روش‌های تمیز کردن سنسور دوربین

گاهی اوقات به دلیل گرد و غبار و لکه‌ای که روی سنسور دوربین قرار می‌گیرد، عکس‌های شما بی‌کیفیت می‌شود. منظور از تمیز کردن سنسور دوربین نیز از بین بردن همین کثیفی‌ها و گرد و غبار است که روی سنسور یا همان حسگر دوربین‌های دیجیتال قرار می‌گیرد و باعث افتادن لکه و نویز روی تصاویر می‌شود.

برای عکاسان، به ویژه کسانی که از دوربین‌های لنز قابل تعویض استفاده می‌کنند D-SLR، این یک اتفاق رایج است. اگر به طور مداوم از دوربین خود استفاده می‌کنید و لنزها را در طول عکسبرداری تغییر می‌دهید، احتمالا این مشکل را تجربه کرده‌اید. اینجاست که یادگیری نحوه تمیز کردن سنسور دوربین واقعاً می‌تواند به شما کمک کند.

برای مقابله با این مشکل، اکثر سازندگان دوربین، عملکرد تمیز کردن سنسور (Sensor Cleaning) را در مدل‌های جدیدتر دوربین قرار داده‌اند. با این حال، گاهی اوقات این ویژگی کافی نیست، به همین دلیل است که تمیز کردن سنسور دوربین یک کار طاقت فرسا است که هر عکاسی باید هر از گاهی با آن دست و پنجه نرم کند.

چگونه سنسور دوربین را تمیز کنیم؟

به طور کلی تمیز کردن سنسور دوربین 2 حالت دارد:

  1. تمیز کردن سنسور دوربین به روش خشک
  2. تمیز کردن سنسور دوربین با استفاده از مایع حلال

 

تصویر تمیز کردن سنسور دوربین

توجه داشته باشید که روش اول امن‌تر است؛ با این حال ممکن است نتیجه دلخواهی که انتظارش را داریم به ما ندهد. به همین دلیل سراغ روش دوم می‌رویم.

قبل از اینکه بخواهید سنسور خود را تمیز کنید پیشنهاد می‌کنم ابتدا از حالت تمیز کردن خودکار دوربین خود استفاده کنید تا ببینید آیا این حالت در از بین بردن گرد و غبار یا کثیفی تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر. برخی از دوربین‌ها وقتی روشن یا خاموش می‌شوند این کار را بطور خودکار انجام می‌دهند.

نکته: مطمئن شوید که باتری دوربین شما کاملاً شارژ شده است، زیرا ممکن است در اواسط تمیز شدن سنسور، دوربین خاموش شود و در صورت تمام شدن شارژ به سنسور و شاتر دوربین آسیب برساند. شما می‌توانید برای سرویس و تعمیر سنسور دوربین خود به بخش فنی شرکت ایده آل مراجعه کنید و یا با شماره 62999596 تماس بگیرید تا کارشناسان فنی ما شما را راهنمایی کنند.

نکاتی که لازم است قبل از تمیز کردن سنسور دوربین بدانید:

  • همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، مطمئن شوید که شارژ باتری دوربین کامل است. زیرا اگر هنگام تمیز کردن سنسور شارژ باتری تمام شود، شاتر  بسته شده و شما باید هزینه زیادی را برای تعمیر پرداخت کنید.
  • هنگام تمیز کردن، از بدنه و سطوح خارجی شروع کنید زیرا ممکن هنگام تمیز کردن سنسور دوباره این گرد و غبار بر روی حسگر یا سنسور قرار بگیرد.
  • وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن سنسور دوربین را از قبل آماده کنید.
  • محیطی را که قرار است در آن سنسور را تمیز کنید از قبل آماده و تمیز کنید.

تمیز کردن سنسور با روش خشک

  1. محیطی را پیدا کنید که تا حد امکان عاری از گرد و غبار و باد باشد.
  2. اگر از DSLR استفاده می‌کنید: ضمن توجه به کامل بودن شارژ باتری، به دنبال گزینه منو برای تمیز کردن دستی دوربین خود باشید. اگر نمی‌توانید این گزینه را پیدا کنید، حتما با کارشناسان ایده آل دوربین تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. وقتی این حالت را انتخاب می‌کنید، صدای قفل آینه را می‌شنوید و اگر از دوربین DSLR استفاده می‌کنید، حسگر را آشکار می‌کنید. توجه داشته باشید که فقط باید دوربین خود را خاموش کنید تا آینه به جای معمول خود در جلوی دوربین بازگردد.
  3. اگر از دوربین بدون آینه استفاده می‌کنید: زمانی که لنز یا درپوش بدنه دوربین را بردارید، سنسور شما باید در معرض نور قرار گیرد.
  4. دوربین را وارونه نگه دارید تا صفحه LCD رو به سقف باشد. از دمنده هوای دستی (پوآر) برای دمیدن هوا به دوربین روی سنسور استفاده کنید. بسیار مراقب باشید که سنسور را با نوک دمنده لمس نکنید. بهترین کار این است که اصلا نوک دمنده را داخل دوربین قرار ندهید. پس از اتمام کار، دوربین را خاموش کرده و لنز را تعویض کنید. حال یک عکس آزمایشی دیگر بگیرید تا ببینید آیا این کار گرد و غبار یا کثیفی روی سنسور را از بین برده است یا نه. در صورت وجود، دیگر نیازی به انجام اقدامات بعدی نیست. اگر باقی بماند، احتمالاً باید به تمیز کردن سنسور با مایع حلال ادامه دهید.

تصویر سنسور دوربین

تمیز کردن سنسور دوربین با مایع حلال

  1. لنز را بردارید و دوربین را روی سطحی قرار دهید که ال سی دی رو به زمین باشد.
  2. برای قفل کردن آینه در دوربین DSLR، گزینه تمیز کردن دستی را انتخاب کنید. لنز یا درپوش بدنه را بردارید تا حسگر دوربین بدون آینه در معرض دید قرار گیرد.
  3. یک سواب (swab) تمیز کننده سنسور بردارید و چند بار با استفاده از دمنده هوا، هوا را باد کنید تا پرزهای عجیب و غریبی که ممکن است به سواب چسبیده باشد پاک شود.
  4. دو یا حداکثر سه قطره از محلول مخصوص را به نوک سواب اضافه کنید. سواب(پارو) را بیش از حد اشباع نکنید؛ در غیر این صورت رگه‌هایی روی سنسور باقی خواهد ماند.
  5. با احتیاط زیاد سواب را روی یک طرف سنسور قرار دهید و بدون استفاده از نیروی زیاد، به آرامی سواب را در یک حرکت صاف، روی سنسور حرکت دهید. وقتی به طرف دیگر رسیدید، سواب را برگردانید و این روند را از سمت دیگر شروع کنید و به همان جایی که شروع کردید، بازگردید. باز هم، این کار را با یک حرکت صاف و بدون نیروی زیاد انجام دهید.
  6. در این مرحله از لوپ استفاده کرده و سنسور را بررسی کنید تا ببینید آیا گرد و غبار پاک شده است یا خیر. اگر مطمئن نیستید، دوربین را خاموش کنید و لنز را جایگزین کنید و یک عکس آزمایشی دیگر بگیرید تا گرد و غبار را بررسی کنید.
  7. اگر دیدید مقداری گرد و غبار باقی مانده است، باید این فرآیند را تکرار کنید، اما استفاده از یک سواب تمیز جدید مهم است. مجدد از سواب قبلی استفاده نکنید.

اگر رگه‌هایی روی سنسور مشاهده کردید، به این معنی است که شما بیش از حد از محلول استفاده کرده‌اید. چند دقیقه صبر کنید و سپس روند را با محلول کمتر تکرار کنید، معمولا دو قطره کافی است.

اکنون یک سنسور تمیز خواهید داشت. هنگامی که تمیز کردن سنسور دوربین به درستی و با تجهیزات صحیح انجام شود،خواهید دید که این کار یک فرآیند بسیار ساده است. اگرچه اولین باری که این کار را انجام می‌دهید کمی دلهره آور است، اما با استفاده از یک سرویس نظافت حرفه‌ای، از هزینه‌های غیرضروری صرفه جویی خواهید کرد.

آموزش تصویری تمیز کردن سنسور دوربین

نحوه سرویس کردن سنسور دوربین عکاسی توسط آقای عمران قاسمی، مدیریت ایده آل دوربین. شما می‌توانید برای سرویس سنسور دوربین خود به بخش فنی ایده آل مراجعه کنید.

 

 

 

سرویس سنسور دوربین به نظر ساده است ولی ممکن است که به سنسور و گاها شاتر دوربین آسیب برسد. یکی از خدمات ویژه شرکت ایده آل دوربین به عنوان نمایندگی سونی، نمایندگی کانن و نمایندگی نیکون، این است که سنسور دوربین را به صورت رایگان و کاملا استاندارد به همراه تجهیزات و محلول مخصوص سرویس می‌کند و همچنین در صورتی که دوربین شما نیاز به آپدیت داشته باشد نیز، آن را رایگان انجام می‌دهد.

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده